2010. január. 11. 22:20 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. január. 11. 22:33 Shake

Fagyhalál, éhezés és megbénult közlekedés

Több hete, hogy az első hótakaró ellepte Nagy-Britanniát, de a szigetország még mindig nem bír úrrá lenni a káoszon. A bezárt repülőterek miatt az emberek külföldön rekedtek, a kisebb utak még mindig járhatatlanok. Rémhírek terjengenek a gázellátással kapcsolatban, akadozik a szemétszállítás, a boltok polcai pedig egyre ürülnek. A britek véleménye lesújtó arról, ahogy az ország kezeli a nehézségeket.

Karácsony előtt pár nappal esett le az első komoly (5-15 cm) hó Nagy-Britanniára, de az esemény nem volt váratlan. Az angol meteorológiai intézet ugyanis többször jelezte, hol és mikor lesz kisebb-nagyobb hóesés, sőt, azt is megjósolta, hogy a havat nagy fagyok követik és hideg idő telepszik a szigetországra. Az illetékeseknek ezek után volt elég idejük és lehetőségük felkészülni a várható problémákra, ám úgy tűnik, ezt több helyen elhanyagolták.

A napilapok szerint e mulasztás szomorú következménye, hogy a havazás a tömegközlekedés minden formáját megbénította, ami családok ezreinek a karácsonyát tette tönkre. Az angolok a téli szünetben ejtik meg a rokonlátogatásokat, ami igen komoly országos és nemzetközi exodust jelent, hiszen emberek milliói utaznak szeretteikhez. Az idén ez csaknem lehetetlen volt, és szinte minden napra jutott egy rémhír. Az angol belföldi vasúthálózat napokig folyamatos késésekkel küzdött, vagy jegesedés vagy a hótól leszakadt vezetékek miatt, a Párizs-London Eurostar szerelvényei pedig „rejtélyes” okokból lerobbantak a hidegtől, és emberek százai rekedtek a csalagútban. Ezek a vonatok három napig egyáltalán nem közlekedtek, ami több mint 75 000 utasnak jelentett késéseket.

© AP
A repülőtereken még nagyobb volt a baj. A légitársaságok tucatjával törölték a járataikat, és Anglia egyik legnagyobb reptere, a Gatwick többször is lezárta leszállópályáit, magukra hagyva nem csak a késedelmes járatokra (napokig) várakozó utasokat, de a levegőben levő gépeket is, amelyek más országokban kényszerültek landolni. Ez a malőr százezrek szünidei terveit fullasztotta káoszba, és a lakosság dühét csak fokozta, hogy a repülőtér nyitásával kapcsolatban tanácstalan légitársaságok folyamatosan felszállással hitegették az utasokat és minduntalan megoldást ígérgettek a törölt járatok pótlására. Emiatt utasok ezrei töltötték az ünnepek körüli napokat a reptér padlóján vagy hotelekben éjszakázva,  nemcsak a szeretteiktől, de az otthonuktól is távol. 

Az első hóeséskor autósok ezrei rekedtek a járhatatlanná vált utakon, voltak, akik az egész éjszakát a kocsiban töltötték, mások kénytelenek voltak autójukat a behavazott úton hagyni, mielőtt elfogy az üzemanyag az üresjárat miatt. Ők órákat gyalogoltak megfelelő öltözet és muníció nélkül a hidegben, hogy alternatív megoldást találjanak a hazajutáshoz. Az autópályákat megtisztította a felügyelőség, így mindenki bizakodva indult útnak, a kisebb utak voltak elhanyagolva. Anglia sárga angyala, az AA autómentő 25 éves rekordot döntő mennyiségű hívást fogadott az első havas éjszakákon, és azóta is teljes gőzzel dolgozik, hogy az utakat megtisztítsa a lerobbant, elhagyott vagy az árokba csúszott kocsiktól.

Tény, hogy az angol autósok nincsenek felszerelkezve havazásra. A legtöbben nem tartanak téli gumit, sem hóláncot, de az AA elnöke, Edmund King szerint nem ez volt a fő probléma. King egyértelműen a helyi önkormányzatokat hibáztatta a totális káoszért, szerinte a hatóságok nem cselekedtek elég gyorsan, az autómentők egész nap az utakat járják, de közvetlenül a hózápor előtt sem volt látható egyetlen só-/homokszóró sem, pedig az alásózás megakadályozza a hó lefagyását.

„Vannak dolgok, amelyeket csinálhatna jobban is ez az ország" – nyilatkozta a Daily Telegraph című angol napilapnak King, majd hozzátette: „Nem elfogadható az a kifogás, hogy az Egyesült Királyságban csak egyszer havazik egy életben, annál is inkább, mert komolyabb mennyiségű hó tavaly februárban is esett.”

Az országban tényleg keveset havazik, és a ha esik is, a Golf-áramlat miatt a hőmérséklet nem elég hideg ahhoz, hogy a hó pár napnál tovább megmaradjon, ám a meteorológiai intézet most igen korán jelezte a hideget, amely hagyott elég alkalmat a felkészülésre. A brit közlekedési miniszter, Sadiq Khan maga sem tudta konkrétan megmagyarázni a fennakadásokat, csupán többször biztosította a lakosságot, a kormány minden tőle telhetőt megtesz, hogy az utakat nyitva tartsa. A felelősséget az önkormányzatokra terelte, szerinte az országban van elég hóeke és só-/homokszóró ahhoz, hogy a helyi hatóságok megtisztítsák az utakat. Ennek ellenére az országnak most – a hideg és a havazás harmadik hetében – vannak olyan pontjai, ahol az utak még mindig járhatatlanok. A problémák súlyosabbak vidéken, ahol a farmerek komoly küzdelmet folytatnak, hogy a hótakaró miatt éhező, mezőkön rekedt birkákhoz takarmányt juttassanak.

A Daily Mail angol napilap Cow Ark falucska (Lancashire) esetét említette. A falu 22 napja van elzárva a külvilágtól, mert a 10 km-es bekötőút járhatatlan. Az ott élő családoknak már igencsak fogyóban az élelmiszerkészletük, az önkormányzat mégsem tisztította meg az utat, mondván, a sókeverékkel és a gépekkel a főutakra kell koncentrálnia. A 30 centiméteres hóban a falu egyetlen lakója tud csak közlekedni a quad bike-jával. Ő hordja a legszükségesebb élelmiszereket a rászorulóknak, de ha valakinek többre van szüksége, annak szánkóval kell begyalogolnia a 10 kilométerre lévő városba. A faluban 17 család él, egyedi fűtéssel, őket a fagy komolyan veszélyezteti, mert a tartalék üzemanyag-készletek kifogytak és további fűtőanyagot csakis kocsival lehet beszerezni.

Most hogy már harmadik hete tombol a hideg, és a hőmérséklet éjszaka -10 fok alá zuhan, a helyzet egyre rosszabb. Országszerte akadozik a szemétszállítás is, mert a karácsonyi szünet során kimaradt napokat az önkormányzatok a hóesések miatt nem tudták pótolni, így néhány helyen még most is a karácsonyi, szilveszteri csomagolások és partik szemetében úsznak az előkertek. Az utak járhatatlansága miatt a szupermarketek polcai is egyre üresebbek, és a The Times hírei szerint probléma lehet a gázellátással is (bár mindenki csak feltétles módban beszél), fogy a só- és homokkeverék, amelyet lassan importálni kell, s a hidegnek már 22 halálos áldozata van. 

Az időjárásért persze senki sem felelős, de a káoszért a közvélemény a hatóságokat és az illetékeseket hibáztatja. A napilapok cikkeiből és fórumaiból egyértelműen az derül ki, hogy a lakosság szokatlanul dühös. Az angol közköltségek a legmagasabbak között vannak Európában, egy átlagos középosztálybeli háztartás akár havi 50-80000 forint önkormányzati adót is fizethet, hogy környezete rendben legyen. Emellett ott a magas útadó, a drága tömegközlekedés, és akkor még nem is említettük az arcátlan repülőtéri illetékeket. Ezekért a kiadásokért a lakosság, úgy tűnik, elvár valamiféle hatékonyságot az olyan kontrollálhatatlan esetekre is, mint az időjárás. Ez most nem történt meg és a hidegnek még koránt sincs vége. Ha az állapotok nem javulnak, meglehet, az angolok egy ideig nem akarnak majd fehér karácsonyt.

Krisztina O'Brien 

hvg360 Lenthár Balázs 2024. december. 26. 19:30

Hősök vagy gonosztevők: Veronai Detre, a magyar krónikairodalom első főgonosza, aki bedöntötte a hun birodalmat

A középkori magyar krónikaírók elfogadták az egyébként máig nehezen bizonyítható hun-magyar kontinuitás elméletét, így a Képes Krónika, illetve Kézai Simon munkája és Thuróczy János krónikája is a hunok történetével indul. Ezekben visszatérő szereplő egy bizonyos Veronai Detre, aki folyamatosan a hunok ellen intrikál és végül az ő érdeme lesz, hogy Attila király fiai egymás ellen fordulnak. De ki volt valójában Veronai Detre és mit lehet róla tudni a krónikák megállapításain túl?