Plázs hvg.hu 2015. május. 26. 12:56

Szerdán az egész ország dolgozatot ír

Minden 6., a 8. és a 10. évfolyamos diák az Országos Kompetenciamérés feladatlapjait tölti ki. A korábbi években a tesztek azt mutatták többek közt, hogy az általános iskolából kikerülők ötöde funkcionális analfabéta.

A mérés – amelyet 2872 iskola 3589 telephelyén írnak meg – a sajátos nevelési igényű tanulók egy szűk csoportját kivéve az adott évfolyamokon minden tanuló számára kötelező. Idén ebben 268 609 diák vesz részt: a 6. évfolyamon 92 179, a 8. évfolyamon 89 145, a 10. évfolyamon 87 285 diák.

A teljes körű mérések célja a tanulók képességeinek, készségeinek minél pontosabb feltérképezése. Nem cél, hogy minden tanuló könnyen megoldja a feladatokat, hiszen az ország legjobb és leggyengébb tanulói is ugyanazt a tesztfüzetet kapják, és a mérésnek mindegyikükről megfelelően megalapozott eredményeket kell szolgáltatnia.

A szövegértési teszt azt vizsgálja, hogy a tanulók mennyire képesek az adott szöveget megérteni, a mindennapi élet során használni és alkalmazni. A matematikateszt során azt nézik, hogyan képesek a mindennapokban használni az iskolában tanult matematikai ismereteket.

Stiller Ákos

A mérés megírása előtt vagy azt követően a diákok kézhez kapják a tanulói kérdőívet, amelyen szociokulturális hátterükről szerepelnek kérdések. A legjobb, ha a tanulók a kérdőíveket a szüleikkel együtt töltik ki, hiszen a legtöbb kérdés a család egészét érinti. A kérdőívek kitöltése a mérési eredmények értékelésének szempontjából rendkívül fontos, ám a tanulók és szüleik számára önkéntes. A kérdőívre adott válaszokat az érintettek (szülők, tanulók) hozzájárulása nélkül az iskola nem ismerheti meg, azokat nem kezelheti. A kitöltött tanulói kérdőívek kezelésének szabályaira az Oktatási Hivatal külön levélben is felhívta az iskolák figyelmét – közölték.

Bár évről évre változik a diákok összteljesítménye mindkét területen, de ez eddig statisztikai ingadozás volt – 2008 óta nincs jelentősebb változás az országos átlageredményben. Matematikából a fiúk, szövegértésből a lányok a jobbak minden évben. Az is állandó adatnak bizonyult eddig, hogy a 8.-os és 10.-es diákok mintegy ötöde funkcionális analfabéta.

A 2013-as kompetenciamérésen is a hat és a nyolc évfolyamos gimnáziumok tanulói teljesítettek a legjobban: 152-193 ponttal volt jobb az átlageredményük, mint az általános iskolákban tanulóké. Ez persze nem véletlen: a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumokba jelentkező diákok komoly felvételi után kerülnek be az intézményekbe.

„Komoly aggodalomra ad okot a 10. évfolyamon a szakképzésben részt vevő tanulók teljesítménye. Amellett, hogy a szakiskolások átlageredménye körülbelül négyötöd-egyszórásnyival marad az országos átlag alatt, a többi évfolyammal való összevetésben ez az eredmény alacsonyabb a négy évvel fiatalabb, az általános iskola 6. évfolyamára járó tanulók átlageredményénél is” – írta a 2013-as felmérés eredményeiről az Oktatási Hivatal. Ez nazt jelenti, hogy „egy egész képzési forma tanulói nem képesek elérni a 6. évfolyam átlagos szintjét sem”.

A magyar köznevelés országos mérési rendszerének kiépítése 2001-ben indult el, és mára már Európa és a világ szakmailag és szolgáltatásaiban legkorszerűbb mérési rendszerei között tartják számon.

 

Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.