2008 legjobb filmjei a Guardian szerint
Az összegzések idejét éljük így év végén, visszatekintünk az elmúlt 12 hónapra. Mely filmek voltak a legjobbak az idén a brit Guardian szerint?
Nem vénnek való vidék. Az első |
Például esélyesnek gondoltuk volna 2008 legnagyobb bevételét hozó filmjét, a Mamma mia! című musicalt, amely minden eddigi rekordot megdöntött a szigetországban. Természetesen limonádéról van szó, de Meryl Streep alakításáról mindenki csak dicshimnuszokat zengett és számos jelölést is begyűjtött a filmmel együtt.
Aztán ott volt még az idén a Dark Night, a Batman-sorozat legfrissebb része, amely szintén rekordokat döntött – és nem csak a pénztáraknál. Nem gyakran történik meg ugyanis, hogy egy egészen friss film több ezer szavazattal azonnal bekerüljön az imdb.com 100 legjobb filmje közé. De úgy látszik, ilyesmivel nem lehet meghatni a zord brit filmítészeket. A hazai termés sem kapott más elbánást, hiszen a jellegzetesen brit James Bond-sorozat új darabját még csak említésre sem méltatták. Igaz, e film nekünk sem tetszett, de azért voltak jó páran, akik mérföldkőnek tartották, és a Guardiannál is igazán jó értékelést kapott, csak éppen nem elég jót. Azért reméljük, mindenkinek sokkal kellemesebb éve volt annál, mint amit az alábbi lista tükröz.
Tizedik helyen, mondhatni meglepetésként a WALL-E című animációs alkotás végzett, amely nem csak a brit kritikusok tetszését nyerte meg, de Budapesten is remekül szerepelt. Máris két Golden Globe-jelöléssel büszkélkedhet a kis robot történetét létrehozó csapat.
Kilencedik lett a Hunger (Éhség) című politikai dráma, amelyet nem szabad összekeverni az azonos című kultikus horrorral, ahogyan a Steve McQueen névre hallgató rendező sem azonos a régen elhunyt színésszel természetesen. A szakértők szerint a Hunger rendkívül bátor darab; nálunk még nem mutatták be, és nincsenek is hírek a premierről.
Nyolcadikként futott be Julian Schnabeltől a Szkafander és pillangó, amely egy megbénult francia újságíró küzdelméről szól, számos jelölést és díjat begyűjtött már.
A hetedik a 4 hónap, 3 hét, 2 nap című román film lett, amely a magyar kritikusok körében is komoly sikereket aratott, és a művészmozikban itthon is népszerű volt. Nem kifejezetten szórakoztató vagy vidám darab, ám cserébe elhozta a cannes-i filmfesztivál nagydíját.
A hatodik helyet a bérgyilkosokról szóló, fekete humorú Erőszakik szerezte meg, amelyben Colin Farrell végre megmutatta, hogy tud még játszani, nem csak csinos fiú. Mivel a történet karácsonykor játszódik, pusztán ennek alapján illene a pillanatnyi dátumhoz, de azért a családot ne erre a filmre vigyük el a két ünnep között.
Az ötödik helyen ismét egy animáció, de ezzel aztán véget is ér a hasonlóság a WALL-E-vel, hiszen a Libanoni keringő a rajzok ellenére erősen korhatáros film. A katonák háború utáni emlékeit feldolgozó történet a témához illően sötét képekkel operál és halálosan komoly.
A negyedik sem az a mókás film, már a címe is elárulja, hogy a Gomorra az élet csúnyábbik oldalát mutatja be. A film alapjául szolgáló Roberto Saviano-könyv nemrég jelent meg magyarul, a benne foglalt állítások miatt a szerzőre az olasz maffia vérdíjat tűzött ki, ezért bujkálni kényszerül.
A dobogó harmadik fokára a Vérző olaj került, amely két Oscar-díjat is a magáénak mondhat, az egyiket Daniel Day-Lewis kapta a legjobb színészi teljesítményért. Hogy, hogy nem, ez a film sem vígjáték vagy musical.
A második helyezett sem szokványos, ugyanis egy dokumentumfilmet ért ez a megtiszteltetés, amely a rendhagyó kötélmászó, Philippe Petit munkásságát mutatja be Man on Wire címmel.
Első pedig Nem vénnek való vidék a Coen testvérektől, amely szintén tarolt a tavalyi Oscar díjátadón, négy aranyszobrocskát is begyűjthettek az alkotók. Az időnként határozottan rémisztő krimi erejét a hatásos képek mellett a színészi alakítások adják, nem véletlen, hogy Javier Bardem szinte minden elismerést besöpört a pszichopata sorozatgyilkos megformálásáért. Ennyiből azok is rájöttek már, akik nem látták, hogy a lista első helyezettje sem a szívderítés műfajában remekel.