2007. december. 08. 11:23 Utolsó frissítés: 2007. december. 08. 11:22 Shake

„A keblek távolsága nem lehet több 27 cm-nél”

A legendás párizsi Crazy Horse klub - a meztelen lányokat felvonultató kabarék temploma - 56 év után most feléledni látszik.

A Champs Elysée közelében lévő szalon fél évszázados működése alatt olyan arcokat vonzott, mint Maurice Chevalier, Salvador Dali, vagy mostanság Eddie Murphy, Madonna vagy Kylie Minogue. Kétséges, hogy bármelyik látogató tudatában lett volna annak, hogy kellemes esti programjuk mögött mennyire aprólékosan és szinte zárdai szigorral szervezett munka lapul. De a klub úgy tűnik,ennek köszönheti második aranykorát. 

A Crazy Horse klubbot Alan Bernardin alapította 1951-ben, aki valami új színfoltot szeretett volna a párizsi éjszakában a giccses kánkán és a Moulin Rouge mellett. A sztriptíz akkortájt importálódott Amerikából Európába, de Bernardin elképzelése a meztelen női testekről még a sztriptízen is túl ment. Művészi lakkot akart az amerikai húsimportra, megvilágítást, absztrakt divatot és sminket, szürrealista témákat. És bejött neki. A művész Magritte és Dali hamarosan rendszeres vendég volt a klubban, Dali még az egyik híres száj alakú szófáját is a klubbank ajándékozta hűsége jeléül. Aztán 1962-ben, amikor a párizsi hatóság engedélyezte a teljes pucérságot, Bernardin bevezetett egy meztelen táncrutint, ami a mai napig is része a show-nak, és ami arra hivatott, hogy megalapozza a klub nemzetközi hírnevét, miközben kizárólag a fantáziát stimulálja.

Mert a lányok nem fogyasztanak alkoholt munkaidő alatt, és semmilyen kapcsolatban nem kerülhetnek a vendégekkel, senki nem mehet a színpad mögé, vagy az öltözőkbe. A szalon első szabálya, hogy a lányoknak elérhetetlennek kell maradnia. Egy hódoló kizárt, ha ajándék jön a vendégtől, a kártyát eltávolítják, így senki sem tudja kinek, és hogy kitől érkezett.

A szalon tele van szabályokkal. Megszeghetetlen szabályokkal. Mielőtt valaki dolgozni kezd, kap egy bizarr színpadi nevet, olyasmit, mint a Hiú Obeliszk, Csábító Crescendo vagy a Berta von Paraboum - a vicces elképzeléseknek csak a menedzserek képzelete szab határt.

„Mindegyik lány magasság 168 és 172 cm közé kell hogy essen. A keblek távolsága egymástól nem lehet több 27 cm-nél, és a mellek nem lehetnek nagyok, mert az nem mutat esztétikusan tánc közben. A lányok köldöke és a szeméremdobja között 13 centiméternél több nem lehet – ez relatíve rövid, de kerekebb, kifele dudorodóbb feneket ad - tehát minél nagyobb ez a távolság, annál logósabb a fenék.” – magyarázza Andrée Deissenberg igazgató a szigorú szabályokat a Sunday Times Magazinnak.

A vékonyság ugyanúgy tilos, mint a túl kerek idomok, a táncosok hetente méredzkednek. Ha a különbség több mint egy kiló, jön a szigorú diéta. Ha a súly kevesebb a kelleténél, szigorúan ellenőrzött súlynövelő étrend következik, vagy vihetik a lányok a munkakönyvüket máshova. Sem a tetoválás, sem a szilikon beültetés nem megengedett, ami komolyan korlátozza a klub nyílt szándékát, hogy minél több nemzetközi karaktert foglalkoztasson.
 
Ezek a szigorú szabályok megnehezítik a vendégszereplést is. Las Vegas rendszeres célpont egy-egy - a Crazy Horse-ot népszerűsítő - bemutató sorozathoz, de ha a turné alatt egy lány kiesik, nem pótolható, mert az amerikai táncos lányok mindegyikének plasztikázott melle van. A szalon show-ja szexi és erotikus, de semmiképpen sem pornográf. A különleges és egyedi vizuális élményt az adja, ahogy a lányok meztelen testét különböző mintázatú fényárban fürösztik.
 
„Nem érezzük magunkat meztelenül a színpadon, mindig rengeteg sminkbe és fénybe burkolózunk és nagy gyakorlat kell ahhoz is, hogy ne közönségesen, mindent láttatva, hanem művészien mozogjunk.”  – magyarázza a Volga Moszkovszkaja művésznevű lány, aki szerint, ha látná, anyukája is arcpirulás nélkül élvezné a show-t.

„Nincs műsor, ami álomszerűbb mint egy mágikus show. És amit mi csinálunk a lányokkal, az varázslat. Mert egyáltalán nem annyira szépek, mint amennyire csodálatosnak a színpadon látszanak. Ők az én álmom, amit színpadiasítottam” - fogalmazott Bernardin.
 
Sajnos a tulajdonos gyermekei nem így éreztek, és apjuk halála után nem érdekelte őket a szalon sorsa. A Crazy Horse klub pedig egy poros, és unalmas hellyé vált a kilencvenes évekre. Az ezredforduló után az utódok eladták a clubot egy belga cégnek, amelyik úgy döntött, visszaállítja a klub legendás hírnevét és elcsábította a Cirque de Soleil-től Deissenberget, aki akkor a szórakoztatóipar legkeresettebb menedzsere volt, és aki kipucolta a klubot majd új, az eredetihez hűen ragaszkodó műsort szervezett.

A Crazy Horse az elmúlt két évben drámai változáson ment keresztül, visszakapta eredeti fényét. Ez nagyban köszönhető Dita Von Teese vendégszerepléseinek, és annak hogy Kylie az egyik klipjében felhasználta a táncos lányokat. Jean–Paul Gaultier francia divattervező Dali nyomdokaiba lépett és rendszeresen megfordul a klubban. Emiatt a párizsiak ismét felfigyeltek a szalonra. A Crazy Horse inkább varieté típusú kabarék otthona, semmint piros lámpás lokál. Életben maradása nem kis teljesítmény lesz, mert a mai igényeket a minden sarkon megtalálható sztriptízbárok szabják, ahol a megcsodált idomok meg is tapogathatók. 

Krisztina O'Brien