Plázs hvg.hu 2014. április. 08. 14:31

Rabszolgaként dolgoztatják a luxushajók személyzetét?

16 órás munkaidő, megalázó fizetés és szexuális zaklatás – bár a beszámolók szerint az óceánjárók dolgozóit a munkáltatók szívesen tekintik gályarabnak, a hajótársaságok esküdöznek, hogy a fedélközben márpedig mindenki boldog.

Alig egy héttel azután, hogy az MSC cégóriás egy, a brazil partoknál állomásozó óceánjárójáról a fedélzeti dolgozók szolgaszerű körülményeket jelentettek a Brazil Munkaügyi Minisztériumnak, a hajózási társaság minden vádat tagadva, teljes együttműködés ígéretével várja az esetet kivizsgáló bizottságot – írja a Telegraph.

Fazekas István

Azonban nem ez az első eset, hogy a luxushajók dolgozói panasszal élnek munkáltatóikkal szemben: ha az MSC esetében felmerült 16 órás munkaidő és a BBC-nek jelentett szexuális zaklatás nem lenne elég, szinte tényként kezelhető, hogy az óceánjárók személyzete többnyire alulfizetett, a nemzetközi bérátlag felével, alsóhangon körülbelül havi 130 ezer forinttal kell megelégednie. Az MSC-hez hasonló hajózási társaságok a vádakra általában foglalkoztatottsági indexeik lobogtatásával reagálnak, hiszen az általuk termelt bevételek valóban komoly tényezővé teszik az éves szinten 21 millió főt utaztató szakmát, mely világszerte 775 ezer embernek biztosít munkahelyet.