Kellemes, napsütéses idő fogadta szerdán Belgiumban a nyári szünetről visszatérő Forma-1-es mezőnyt, de a békés nyárutó az előrejelzések szerint nem tart sokáig. Spa-Francorchamps mindig szeszélyes időjárása esőt ígér, ami fokozhatja a világ legjobb versenypályájának tartott aszfaltcsíkon zajló csata izgalmait.
Vihar előtti csend: talán így lehet a legjobban jellemezni a Forma-1-es Belga Nagydíj előkészületeit. A minden eddiginél hosszabb, öt hétig tartó nyári szünidő után a száguldó cirkusz megkezdi a 2012-es idény második félidejét, ráadásul Spa-Francorchamps-ban, amely mind a rajongók, mind a versenyzők számára kedves helyszín: az Ardennek erdőségeiben húzódó legendás ringet a pilóták a technikás jellege miatt imádják, a szurkolók pedig azért, mert az itteni futamok – részben a szeszélyes időjárásnak köszönhetően – soha nem unalmasak.
Belgium ezúttal kissé álmosan fogadta az autósport elitkategóriáját: a versenyt hirdető plakátokat elvétve lehet látni, Spa-Francorchamps neve jobbára csak az ott tartandó, október elején esedékes könnyűzenei fesztivált hirdetők multireklámokról köszön vissza. Szerdán még a helyi sajtó sem harsogta a nagy eseményt, persze dőreség lenne azt gondolni, hogy nem lesz nagy a felhajtás, sőt…
Garanciát jelenthet az izgalmakra a pálya jellege mellett az, hogy az előrejelzések szerint az égi áldás a hétvége bármelyik napján megkavarhatja a kártyákat, ugyanakkor az is, hogy az élcsapatok mindegyike igyekszik felpörögni a második félidőre. Noha számos szakember szerint a bajnokság hátralevő része kevésbé lesz fordulatos, mint eddig, jósolni még mindig nehéz, jóformán lehetetlen.
Fernando Alonso révén egy Ferrari-menő vezeti a bajnokságot, akinek több oka is van arra, hogy robbantson Spában. Egyrészt a belga pálya azon helyszínek közé tartozik, ahol a spanyol még egyszer sem tudott nyerni, így minden bizonnyal szeretné megtörni az átkot, másrészt – mivel a Hungaroringen kissé megtorpant a nyár eleji nagy sorozat után – arra törekszik majd, hogy tovább szilárdítsa vezető pozícióját a tabellán. Extra motivációt adhat a hispánnak, hogy beállíthatja Michael Schumacher egyik csúcsát: amennyiben pontszerzőként végez, azzal utolérheti Schumit a zsinórban legtöbbször pontszerző helyen befutó versenyzők örökranglistájának élén, ahol a német 24 egymást követő pontszerzéssel vezet.
Noha az utóbbi futamokon látottak alapján nehéz elképzelni, hogy a Mercedes beleszólhat a győzelem sorsának eldöntésébe, Schumacher számára kétségkívül történelmi lesz ez a hétvége: a hétszeres világbajnok veterán legkedvesebb pályáján futhatja pályafutása 300. nagydíját, ráadásul Spa önkormányzata díszpolgári címmel tünteti ki.
Lauda szerint kulcsfontosságú időszak következik |
Kulcsfontosságú fázisához ért a minden eddiginél több fordulattal elkezdődött 2012-es világbajnokság – véli a korábbi háromszoros vb-első, Niki Lauda, aki továbbra is Fernando Alonsót tartja a favoritnak. „Izgalmas hétvégére van kilátás Spában” – mondta az osztrák. „Vettel, Hamilton és a többiek számára nagyon fontos időszak veszi kezdetét. Sorozatban kell gyártaniuk a pontokat és a jó eredményeket. Ha Spában és a következő hétvégén, Monzában nem alakítanak valami nagyot, Alonso olyan előnyre tehet szert, amit képtelenek lesznek behozni.” |
„Spa olyan, mintha a nappalim lenne” – nyilatkozta Schumacher. „Egyértelműen ez a világ legjobb versenypályája. Összeszámolni is nehéz, hány különösen fontos emlék köt ide. Itt debütáltam, itt győztem először és számos remek versenyem volt itt. Itt ünnepelhetem meg a 300. nagydíjamat is. Büszke vagyok rá, hogy én lehetek a második, aki eléri ezt a mérföldkövet és mindent megteszek annak érdekében, hogy jó versenyt fussak ennek örömére.”
Érdekesnek ígérkezik a Lotus és a McLaren szereplése is, mindkét gárda komoly újítással készül a belgiumi hétvégére. A Kimi Räikkönent és Romain Grosjeant soraiban tudó, a szakma csodálkozására a legjobbnak tartott E20-as versenygéppel még mindig nyeretlen fekete-arany egylet folytatja a kísérletezést a Mercedes rendszere által ihletett, Hockenheimben és a Hungaroringen már tesztelt dupla DRS-szel, amelyet talán már a versenyen is használni fognak. A napokban a wokingiak is elismerték, hogy dolgoznak egy hasonló megoldáson, s állítólag a szabadedzéseken ki is próbálják majd azt Lewis Hamilton és Jenson Button autóján.
"Minden pályák atyja" |
7004 méterével Spa-Francorchamps a jelenlegi leghosszabb pálya a Forma-1-ben, a közepes-kis leszorítóerős aszfaltcsík minden pilótageneráció számára etalon. Jenson Button a napokban az összes versenypálya atyjának nevezte a ringet, míg annak idején Ayrton Senna Spa leghírhedtebb kanyarjáról, az Eau Rouge-ról úgy nyilatkozott, mint a helyről, ’ahol Isten szól hozzád’. A gyors, tempós kanyarokból álló pálya megterhelő az abroncsokra nézve, így a Pirelli a legutóbb Malajziában látott összeállítást, a kemény és a középkemény abroncsokat biztosítja a csapatok számára ezen a hétvégén. |
Hamilton hungaroringi győzelmének köszönhetően a McLaren remek formában vonult el a nyári szünetre, s bár az elemzők szerint a trend folytatódhat, Jonathan Neale ügyvezető leszögezte: „A német és a magyar futamokra készített újításokkal határozottan javultunk, izgalmasabb lett a küzdelem is, azonban semmit nem vehetünk biztosra. Ez a szezon hosszú és a pokolian kemény mindenki számára.”
Érdekes kérdése a Belga Nagydíjnak az is, hogy mire jut a bajnoki címvédő Red Bull gárdája azután, hogy Adrian Newey technikai igazgató a napokban elismerte: az energiaitalos csapatnak egyelőre nem sikerült hozzáigazítani az RB8-as versenygépet a magyar futam előtt épp miattuk foganatosított, a nyomatékgörbés trükközés korlátozására vonatkozó FIA-szabálymódosításhoz. Mivel Mark Webber és csapattársa, a kétszeres világbajnok címvédő Sebastian Vettel közvetlenül Alonso mögött állomásoznak, aligha lehet kétséges, hogy ezúttal is mindent megpróbálnak a győzelem érdekében.
Kovács Kokó István: Nem baltával rontok be az irodába
Gazdasági és jogi átvilágítást ígért a Magyar Ökölvívó Szakszövetség újonnan megválasztott elnöke, Kovács Kokó István. Atlanta olimpiai bajnoka a rá váró feladatok mellett beszélt arról, mekkora szerepe lehetett a politikának a megválasztásában, miként alakult a viszonya Erdei Zsolttal, miért indul nála hatalmas mínusszal a szövetségi kapitány, és hogy miért ilyen határozott a véleménye Imane Helif ügyéről. Interjú.