2008. november. 26. 12:50 Utolsó frissítés: 2008. november. 26. 13:07 Shake

Állat- és emberkínzás vagy rafinált és művészi erotika?

Az egyik új, művészinek szánt aktnaptár képei sokakat felháborítanak. A színfalak mögött készült képek és videók alapján nemcsak a képek értéke kétséges, de úgy tűnik, sem a modellek, sem az állatok nem élvezték igazán a fotózást. Itt az új Pirelli-naptár.

Két olyan, pucér nőket bemutató sorozata van a világnak, amelyet minden évben szinte lélegzet-visszafojtva vár mind a szakma, mind a közönség: a Sports Illustrated Swimsuit Edition és a Pirelli naptára. Az olasz cég által gyártott gumiabroncsoknak már hosszú évek óta semmi közük a legendás naptárhoz. A legjobb fotósok, a legszebb modellek és sokszor a legnagyobb sztárok közreműködésével jönnek létre az időnként kifejezetten kísérletező fotók, amelyeken a meztelenség sok esetben valóban másodlagos.

Tagadhatatlan, hogy a Pirelli-naptár kevéssé hasonlít az autószerelő műhelyekben és férfiöltözőkben a falon közszemlére kitett, megszokott pucér nős kalendáriumokhoz. Már csak azért sem, mert ezt a naptárt nem lehet megvásárolni, csak a Pirelli által kiválasztott kevesek kapják meg ajándékként. Amíg nem került fel az internetre, a média által megszerzett néhány minta alapján lehetett csak elképzelni, milyenre is sikerült az adott év sorozata, de a webnek köszönhetően most már évek óta bárki megtekintheti a képeket. Sok fotós sokféle koncepcióját láthattuk már, valószínűleg a felkérést senki nem utasítja vissza, hiszen szinte maradéktalanul megvalósul majdnem minden őrült ötlet, nem szab korlátot sem a költségvetés, sem, mondjuk, egy magazin akadékoskodó szerkesztője.

A tavalyi naptárban Penelope Cruz és Naomi Watts mellett még Sophia Loren is megmutatta bájait, utóbbi nyilván a digitális technika hathatós segítségével.

Korábban is előfordult, hogy a naptár képei felháborítottak egyes kritikusokat, de a 2009-as sorozat, úgy tűnik, sokaknak nem tetszik. A fotós ezúttal Peter Beard volt, aki arról híres, hogy szereti a modelleket állatokkal párosítani és gyakran használ kollázstechnikát alkotásaiban. Beard a tőle megszokott stílust hozta, a rendelkezésére bocsátott topmodelleket az afrikai Botswanába vitette, ahol időnként egészen fura, több esetben kifejezetten kínos helyzetben kapta őket lencsevégre. A képek nagy valószínűséggel nem fogják boldoggá tenni az állatvédőket, mivel a backstage videók szerint a fotózás kedvéért nyilvánvalóan zaklattak jónéhány elefántot és számos más állatot. A helyi fauna mellett a modellektől is furcsa dolgokat kértek. Az egyik képen a meztelen lányok egy rakás állati csont és egy döglött madár társaságában pózolnak, máshol közösen fürdenek az elefántokkal, ami nagy valószínűséggel nem feltétlenül higiénikus, de az algával vagy moszattal teljesen beborított pocsolyában való fürdőzés sem tűnik kifejezetten élvezetesnek. A legrosszabb dolga viszont kétségkívül Isabeli Fontanának volt, akinek egy jól megtermett rovarral az arcán kellett pózolnia, láthatóan nem lelte túl nagy örömét a feladatban. Irtózatát a honorárium és a hírnév nyílván valamennyire enyhítette.

Akadnak olyanok, akik szerint Peter Beard egyenesen szadista, perverz és nőellenes, amiért a gyönyörű modelleket ennyire megalázó és undorító helyzetekbe kényszerítette, majd meg is örökítette mindezt. A modellek munkája persze sokszor jóval nehezebb, mint az átlagember képzelné, nem Beard az egyetlen, aki szereti az általa fotózott meztelen nőket fára mászatni, sziklába bújtatni vagy homokba hengergetni. Andreas Bitesnich is egész albumot szentelt hasonló elképzeléseinek. Az elefántok használata sem újdonság, annak idején Richard Avedont forradalmárként ünnepelték, amikor estélyi ruhás modelljét vadállatokkal körítette. Mondhatnánk, hogy ízlések és pofonok. De a Pirelli-naptárnak az a képe, amelyen egy fekete bőrű, félmeztelen modellt karjánál és lábánál fogva lóbálnak férfiak, miközben a nő arcán félelem és kétségbeesés ül, valóban okot ad az aggodalomra. A több kis képből álló minisorozat ugyanis leginkább csoportos nemi erőszakra emlékezteti a nézőt.

KM