Plázs Nagy Emese 2013. május. 23. 20:35

Háború, búvárok, sör: mesél a föld alatti Kőbánya

Hol született a Mátyás-templom? Milyen a magyar piramis? Mitől spiccesek a búvárok? Rendhagyó történelemóra – a főváros föld alatti titkait bemutató sorozatunk első része – a kőbányai tárnák sötétjében.

IV. Bélától Ferenc Józsefig egy Kheopsz piramisnyi kő került a felszínre Kőbányán. A fáraó munkásaihoz képest lassú a magyar tempó, és semmi hasznunk sincs a hátrahagyott bányajáratokból. A 32 km-es ismert föld alatti pincerendszerből hét kilométer a X. kerületi önkormányzat vagyonkezelője tulajdonában van, de nem profitálnak a történelmi értékű területből. A sörgyártásról elhíresült vájatokban a második világháborúban Messerschmitt repülőgépeket építettek, a szocializmusban pedig az ország gyógyszerkészletének tartalékait tárolták.

Túry Gergely

Teljesen üres vágatokban járunk. Néhol tíz méter magasan van a plafon, a szélesség is 4-10 méter közötti, a falak meszelt fehérek. Csepeg a víz a nyakunkba a szellőzőkből. Fésűsen vájt oldalirányú vágatok sejlenek a távolban; Nagy Imre, a  vagyonkezelő munkatársa szakaszonként kapcsolja fel a világítást, mögötte vaksötét és hosszúra nyúlt hangok.

Százötven évvel ezelőtt itt gyenge petróleumfényben dolgoztak az emberek, a sörgyári munkások a tükörfényes homokkő padlóra terítették szét arasznyi rétegben a beáztatott árpát, ami két hétig pihent a sötétben és a vízben. Ma csak akkor jár erre ember, ha ritka alkalmakkor a kerület szervez nyilvános bejárást, vagy ha uszonya van: magyar és külföldi búvárok körében népszerű a kőbányai barlangrendszer víz alatt lévő zónája, a bányakutak, melyeket merülési gyakorlati terepnek használnak.

Trendi Kőbánya

Anno, az 1800-as évek közepén még sikk volt kikocsikázni ide. Ha a pesti polgár megkívánt egy kis hűsítő kőbányait, mindenki tudta, hogy borozgatni indul. Szó sem volt még a sörről. A területen szőlőművelés volt, sok kis pince, kerthelyiségek, borozók és kerti lakok álltak az Óhegyen. A bányákból kikerülő mészkő pedig a fejlődő Pest Budának szolgált akkoriban, különösen az 1838-as nagy pesti árvíz után növekedett meg a kitermelés. A valamikori Pannon-tenger borította tájon a rétegesen lerakódott miocén korabeli szarmata mészkő könnyen vágható volt. Ökrös szekerekkel szállították a megfelelő nagyságúra fűrészelt tömböket többnyire a Fehér úton, amely talán a szállongó mészkőporról kapta a nevét.

Kőbánya köveiből épült az Alagút homlokfala, a Lánchíd víz feletti pillérei, a Margit híd, a Mátyás-templom, a Halászbástya, a Citadella, az Opera, az Egyetemi Könyvtár, a Tudományos Akadémia, és az Andrássy út számos palotája. A kőbánya legkorábbi emlékei is kézzelfoghatóak: az 1241-es tatárjárás után IV. Béla adományozta a városnak a mészkődombot, és a mai Kiskörút helyén volt középkori városfalat is ebből a bányából kitermelt kövekből rakták. Olyan intenzív volt a bányászat, hogy helyenként veszélyessé vált a rendszer, többször be is omlott, ezért 1890-ben hatóságilag tiltották meg a további csákányozást.

Túry Gergely

Borra sör

A borozgatós idilli képbe egy apró lény rondított bele: a századforduló végére az Európa szerte pusztító szőlőgyökértetű, a filoxéra irtotta ki a növényeket. Ezért fogtak inkább sörgyártásba a helyiek és a zászlóbontó osztrákok – tudtuk meg a nyirkos, nyolcfokos pincében a sétavezető Nagy Imrétől, aki egykor a Kőbányai Sörgyár építési, karbantartási osztályvezetője volt.

Dreher Antal 1862-ben vásárolt meg egy kis sörgyárat a boros többségű területen, mert felismerte, hogy a „természetes hűtőház” kiváló környezet a maláta előállításához, és a sör tárolásához. A családnak ez volt a negyedik sörgyára, de az első magyarországi. A korában sörkirályként emlegetett úr fejlesztette ki az úgynevezett lagerbier technológiát, a vállalat a későbbi 50-60 évben Magyarország legnagyobb sörgyártójává vált.

A serkészítés sok helyi lakosnak adott munkát, kolóniák jöttek létre a környéken, akik mind a pincékben forgatták az árpát, főzték a malátát. Ez utóbbi a beáztatott árpa csíráitól, gyökereitől megtisztított, szárított formája. Külsejében semmit sem különbözik az árpától, de a szemekben különféle enzimes folyamatok során cukor képződik a keményítőből, ebből lesz később az alkohol. Az alaplevet komlóval főzik, lehűtik, és élesztő hozzáadásával készül el a sör a hideg pincében. A folyamat nagy vízigényű, 1 liter sör előállításához 6-10 liter víz szükséges. A termelési időszak csúcsán egy kisváros vízfogyasztásával volt egyenlő a sörgyári, ezért is fúrtak 23 kutat. Akkoriban 200 méter mélyről nyerték a karsztvizet, ma ez a vízszint körülbelül a 150 évvel ezelőtti 1-2 méter mélységre töltődött vissza.

Túry Gergely

Kihasznált terek

Az első világháború után egyhetedére esett vissza az eladható sör mennyisége, ezért konyak és egyéb szeszes italok gyártásába fogtak a sörösök, de volt itt tej-, csokoládé-, jég-, és szikvízgyár is. A történelem tovább nehezítette a boldogulást az 1928–33-as gazdasági válsággal, ezért a gyárosok összefogtak és konszerneket alakítottak. A folyamat vége az lett, hogy jóformán csak a Dréher sörgyár adott munkát a helyieknek, akik később kénytelenek voltak munkaidőn túl is a bányában tengődni.

A második világháborús haditechnikának megfelelően a hely bombabiztosnak számított, ide rejtőzködött a lakosság, de a németek hamar rájöttek, hogy nekik is jól jön egy kis bújócska. Miután az angol és amerikai légierő az utánpótlási vonalaikat ismerte és bombázta, ide telepítették át 1944 augusztusában a Csepeli Autógyárat. 1944 novemberéig összesen 128 Messerschmitt repülőgép darabjai készültek a bányában, ezeket szállították át Tökölre, és az összeszerelés és berepülés után mehettek a háborúba.

Túry Gergely

Az 1948-as államosítással az egykori nagyvállalatokból lett az egy, Kőbányai Sörgyár. A 30 km-es földalatti tér a rendszerváltás előtt hűtőház funkciót is ellátott, élelmiszer tárolására használták, és itt őrizték az ország gyógyszerkészletének tartalékait. A szállítás korai formáit – lovaskocsi, ökörfogat – felváltották a targoncák és pótkocsis teherautók. 2004 óta, amikor az önkormányzat tulajdonába került ez a 7 km-es szakasz, csak a búvárok hajtanak be autóikkal a kútaknákig.

Az önkormányzat az üzemben kulturális centrumot, az alsóbb területeken pedig lakóparkot szeretne kialakítani – írja a vagyonkezelő honlapján. S kiderül, hogy bár a tervek szerint pár épületet elbontanának, a teljes együttes már csak azért sem kerülhet bontócsákány alá, mert néhány üzemcsarnok homlokzata műemléki védettséget élvez. Így aztán még az is előfordulhat, hogy egyszer megvalósul a tizenöt év előtti álom, és a nagyközönség barlangvasúton csalinkázhat a mozi és a tekepálya között, hogy aztán beüljön egy jó hideg sörre. 

Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.