Plázs R.A. 2012. október. 15. 08:54

Szállásdíj: 0 forint – az utazó kedvenc összege

Közép-európai kalandtúra 8 nap alatt, 5 országban, 0 forint szállásdíjért. Hogyan?

Úgy, hogy az útvonalat okosan állítjuk össze, és így minden éjszaka az egyik városból a másikba tartunk. Vonaton közlekedünk két állomás között és a fedélzeten alszunk, reggel kipihenten érkezünk, és nem költöttünk szállásra. Egy fillért sem.

AP / The Charleston Gazette / Lawrence Pierce

A kalandtúra e formája nem kényelmetlen, de azért mégiscsak a vagányak mulatsága. A vagányak pedig összeállíthatják vagány alvó pakkukat, ez két célt szolgál:

  • Amikor felébrendünk, akkor még mindig minden holmink velünk van.
  • Bármi is vár a vonaton, könnyen megteremtjük a magunk alvó kényelmét.

Alvópakk a vonatra: Tanácsok testszag és lopás ellen

Ha pedig mindezt megoldottuk, akkor igazán semmi akadálya annak, hogy az egyik legnagyobb utazási tételt – pénzben és szervezésben egyaránt – kiiktassuk. Itt egy példa Közép- és Kelet-Európára.

Merre járunk?

Budapest-Prága-Varsó-Lemberg/Lvov-Marosvásárhely- Budapest

Prágai mesutazás 50 000 forintból

Mivel utazunk?

Interrail bérlettel. Az útvonalat nagyrészt lefedi egy 5 napos jegy, Ukrajna a kivétel, de ezzel foglalkozunk később.

Az Interrail alaposan átszövi a kontinenst, a járatok, amelyekre érvényes gyakoriak. A honlapon könnyen beállíthatjuk, hogy olyan járatokat keresünk, amelyek este indulnak/reggel érkeznek, remek tippeket adnak, egyszóval a honlap egy teljes bevásárlóközpont.

Az 5 napos bérlet a legrövidebb időszak, amit megvehetünk (árakat lásd alább), de rugalmas annyiban, hogy egy adott 10 napos időszakon belül szabadon dönthetünk, hogyan osztjuk el használatukat. Arra mindenképpen figyelni kell, hogy napokat számlál a rendszer, nem utazást. Vagyis ha felszállunk egy vonatra, és használjuk a bérletet, akkor megkezdtük a napot.

Ezért lesz fontos az, hogy Ukrajna kivétel, itt nem érvényes a bérlet. Kicsit meg is bolygatja az útitervet, de csak kicsit, és azt is gyorsan kezeljük.

Ukrajna, a kivétel – nem érvényes az Interrail

Ukrajnáig a magyar-cseh-lengyel szakaszt bérlettel tesszük meg, kis fejszámolással rájöhetünk, hogy ez a 3. nappal fejeződik be: az 1. napon szálltunk fel Budapesten, a 2. Prágával, a 3. Varsóval kezdődik, a 4. éjszakán lépjük át a lengyel-ukrán határt. Sajnos a vonat a 4. éjszakán már éjfél után kel át Ukrajna felé. Ez azt jelenti, hogy megkezdjük a 4. napot Varsó után. De ki tudjuk használni? Nem, mivel Ukrajnában nem érvényes a bérlet. Ez tehát egy adósság, és jó lenne visszanyernünk ezt az egy napot. Mindjárt visszanyerjük.

Addig is az ukrán szünetre két vonatjegyre lesz szükségünk. Először is Varsó-Lemberg szaklaszt kell kiegészítenünk, amikor belépünk a országba. Erre nagyon figyeljünk, nehogy megfeledkezve róla a kalauz és a határőr kegyeire szorítkozzunk. Reggel megérkezünk a régi galíciai egyetemi városba, eltöltjük a napot, majd este visszaszállunk a vonatra és Románia felé vesszük az utunkat. A román határtól újra érvényes az Interrail bérlet, de addig szükségünk lesz egy ukrán jegyre. Ez tehát a második jegy.

Hogyan nyerjük vissza az elvesztett napot?

Az ’este 7 szabállyal’. A szabály szerint este 7-kor kezdődik az Interrail nap, és másnap éjfélig tart. Egy picit bonyolult lesz, de nézzük lépésről lépésre – megéri.

Eddig hogyan kalkuláltunk a bérlettel? Az volt az alapelvünk, hogy éjjel alszunk a vonaton, nappal kirándulunk. Ezzel ugyan megspóroljuk a szállásdíjat, de a Budapest-Prága út eleje már az 1. napnak számít, Prága a 2. napnak, Varsó a 3. napnak, Lemberg – bár nem tudjuk használni a bérlet csak az óra ketyeg – a 4. napnak, Máramarosra már az 5. nap érkezünk. Ezzel az utolsó szakasz, a Székelyföld-Budapest már kilóg a bérlet által takart időszakból.

És itt jön a képbe az ’este 7 szabály’. Ha a szabálynak megfelelően 19:01-kor szállunk vonatra (vagy később), másnap éjfélig tart az első napunk, vagyis Párágát az 1. napon látjuk, Varsót a 2. napon, Ukrajnába a 3. napon érkezünk, az előpazaorlt napunk tehát a 3. Máramaroson a 4. napot töltjük, és úgy rendezzük utunkat, hogy következő nap éjfélig érjünk vissza Budapestre.

Útiterv:

Budapest-Prága : 0. éjszaka Interrailen

Prágai városnézés: 1. nap

Prága-Varsó: 1.-2. éjszaka Interrailen

Varsó: 2. nap

Varsó-Ukrán határ: 2.-3. éjjel Interrailen

Ukrajna, kitérő és 1 elvesztett nap: megkezdtüók a 3. napot, de önálló jegyeket kell vennünk Lembergig, majd Lembergtől a Román határig

Ukrán határ-Máramaros, Székelyföld: befejezzük az Interrailes 3. éjszakát

Székelyföld: 4. nap

Székelyföld-Budapest: 5. éjszaka

Budapest, ahová éjfélig kell megérkeznünk: 5. nap

Mennyibe kerül?

Az Interrail bérlet 175 euró 26 év alatt, 267 euró 26 és 59 év között. Ezen túl az éjszakai járatokra helyet kell foglalnunk – ezt tegyük minél előbb, hiszen könnyen előfordulhat, hogy a vonatok megtelnek, és senki sem szeretne este egy állomáson ragadni.

Mivel kalandtúrán vagyunk, ezért van kalandfelszerelésünk is. A kalandfelszerelés funkciója az, hogy kiemelje a kalandot az alvásból, jelen esetben: kényelmessé tegye. Ezért szerintünk elég az 5 eurós rezerváció.

  • Ülőhely: 5 euró / fő / foglalás. Összesen: 25 euró
  • Ha mégis hajalndóak vagyunk többet költeni, akkor vehetünk couchettet, ami kinyitható ülés: 14 euró / fő / foglalás. Összesen: 70 euró (minimum)
  • (Egy alvókabin – ez már luxus a kirándulásunkon, de ha mindenképpen ágyra vágyunk, akkor 26 euró / fő / foglalás. Összesen: 130 euró – de ez már az az összeg, ahol az alapelméletünk borul, hiszen olcsó szállást ezért az összegért is kaphatunk.)

Ezen túl még fizetünk az Ukrán utazásért, ami 70 euró körül járhat.

Összesen:

minmium: 270 euró = 78 300 forint / fő

maximum: 407 euró = 118 030 / fő