2008. február. 20. 10:50 Utolsó frissítés: 2008. február. 20. 10:50 Shake

Ruhabotrányok az Oscaron

Az idei Oscar-díj átadást a szokásosnál is nagyobb várakozás előzi meg, hiszen a forgatókönyvírók sztrájkja miatt kimaradt a Golden Globe, a díjkiosztó szezonnak hiányzott egy fontos divat-eleme. A vasárnapi díjátadóig, az izgalmat csökkentendő, összegyűjtöttük milyen botrányos ruhákban jelentek meg a múltban jelöltek és vendégek.


Az első komolyabb felhördülést az Oscar-díjak történetében egy nagyon átlátszó nadrágkosztüm okozta, még 1969-ben. „Szökevény egy háremből, monumentális tisztelgés a  a rossz ízlés előtt” - írták a korabeli kritikusok az Arnold Scassi által tervezett valóban meglehetősen feltáró stílusú együttesről. Hogy ki volt, aki a botrányt valójában okozta, az közel negyven év távlatából elég meglepőnek tűnhet, hiszen a mostani Barbra Streisandról nehéz elképzelni, hogy feleslegesen mutogatja a testét, de annak idején, úgy tűnik, Babs ilyen módon lázadt hollywood ellen. Streisand egyébként a legjobb színésznő díját vette át a Funny Girlben nyújtott alakításáért az olyannyira elhíresült ruhában, hogy még a youtube.com-ra is felkerült az archív felvétel.

© AP
Barbra fura estélyije mellett a filmakadémia díjának történetében a másik nagy botrányhős egyértelműen Cher, aki kétszer is képes volt felháborítani ruházatával a nagyérdeműt. A színésznő mindkét alkalommal Bob Mackie divattervező segítségével hajtotta végre a polgárpukkasztást. Cher először 1986-ban egy gyöngyös nadrágkosztümben és gigantikus punk vagy indián (?) fejdísszel sokkolta a népet, másodszor 1988-ban, amikor valóra váltotta legjobb színésznői jelölését, ezúttal egy túlságosan átlátszó, hálóingszerű, ismét gyöngyös holmiban. Bár sokan kritizálták Cher ízlését, ami valljuk be, minimum, khmm, eklektikus, néhányan felismerték, hogy a divat az elektronikus média korában igen erős eszköz a figyelem megragadására. Nyilván nem véletlen, hogy pont Cher ruhái a mai napig fellelhetők a neten mind képen, mind videón.

© AP
Cher és Babs után a puszta testmutogatással már nem lehetett nagyot villantani, egy igazán nagy durranáshoz valódi kreatív elme kellett. Az énekesnő-színésznő (milyen érdekes, hogy a korábbi botrányhősnők is ebbe a kategóriába tartoznak) Björköt lehet szeretni-nemszeretni, de a kreatívitása megkérdőjelezhetetlen. Az izlandi énekesnő nem gyakori vendége az Oscarhoz hasonló puccos parádéknak, de 2001-ben a legjobb dal kategóriában versenyzett a Lars von Trierrel közösen készített Táncos a sötétben betétdala, amelyet Björk adott elő. Mégpedig hattyúnak öltözve. A Marjan Pejoski által tervezett ruha már a bevonulásnál kitűnt a többi közül, különösen, hogy Björk a sajtómunkások kedvéért még egy tojást is „tojt” a vörös szőnyegre. A világot bejárt képek ellenére Björk elégedetlen volt a hatással. „Nem fogták a viccet.  Azt hitték, úgy akartam kinézni, mint Jennifer Aniston, csak nem sikerült.” - mondta utólag az eseményről.

A fentiekhez képest szinte már elhanyagolható, hogy például 1991-ben Nicole Kidman rálépett Angelica Houston ruhájának uszályára, leszakítva azt, vagy hogy Diane Keaton 2004-ben Chaplinnek öltözve érkezett a díjkiosztóra.

Kíváncsian várjuk, hogy idén milyen érdekességekkel próbálják magukra felhívni a figyelmet a résztvevők, már csak négyet kell aludni.

Kádár Mónika

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.