2011. október. 12. 07:21 MTI Utolsó frissítés: 2011. október. 12. 10:03 Shake

Átépítik az Eiffel-tornyot

Tavasztól megújul az Eiffel-torony első emelete, amelynek pavilonjai és terei elavultak; a padozat egy részét üvegre akarják lecserélni.

"A nagyközönség fogadásának javítása a célunk egy egyáltalán nem hagyományos épületben. Az Eiffel-torony Párizs jelképe, törődni kell vele, hogy szépen öregedjen" – mondta kedden Anne Hidalgo, a párizsi polgármester városépítésért felelős első helyettese. A 25 millió euró (7,4 milliárd forint) értékű munkálatok 18 hónapon át tartanak.

"Azt tapasztaltuk, hogy a párizsiak ritkán jönnek az Eiffel-tornyba, és az első emeletet nem látogatják. Azt mondtuk magunknak, ha a harmadik emelet az éghez tartozik, az (58 méter magasan lévő) első emeletről a lehető legközelebbről láthatjuk magát a tornyot és Párizst" – mondta Alain Moatti építész.

A tervben szerepel három pavilon, közöttük egy fogadóterem átépítése, játékos és oktató körsétával, és főként a vashölgy alatti sétatér feletti űr felfedezése. Az épület lábai között húzódó üres tér körül üvegjárdát építenek 36 milliméter vastag lapokból, 2,80 méter magas, ferde üvegkorláttal a látogatók védelmére – mondta el Moatti.

Az átépítéskor is tiszteletben tartják a négy, ferde alakban hajló óriás pillér építészeti jellemzőit. Az új pavilonok is ehhez igazodnak majd. Az új első emelet a tervek szerint környezetbarát is lesz, a meleg vizet négy napelem és négy függőleges tengelyű szélerőmű segítségével állítják elő, ezeket esztétikai és zajártalom okozása nélkül helyezik el.

Az 1889-es világkiállításra Gustave Eiffel által épített 324 méter magas Eiffel-torony a francia főváros jelképévé és elsőrendű idegenforgalmi nevezetességé vált.

hvg360 Dobszay János 2025. április. 17. 19:30

Új biciklis forradalom Magyarországon: az e-bringák megnyitották az utat az idősebbek előtt

Sorra dőltek meg az elmúlt években a biciklis rekordok Magyarországon: egyre többen és egyre többet kerekeznek, legyen szó munkába járásról vagy szabadidős programról. Az elektromos bringák terjedésével már az életkor sem (akkora) akadály, ami a kerékpárhasználók korösszetételén is meglátszik. Budapesten egyszerre van „autósüldözés” és elégtelen infrastruktúra, közben az a cél, hogy a következő öt évben robbanásszerűen növekedjen a biciklivel járók aránya.