2007. október. 12. 09:00 travelline.hu Utolsó frissítés: 2009. június. 02. 15:45 Plázs

Az Airbus-botrány - nincs füst tűz nélkül

 A négy hete Dubaiban megrendezett légiparádé óta tart az AMF (a francia...


 
A négy hete Dubaiban megrendezett légiparádé óta tart az AMF (a francia tőkepiaci felügyelet) vizsgálata, amely nemcsak a hagyományosan „kis Párizs”-nak tartott színhelyre vet árnyékot, ahol az Airbus hatalmas eladási sikereket könyvelhet el, hanem jelentősen hátráltatja az első Airbus A380-800-as repülőgép leszállítását is, amelyet a szingapúri légitársaság rendelt.
 

A titkos részvényeladások és a rossz hírek eltussolása ellenére nyáron kiderült, hogy a cég zászlóshajója, az Airbus A380-800 több mint egy év késéssel fog piacra kerülni. Az Airbus számára a 2006-os év egyébként is az egyik legrosszabb év volt a személyszállító gépek piacán, és nemcsak az A350-es típus körüli bizonytalanságok miatt, amelyről alig 12 hónappal azután, hogy piacra dobták, kiderült, hogy rendkívül rosszak a teljesítménymutatói, bár az Airbus ennek éppen az ellenkezőjét állította a sajtótájékoztatókon és a potenciális vásárlók előtt is.
 

Bár a vizsgálat még nem zárult le, az Airbus vezérigazgatóját, Thomas Enderset máris kihozta sodrából a hír. A Focus Magazine-nak adott interjúban Enders arról beszélt, hogy „az alaptalan vádak miatt megbélyegzettnek érzi magát.”

 
Enders az EADS (európai légi-, űr- és védelmi konzorcium) más vezetőivel együtt most azt tervezi, hogy beperlik az AMF-et. Hogy egy ilyen lépés milyen hatással lehet a vállalat megítélésére, azt senki sem tudja előre, leginkább azért nem, mert az AMF-nek először le kell folytatnia a megkezdett vizsgálatot. Felmerül az is, hogy ha Enderst valóban bűnösnek találják az ellene felhozott vádakban, mostani, hirtelen tiltakozásával talán azt akarja-e elérni, hogy mellé álljon a sajtót. Az is elképzelhető, hogy más vezetőket is rossz színben akar felűntetni.

 
A botrányt éppen az Airbusnak éppen az a repülőgépe sínyli meg leginkább, amelynek fejlesztésére a cég egy teljes évtizedet áldozott. Az A380-as ára jelenleg 18 milliárd dollár körül mozog, és egyre emelkedik, annak ellenére, hogy a gép megjelenése már két éve késik. Ezért a cégnek különösen fontos, hogy az A380-as jövő heti szingapúri átadása simán lebonyolódjon legyen, hiszen ezzel kívánnak betörni az utasszállító gépek piacára.
 
Azt a tényt, hogy a British Airways is leadott rendelést az A380-ra, többek számára is azt az üzenetet hordozza, hogy a típus iránt kezd újjáéledni a lelkesedés, bár erre valójában nincs garancia.
 
Az A380-as „atyja” tehát most az AMF vizsgálatának középpontjába került, elsősorban azért, mert ő és mások állítólag az árfolyamesésre spekuláltak abban a projektben, amelyet korábban mindenáron meg akartak szerezni. Így valószínűleg elkerülhetetlen, hogy az ügyben ne égesse meg magát valaki. Egyedül abban lehet reménykedni, hogy az AMF minden zavaró körülmény nélkül képes lefolytatni a vizsgálatot az ügyben.
 
(fotók: Welt)

A francia államig ért az EADS botránya