Tömegesen jelentek meg az idei őszi divathéten a kínai modellek a New York-i kifutókon. A luxusmárkák az ázsiai ország kegyeit keresik, ezért a leghitelesebb arcokat keresik termékeikhez: a kínaiakat.
Kínában az a titkárnő, aki havonta 800 dollárt keres (átszámítva kb. 160 ezer forintot) az 1000 dolláros (átszámítva 200 ezer forintos) Gucci táskára vágyik. Ha kell, három hónapig spórol érte. Ezt az igényt pedig a hagyományos olasz és francia presztízs márkák is kezdik felismerni – tudósít a CNN. „Ha nem vagy ott (Kínában), akkor visszafelé haladsz” – hízelgett a nagy múltú milánói Ermenegildo Zegna tulajdonosa Gildo Zegna a China Daily-nek, amikor a századik évfordulójuk ünneplésének helyszíneként Shanghait választották és nem az édes otthont, Itáliát. Vezető tervezője Alessandro Sartori is bőszen bólogatott: „Lehet, hogy Milánóban születtünk, de Shanghaiban van a jövőnk”.
Liu Wen ennek a jövőképnek az egyik csinos bizonyítéka. Kína 22 éves topmodellje az őszi divathetek második legkeresettebb manökene volt a francia Constance Jablonsky után. Az idegenvezetőből modellé avanzsált kínai már nem volt egyedül a bemutatókon ebben a szezonban.
A New York-i divathét prezentálóinak 7,1%-át az ázsiai nagyhatalom képviselői tették ki a Jezebel.com felmérése szerint, és 296 alkalommal léptek rá a kifutóra, méghozzá a leghíresebb tervezők felkérésére. Tapsikolhatnak örömükben a divatcégek az új felfedezettek megjelenésére: a krízisből éppenhogy csak lábadozó amerikai és európai vásárlók éledező költekezési vágyát kivárni ugyanis komoly kihívások elé állítják a luxusipart.
Ázsia ehhez képest tárt karokkal várja a márkákat, a marketingben jártas nyugatiak pedig rájöttek, hogy nem elég áttörni a kínai Nagy Falat, még jobb, ha a népből válogatják ki élharcosaikat! Egy otthoni pofin például sokkal hitelesebben ragyognak az Estée Lauder kozmetikai termékei. Liu Wen első ázsiaiként idén a francia presztízskrémek reklámarca lehet, 2009-ben pedig ugyancsak pionír szerepében tetszelgett, méghozzá a Victoria Secret Show alsóneműjében.
"A luxusvállalatok szeretnének érzelmi kapcsot létrehozni a kínai fogyasztókkal. Ezért olyan modellt kell választaniuk, aki a kínai vásárlók vágyait testesíti meg.” – magyarázza Kína luxusfogyasztását vizsgáló cég, a CMR ügyvezető igazgatója, Shaun Rein. A kutatásaikból az is kiderül, hogy 2010-ben 9 milliárd dollárt fognak kiadni luxusra a kínaiak, jóval meghaladva a tavalyi 7,5 milliárdos költekezést. A következő tíz évben pedig évi 20 %-os növekedés a várakozás, méghozzá a fiatal vásárlókra építve: a fent említett titkárnőt érdemes végigkísérni a karrierlétrán menetelve, formálni márkahűségét és folyamatosan fenntartani luxus iránti igényét.