2013. január. 25. 15:43 MTI Utolsó frissítés: 2013. január. 25. 16:21 Shake

Megkérdőjelezte az evolúciót egy új lelet

Egy új röpképtelen szárnyas dinoszaurusz fosszíliáinak felfedezése megkérdőjelezi a madarak evolúciójának elméletét.

Az Eosinopteryxről szóló tanulmányt a Nature Communications folyóiratban hozták nyilvánosságra brit és kínai paleontológusok. A mindössze harminc centiméteres, madárszerű szárnyas dinoszaurusz egyetlen példánya Kína északnyugati részén, Liaoning tartományban került elő. A paleontológusok besorolása szerint a két lábon járó tollas őshüllő a Theropoda ("szörnylábú") dinoszauruszok alrendjébe, a Troodontidae-családba tartozik.

Az általánosan elfogadott nézetek szerint a madarak a theropoda dinoszauruszokból fejlődtek ki a kora krétakorban, 120-130 millió évvel ezelőtt - olvasható a PhysOrg tudományos hírportálon.

"A sokkal régebbi rétegekből előkerülő Eosinopteryx fosszília felfedezése újabb kételyeket ébreszt az iránt, hogy az Archaeopteryx, amelyet gyakran az első madárnak is neveznek, valóban kulcsfontosságú szerepet játszott-e a modern madarak evolúciójában. Leleteink tanúsága szerint a repülés eredete sokkal összetettebb történet, mint eddig hittük" - fejtegette Gareth Dyke, a Southamptoni Egyetem docense, a tanulmány társszerzője.

A fosszília vizsgálata során a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy az Eosinopteryx, bár testét tollazat borította, röpképtelen volt, ehhez túl kicsi volt a szárnyak fesztávolsága. Csontozatának szerkezete sem kedvezett a repülés szempontjából optimális szárnymozgatásnak, lábujjai a talajon való közlekedéshez alkalmazkodtak, az alsó végtagjainak és farkának gyér tollazata pedig megkönnyítette a futást.

hvg360 Sztojcsev Iván 2025. január. 13. 06:30

Kiszámoltuk, melyik volt az ország legproblémásabb vasútvonala 2024-ben

Annyira megsokasodtak a bajok a győri vasútvonalon a felújítás után, hogy a második helyre jött fel, de a legtöbb gondot összeszedő magyar vonal így is ugyanaz lett, mint amely öt éve minden évben. A csúcskésést az a vonat hozta össze, amely Budapestről kilenc és fél óra alatt ért el Ausztriába, de a listánkból az is kiderül, hogy a havazás vagy épp a nyári hőség mennyire viselte meg a vasutat. Ahogy az is, van-e egyáltalán olyan vonal, ahol tökéletes volt a szolgáltatás.