Forma-1 Szabó M. István 2012. február. 24. 18:58

F1: a mószerolás már versenyszezon szintű

Véget ért a Forma-1 2012-es szezonjának felkészülését szolgáló második közös teszt. A négynapos tréning után is azonban csak a titkolózások tényében és a jövő hétre szóló, különutas tesztekre való hajlandóságban lehetünk biztosak. A Lotus pedig vagy kap egy plusz napot - amiért lényegében ki kellett hagynia az e heti dzsemborit -, vagy nem.

Akkor essünk túl gyorsan a mai kötelező formalitáson! A tegnapi leggyorsabb kör és a második legtöbb teljesített kilométer képzeletbeli díját begyűjtó Maldonado (Williams) ma is tepert: a második legjobb idő és 134 kör került a nap végére a neve melleti rubikákba. De ma mégis az előtte végző Kobayashi (legjobb idő: 1:22,312, illetve 145 kör) volt a nap sztahanovistája. Pláne, hogy több alkalommal is a tesztje részének érezte, hogy addig tapossa a pedálokat a Sauberében, amíg (naná, hogy menet közben) csontszárazra nem takarítja az üzemanyagtömlőt. A japán generálta is a piros zászlót.

Ahogyan az egyébként szintén jól repesztő Di Resta is (+0,807, 101 kör) - igaz, a Force India pilótája a sóderágyásba döngetésig meg sem állt. Utána azonban elég sokáig ott dekkolt. Button, Massa és Webber egymás után sorakoztak fel statisztikában, de az ausztrál sokat állt a boxban, és csak 85 kört tesztelt. Tőle kevesebbet csak a Petrovot mára váltó Kovalainen autókázott, de a Caterham már-már kőbe vésheti: több mint négy másodpercre van a leggyorsabbaktól. Ez volt egész héten.

Webber ma majdnem annyit állt (ült) a boxban, mint száguldozott a pályán
AP / Manu Fernandez
A közös tesztek lényege eredetileg az volt, hogy az F1-es csapatok költséghatékonysági és tesztkorlátozási szempontból is optimális halmazban, egy időben, egy helyen körözgessenek. A néhány éve bevezetett regula alól azonban két hete a Mercedes keresett kibúvót azzal, hogy Jerezből három nap után hazament, majd kikunyerálta magának azt a negyediket is, de privát, és most már az is egyre valószínűbb, hogy a Ferrari és a Red Bull is előállt a farbával: a jövő heti utolsó összetartást ők bizony csak részben gondolják az egész díszes társasággal tölteni.

(A már az első nap hazakujtorgó Lotusról egyelőre nem érdemes semmit sem mondani. Azért nem, mert az a kérésük még nem kapott zöld jelzést, hogy bár a saját tervezési hibájukból fakadóan voltak kénytelenek távol maradni az e heti össznépi munkától, a többi csapat - lécci-lécci alapon - legalább egy plusz tesztnapot engedélyezzen már nekik Silverstoneban (egyedül). Illetve: a dolog pikánsabb, mert bár a barcelonai pletykák szerint egy kivételével minden istálló hajlik az engedékenységre. Az az egy azonban a Caterham - vagyis Raikkönen csapatának annál a garázsnál kell pitiznie (a plusz tesznap ezen áll vagy bukik), amelyikkel a Lotus név miatt tavaly bírósági perre ment. És onnan nem a legjobb barátként jöttek ki!

Így hát úgy látszik, nem elég, hogy eddig is kavarogatak a lapok a ki tudja hány pakli kártyával játszó csapatok felkészültségi szintjét latolgatók előtt, de már az is veszni látszik, hogy az egy időben egy helyen fizikai összevethetőség alapigazsága teljesüljön. Innen már csak egy lépés az, hogy minden csapat kap 12-13 napot az idénykezdet előtt, amit akkor és azon a pályán használ fel, amelyiken akarja. De ettől se a szezonra kieszelt előjáték nem lesz vonzóbb, se a tesztelések nem lesznek költségtakarosabbak. Ergo: mehet a kukába az egész. A nagy csapatok, ahol nem számít pár plusz millió, úgyis évek óta erre játszanak. A kicsik meg ...? Hát igen, a kicsik...

A jelek szerint a Ferrari a bemószerolásokban már teljes mellszélességgel az idei szezonban feszít. Nem a politikus válaszokat adó Alonsoról van szó, sokkal inkább az FIA hirtelen támadt érdeklődéséről, ami a motor- és a kipuffogó gázok szabályozását illeti. A hivatalos verzió úgy szól ugyan, hogy nem kaptak el senkit sem tiltott előnyszerzésre utaló bizonytékokkal, és hogy a füles sem megnevezett forrásból származik, de azért az FIA - biztos, ami biztos alapon - újraszabályoztatja az egységes motovezérlő elektronikát.

Ez az egész ott nyer értelmet, hogy bár a tavalyi év nagy húzása (a jobb tapadást biztosító befújt diffúzor) már tiltott megoldás, de a motorvezérléssel talán mégis lehetett annak hatását (vagy inkább egy részét) előidézni. Az FIA azonban most a fülesre hallgatva mindezt stornózta. Mindenkinél ugyanabból a frissített alapcsomagból indul újra az egész program és slusz passz. Ennek a szoftverfejlesztők nyilván nagyon örülnek - elvégre az elmúlt időszakban biztosan eltöltöttek néhány plusz éjjeli műszakot is azzal, hogy valahogy előnyre váltható specializálást programozhassanak, kiskapukat kihasználva olyasmit keressenek, ami nem tiltott.

Di Resta, itt még menet közben - a sóderágy később jött
AP / Manu Fernandez
A gyanú ki nem mondott árnyéka a Mercedes és a Renault motoros autókra vetült - vagyis a Mercedes, a McLaren, a Force India, a Lotus, a Caterham, a Williams lehet érintett, és formállogikai szempontból az eléggé valószínű állítás, hogy ezen csapatok egyike sem "jelentette föl magát". Rajtuk kívül lényegében csak a Ferrari motorok maradnak, ebből is kivonható a Toro Rosso, mint Red Bull rokon, tehát marad a gyári Ferrari és a Sauber. (A Marusiának erőforrást szállító Cosworth-tól tényleg tekintsünk el!)

Peter Sauber konok ember ugyan, de aki emlékszik a tavalyi ausztrál futamon elkövetett malőrjükre, illetve arra, hogy azt a csapatfőnök milyen gyorsan és diplomatikusan lezárta, biztosra veheti, hogy a száguldó cirkuszban az efféle felhajtás soha nem a svájci csapathoz kötődik. Miért változtatna éppen most? Éppen ezért az a legvalószínűbb, hogy a közepes eredményeket és a "nem foglalkoztunk az időkkel, és csak a saját munkákra koncentrálunk" kommunikcióját folytató - és ahogy Alonso mondta: - "nagy potenciálokat rejtő" Ferrari az autó mellett a szemeit és füleit is csúcsformába hozta. Elvégre nyakunkon a szezon!

párizsi olimpia 2024

Márton ikrek: Ha az edző eléri a gyerekeknél, hogy higgyenek magukban, az az egész életüket elkíséri

Az egyikük a taekwondo első magyar női világ-, a másikuk olimpiai bajnoka. Egypetéjű ikrekként úgy hasonlítanak egymásra, mint két tojás, ugyanúgy gondolkodnak a világ dolgairól, befejezik egymás mondatait. De míg az egyikük taktikus, és néha kicsit talán túl is gondolja a dolgokat, a másikuk csak megy előre, és elsősorban az erejében bízik. Márton Luanával és Vivianával beszélgettünk.