Cápaautó, Holdjáró, a Star Warsból ismerős BB-8, füstölgő Lada – néhány konstrukció, ami a hétvégén a Műegyetemen hetedik alkalommal megrendezett RobonAUT versenyen mérkőzött meg egymással. Az ifjú mérnökök önjáró robotautóinak felvonulása a fővédnök szerint a mérnöki pályát is népszerűsítette.
A versenyen az elmúlt évekhez hasonlóan ismét egy távirányítású játékautóból kellett egy teljesen önállóan működő robotjárművet alkotni. Ellenben amíg 2010-ben, az első RobonAUT alkalmával még egy markológéphez hasonló robot készítése volt a feladat, addig 2011-től kezdve már izzasztóbb, KRESZ-vizsgát idéző autós feladatokra kellett felkészülniük a csapatoknak, illetve járgányaiknak. A hallgatók a verseny előtt mindössze a várható akadályokról kaptak tájékoztatást, a versenypálya pontos felépítése egészen a megmérettetésig ismeretlen maradt.
A verseny két fordulóból állt, az elsőben a csapatok autóinak a már fent említett elemekkel kellett megküzdenie egy ügyességi forduló során. Természetesen mindkét alkalommal számított a futott idő is. Az önjáró robotok vonalkövetési képességre alapozott ügyességi pálya eddig minden évben újabb akadályokkal bővült, ez idén sem volt másképp: a szombati versenyen ugyanis az előző évekhez képest már rádió adó-vevővel felszerelt indítókapuk mögül kellett indulniuk az automatizált versenyautóknak, továbbá a feladatok közé tartozott egy utánfutó felvétele és vontatása is.
A második, gyorsasági forduló során egy – szintén önműködő – biztonsági autó mögött megtett felvezető kör után már a sebességé volt a főszerep.
Az utolsó pillanat ereje
A versenyzők a távirányítós autókat szeptemberben kapták meg. Idén összesen 17 csapat indult, ám a decemberi kvalifikációt követően a verseny idejére ez a szám már 11-re csökkent. A szintén mérnök konferanszié által a verseny közben megosztott bennfentes információk alapján Murphy idén is megdolgoztatta a résztvevőket, így nem csoda, ha ebben az évben is akadtak olyanok, akiket a korábban még hibátlanul működő autójuk végül az utolsó pillanatban mégiscsak cserbenhagyott.
Akiknek azonban sikerült elindulniuk, azok sem voltak könnyű helyzetben, ugyanis a legtöbb csapat átlagosan aznap reggel hat-hét körül végezte el az utolsó simításokat az autóján, de akadt olyan formáció is, amely reggel 8 óra 50 percre lett kész a dizájnnal. Az autókat legkésőbb reggel kilencre le kellett adni. További érdekesség – és a kihívás nagyságát is mutatja –, hogy a szervezők és a csapatok egybehangzó állítása szerint, egy-egy autóban nagyjából 5-600 munkaóra lehet.
A színarany Ladától a négykerekű BB-8-ig
Ami a kreatív megoldásokat, illetve a rendhagyó designelemeket illeti, a hallgatók idén is kitettek magukért: a versenyzők közül a Senior kategóriában idén másodjára indult Második Helyezett csapat egy színarany Ladával borzolta a kedélyeket, ami még (egy beépített elektromos cigarettának köszönhetően) az autentikus kékes füstöt is a „nagy elődökhöz” hasonlóan eregette. A menő Lada egy FM-rádiót is tartalmazott, amit végül a versenyre sajnos nem sikerült beüzemelni, így a nyolcvanas-kilencvenes évek legnagyobb slágerei sajnos hiányoztak a zseniálisan korhű összképből.
A versenyen indult továbbá egy tűhegyes fogakkal ellátott cápaautó, mellyel a Slackers csapata riogatta a nagyérdeműt. Az AstronAUT tagjai egy holdjárót küldtek harcba, a LegonAUT csapata – nevükhöz híven – pedig egy tűzpiros Lego-versenyautóval készült. A PadaWANs of CANobi tagjainak köszönhetően a versenyen tiszteletét tette a legutóbbi Star Wars filmből ismert BB-8 egyik hazai verziója is, csak hogy egy párat említsünk a rendhagyó járművek közül.
Az ötletes megoldások azonban nem korlátozódtak pusztán a külsőségekre, ugyanis a fentebb már említett elektromos cigaretta beépítésén túl, műszaki szempontból is láthattunk egyedi megoldásokat: a Cortex Corvette csapata például egy mini-LCD-kijelzőt épített be az autójába, hogy ezzel is megkönnyítsék a saját dolgukat. A Látomás tagjai pedig a többiekkel ellentétben például nem szenzorokkal, hanem egy úgynevezett vonalkamerával pásztázta a talajon futó jelzéseket. Legjobb tudomásuk szerint ezzel előttük még senki sem próbálkozott a versenyen.
Ambiciózus tervekben sem volt hiány, ugyanis volt olyan csapat, ami eredetileg egy Raspberry Pi-vel, valamint egy rendes webkamerával szerette volna elindítani az autóját. Ezen kívül még a kerekek tapadásának javításáért alakult ki hatalmas verseny a hallgatók között: a megoldások között láthattunk például fürdőszobai csúszásgátlóval, illetve szilikonos pluszborítással ellátott, de még külön portalanító kefékkel megtoldott kerekeket is.
Több mint tízezer mérnök és informatikus hiányzik a magyar gazdaságból
Tevesz Gábor, a BME Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének docense, a verseny fővédnöke a hvg.hu-nak elmondta, a RobonAUT célja ugyan elsősorban a műegyetemi hallgatók gyakorlati képzésének elősegítése, de ezen túlmenően társadalmi célt is teljesít, ugyanis ma Magyarországon nagyjából tízezres nagyságrendű a hiány a képzett műszaki szakemberek tekintetében.
Ezért a RobonAUT egy másik fontos célkitűzése a gyermekek „megfertőzése”, azaz érdeklődésük felkeltése a természettudományok, illetve a műszaki pálya iránt. Mint mondta, a végzett hallgatók számát tekintve a BME jelenleg is a teljesítőképességének a határán lavíroz, ám a piacnak a mostaninál is sokkal több képzett mérnökre lenne szüksége.
A szakemberek iránti fokozott igényt a rendezvény támogatottsága is alátámasztani látszik, ugyanis egyre több szponzor száll be a RobonAUT lebonyolításába. Erre szükség is van, mert egy-egy befejezett autó nagyjából 100-120 ezer forintnyi értéket képvisel, amit ha megszorzunk az indulók számával (azaz 17-el), illetve hozzáadjuk a rendezés költségeit akkor már többmilliós nagyságrendű összeget kapunk.
Öröm az ürömben, hogy a szakemberhiány legalább érdekeltté teszi a cégeket abban, hogy együttműködjenek az oktatási intézményekkel, ennek eredményeképpen pedig egy végzett mérnők jó eséllyel el is tud helyezkedni a szakmájában. Tevesz Gábor ennek kapcsán elárulta, hogy a gyakorlatban is sokat segít a műegyetemi hallgatókon a cégekkel való együttműködés. Egyes cégek örömmel ajánlanak szakdolgozat és diplomaterv témákat a diákok számára, ezzel is még inkább a gyakorlat felé mozdítva a képzést. A támogatók között akadnak olyan cégek is melyekkel együttműködve sikerrel szerveztek látogatásokat, illetve nyílt napokat a hallgatók számára. Példaként a rendezvény több szponzorát, az Evosoftot, a Lightware-t és a Knorr-Bremsét emelte ki, ahol már jártak BME-s diákok látogatáson, és amelyeknél tudomása szerint jelenleg is több egykori diákja dolgozik.
Idén is a Második Helyezett lett a második helyezett
Az első alkalommal indulókat tömörítő Junior kategória győztese végül idén a BB-8-al operáló PadaWANs of CANobi lett, a második helyet – mindössze egy pont különbséggel – a LegonAUT, a harmadik helyezést pedig a Látomás szerezte meg. A versenyen már második alkalommal, azaz a Senior kategóriában indultakat is magában foglaló közös rangsor első helyezettje az IntelliGents, a második helyezett a tavaly is másodikként végzett Második Helyezett csapat lett, az összesített rangsor harmadik helyén pedig a PadaWANs of CANobi landolt.
Az ötletes nevű Második Helyezett csapat egyébként nagyon erősen rászolgált a nevére, ugyanis nemcsak a tavalyi, illetve az idei versenyen, de még a közönségdíjasok között is a második helyen végzett. A sors iróniája, hogy mint kiderült, idén leginkább azért indultak el újra a RobonAUT-on, mert zavarta őket a második hely.