Mi lesz itt, ha eljön a készpénzmentes gazdaság?
A nyugati világban a bankkártyák és a mobilos fizetési technológiák lassan kiszorítják a készpénzt.
Az efféle kényelmes fizetési módoknak azonban áruk van – nyert tudományos igazolást a sokak által ismert érzés.
Avni Shah, a torontói Rotman School of Management oktatója arra kérte kísérleti személyeit, hogy kártyával vagy készpénzzel vásároljanak meg egy 6,95 dolláros kávéscsészét 2 dollár kedvezménnyel.
Két óra múlva felajánlotta, hogy visszavásárolja őket a vásárló által meghatározott összegért.
A készpénzes vásárlók átlagosan 3 dollárral többet kértek a tárgyért.
Ráadásul úgy érezték, jobban kötődnek hozzá, mint kártyával fizető társaik.
Egy következő kísérletben a jótékonyságról mutatták ki, hogy a készpénzes támogatás elkötelezettebbé tesz a választott ügy iránt, mint az utalványos adakozás.
Shah szerint fájdalmasabbnak tűnik, ha bankót kell kiadnunk, mint amikor utalvánnyal fizetünk, ami még mindig fájóbb, mint előrántani a kártyát vagy a mobilt.
Fontos tehát felmérni, hogyan hat a fogyasztókra az alakulóban lévő készpénzmentes gazdaság.
Hasonló cikkeket a legfrissebb HVG Extra Pszichológia magazinban olvashat. Keresse az újságosoknál – online megrendelést és előfizetési akciókat pedig itt találhat.