2008. november. 18. 06:00
hvg.hu
Utolsó frissítés: 2008. november. 18. 08:23
Sport
Palik: tartok a válságtól – mi lesz a Forma-1-gyel?
Kellemetlenül érintheti a Forma-1-et a gazdasági válság, illetve az ezt követő recesszió. Az F1-ben tevékenykedő gazdasági társaságok lényegében mindegyike tarthat a krízis negatív hatásaitól. A csapatoknak a szponzorok forráshiánya, a versenyszervezőknek a nézők távolmaradása okozhat gondot.
© AP |
A világ vezető autógyártói között alig akad olyan, amely ne állította volna le néhány napra egyes gyáraiban legalább időlegesen a termelést, s ez alól nem számítanak kivételnek a száguldó cirkuszban szereplő cégek sem. A BMW, a Mercedes és a Reanult már visszafogta a termelését, s bár a japán autógyártók (Honda, Toyota) eddig még nem jutottak el, mindkét vállalat jelezte már, hogy komoly forgalomcsökkenésre számít jövőre. Ráadásul az F1-ben felülreprezentáltak a luxusmárkáikról híres gyártók, akiknek recessziós időkben az átlagnál is nagyobb bevételkieséssel kell számolniuk.
A cégek a kieső bevételeket részben a költségek lefaragásával próbálják kompenzálni, amit hamarosan minden bizonnyal marketingtevékenységükön is érezni lehet majd. Márpedig – mivel a Forma-1 nem olcsó mulatság – az F1-ben szereplő gyártók marketingkiadásainak jelentős részét képezi a sportág szponzorálása. A saját gyári csapattal bíró vállalatok évi akár 200-300 millió dollárt is fordíthatnak az istálló működtetésére, így ezen a tevékenységen jelentős összeget lehet spórolni.
Nemcsak az autógyártók vonhatnak el ugyanakkor forrást az F1-es teamektől; hasonló okokból a többi szponzor is csökkentheti a keretet, amit a sportág támogatására szán. Mivel nagy valószínűség szerint nem igazán lesz olyan ágazat, amelyet ne érintene a válság, így ez a megállapítás minden szponzorra áll, de leginkább azok a csapatok aggódhatnak, amelyek a pénzügyi szektortól kapnak nagyobb összeget (az F1-ben támogatóként jelen van az ágazatból többek közt a Royal Bank of Scotland, az ING, a Credit Suisse és a Santander).
© AP |
Éppen ezért a csapatoknál akár nagyobb gondban is lehetnek a promóterek. Recesszió idején a fogyasztók ugyanis visszafogják a szórakozásra fordított összeget is, s mivel a Forma-1 nem éppen a legolcsóbb kikapcsolódás, könnyen elképzelhető, hogy az elmúlt évekre jellemzőnél jóval kevesebb nézővel kell számolniuk a versenyszervezőknek.
Palik László elmondta: a HS-nél is tartanak a válság negatív hatásától, egyelőre ugyanakkor nehéz előre jelezni, mi lesz. A következő szezon első versenyeit követően lehet majd látni a tendenciákat, amelyekből a Magyar Nagydíj látogatottságára is lehet következtetni. Palik László jelezte: természetesen fokozzák a kommunikációs tevékenységüket annak érdekében, hogy a helyszíni nézettség elmúlt évekre jellemző emelkedése ne szakadjon meg, ugyanakkor ezzel a létező globális tendenciákat nem tudják megváltoztatni.
A Magyar Nagydíjon az sem feltétlenül segít, hogy a szezon második felében rendezik, ugyanis a válság kifutása fél évnél biztosan hosszabb lesz – véli Palik László. Az elnök azonban ettől függetlenül optimista: jelenleg a tavalyinál hajszállal nagyobb jegyeladással számol. Derűlátását egyelőre a számok is alátámasztják, időarányosan ugyanis eddig a tavalyinál több jegyet adtak el. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy ezekből az adatokból hosszú távú következtetéseket még nem lehet levonni, mivel az, hogy a korábbi évhez képest mennyien jönnek, mindig a helyszíni pénztáraknál dől el.
Jandó Zoltán
Ezekre a szavakra kerestek rá a legtöbben Pornhubon 2024-ben
Változás történt az élen.
Gazdaság
MTI
2008. november. 18. 08:11