Plázs hvg.hu 2015. február. 09. 19:14

Néhány tipp, hogy hogyan éljünk túl egy repülőgép-katasztrófát

Egy esetleges repülőgép-baleset esetén ha betartjuk az előírásokat, odafigyelünk és a lehető leghamarabb elhagyjuk a gépet, akkor lehet esélyünk túlélni egy katasztrófát.

Egy a 4,7 millióhoz az esélye annak, hogy meghalunk repülőgépkatasztrófában, ugyanis ha le is zuhan a gépünk, a tapasztalatok szerint az utasok 95,7 százaléka túléli a balesetet - írja a Daily Mail a Planecrashinfo.com weboldalra hivatkozva. Ha azonban mégis lezuhanna a gépünk, néhány dologgal javíthatjuk az esélyeinket, ehhez csak néhány dolgot kell betartanunk:

Figyeljünk oda!

Fontos, hogy odafigyeljünk a repülés előtti útmutatóra és megjegyezzük, hogy hol van a vészkijárat, az oxigénmaszk és a életmentő mellény. Szakértők szerint a legjobb stratégia, ha a lehető leghamarabb kimenekülünk a gépből és megpróbáljuk megőrizni a hidegvérünket. Mivel az indulás utáni első három, és a landolás előtti utolsó nyolc perc az, amikor a leginkább történhetnek balesetek, ezért ezekben az időszakokban kell a leginkább észnél lenni.

Legyünk önzőek!

Mivel az oxigénszint csökkenése esetén 20 másodpercen is múlhat az életünk, ezért ilyenkor a legfontosabb, hogy saját magunkra tegyük fel először az oxigénmaszkot, mielőtt másoknak segítünk.

Legyünk jó kondiban!

Ha jó kondiban vagyunk, gyorsabban tudunk cselekedni, a vékonyabb emberek pedig könnyebben tudnak kimászni a kis helyeken.

Hagyjuk a csomagokat!

Mivel a katasztrófák esetén az áldozatok 68 százaléka a lezuhanás utáni tűzben vesztette életét, és nem közvetlenül a zuhanástól, ezért is fontos, hogy inkább ne keresgéljük a csomagjainkat, mert csak mintegy 90 másodpercünk lenne elhagyni a gépet.

Üljünk a vészkijárat közelébe!

Minél közelebb vagyunk a vészkijárathoz, annál jobbak az esélyeink, mert annál gyorsabban tudjuk elhagyni a gépet.

Utazzunk turistaosztályon!

Egy Boeing 727-es repülőgépkatasztrófáját modellező kísérletben azt tapasztalták, hogy az első 11 sor sérült a leginkább, vagyis azok a részek, ahol általában az első osztály utasai ülnek. Szakértők azt mondják, más gépeken is biztonságosabb a gép hátulja felé ülni, az elejét ugyanis sokkal inkább érik behatások.

Öltözzünk megfelelően!

Repüléshez lehetőleg kerüljük az olyan gyúlékonyabb anyagokat, mint a műszál, és inkább pamut- vagy gyapjúruhát vegyünk fel, és magassarkú, vagy papucs helyett olyan cipőt, amiben könnyebben mozgunk. A tűsarkúak ráadásul ki is lyukaszthatják a felfújt csúszdákat, amiket kényszerleszállás esetén a kijáratokhoz tesznek. Szakértők szerint tanácsosabb magunkon hagyni a cipőt repüléskor, mint hogy vészhelyzet esetén kelljen keresgélni, mezítláb pedig veszélyes lehet nekiindulni egy balesetet szenvedett repülőben.

Boruljunk rá az előttünk lévő ülésre!

Ahogy a repülés előtti biztonsági bemutatókban is mondani szokták, baleset, vagy zuhanás esetén a karjainkat a fejünket védve rá kell borulni az előttünk lévő ülésre, lábunkat magunk alá húzva. A szakértők azt mondják, ez nem csak legenda, tényleg segíthet a túlélésben: a pozíció védi a fejet a ráhulló tárgyaktól, megelőzi azt, hogy a kar ide-oda csapódjon és eltörjön, illetve azt is, hogy a lábak besússzanak az előttünk lévő ülés alá és eltörjenek. Egy kísérletben azt találták, hogy az ebben a pozícióban, becsatolva beállított babák túlélték volna a zuhanást, míg azok, amelyeket nem ebben a pozícióban hagytak, súlyos fejsérülést szenvedtek volna.

Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.