Trend: mindenki a sztárok cipőjében szeretne járni
Régen egy emberből híres zenész, színész vagy művész akkor válhatott, ha kiemelkedő tehetetsége volt. Ma, ha valaki híres, történjen ez akármilyen tehetséghez nem köthető okból, bármi lehet belőle, énekes, színész, művész vagy mindhárom egyszerre. A hírnév garantálja, hogy bármibe fogjon az illető, az kelendő lesz a közönség számára.
Gwen Stefani eklektikus... |
A divatmagazinok ugyancsak elhagyták azt a szokásukat, hogy modelleket szerepeltetnek a címlapon, mert a lap sokkal jobban fogy a hírességek arcaival. A sztároknak pedig nem kellett kétszer mondani mennyit ér a nevük, szívesen reklámoztak bármilyen (természetesen minél drágább) terméket. Sőt, megannyi sztár megalkotta a saját márkáját.
....Jennifer Lopez nőies stílust képvisel |
Gwen Stefani négy éve van a divat piacon a L.A.M.B. (l-a-m-b.com) vonallal, amelyben tisztán fellehető az énekesnő, kissé Vivien Westwood-ihletésű, eklektikus stílusa. A raszta-reggae kultúra, a rocker minták, az iskolai egyenruha találkozik az ultra magassarkú platform cipőkkel és ez totálisan tükrözi az énekesnő csapongó ízlését. Stefani rendkívül kényes a dizájnra és egy professzionális csapattal dolgozik, fáradtságot nem kímélve pózol a munkatársaival, tervezőivel és ad interjút minden L.A.M.B-et érintő kérdésben. Ez a hozzáállás a felsőbb kategóriákban mozgó árakat (120 000 Ft körül mozog egy egyrészes ruha) és komoly rajongótábort hozott. Stefani több mint 100 millió dolláros nyereséget söpörhetett be tavaly, miközben a L.A.M.B egyre terjeszkedik. A márka alatt futnak már táskák, órák, és cipők is, az „L” parfümöt természetesen maga az énekesnő reklámozza.
Jennifer Lopeznek, Amerika legnagyobb divatmágnásának a birodalma a szakértők szerint több mint 255 millió dollárt ér. A méregdrága Sweetface és a fiataloknak készült Justsweet már a nevében is tükrözi J.Lo ízlését. Nem is beszélve a rengeteg parfümről, amivel Lopez a piacon jelen van évek óta. A színész/énekesnő Tommy Hilfiger testvérével, Andy Hilfiger-rel volt egy csapatban. A stílus pedig jobban a tömegízlésre koncentrál mint Stefanié. Ugyan a színésznő nem vesz részt aktívan a gyártási vonalon, a kollekció akkor is J.Lo-s. A nőies vonalak és a simulékony, szexi melegítők mind Lopez díva stílusát tükrözik.
Ám minden egyes sikertörténetre ott van egy bukás is. Mert akad sztár bőven, aki túlkalkulálta a fogyasztói vonzerejét. A dollármilliós médiareklám dacára Beyoncé House of Dereon vonala nem hozta tűzbe a vásárlókat és teljesen mindegy, hogy milyen híres a márka eredete, ha az hidegen hagyja a fogyasztókat. Mert akkor az egész kampány csak cinikus önreklámozásnak tűnik. A divatszakértők nem is veszik annyira komolyan ezeket a sztár próbálkozásokat, mint a nagy tervezők kollekcióit. Hiszen ahogy a sztár hírneve lanyhul, a fogyasztók érdeklődése ugyanúgy megkopik és visszafordulnak a divattervezők jól bevált régi nagy neveihez.
Minden sztár, aki divattal próbálkozik, kínos helyzetbe hozhatja önmagát. Mert ugyan a rajongók hada simulékonyabb, mint valaha, az ízlésüket sokkal sebesebben változtatják, mint bármelyik generáció, s így a híresség egykettőre a süllyesztőben találhatja magát. Ehhez pedig minden egyes hibás lépés csak asszisztál, pillanatok alatt leredukálhatja a sztár „szavatosságát”. Ugyanaz a média, amelyik az egyik nap ünnepel valakit, a másik nap ízekre tépheti az illetőt, ha az érdekei úgy kívánják.
Ennek ellenére az egó többször győz, mert ezek az emberek már elérték a társadalmi megbecsülést és elképesztően gazdagok. Emiatt sokszor a híres a divatvilágot tartják a következő meghódítandó területnek. A divattervezői státuszuk és a kollekciójuk mulandósága kevésbé érdekli őket, hiszen a hírnevük sem tart örökké.
Krisztina O'Brien