Közép-európai kalandtúra 8 nap alatt, 5 országban, 0 forint szállásdíjért. Hogyan?
Úgy, hogy az útvonalat okosan állítjuk össze, és így minden éjszaka az egyik városból a másikba tartunk. Vonaton közlekedünk két állomás között és a fedélzeten alszunk, reggel kipihenten érkezünk, és nem költöttünk szállásra. Egy fillért sem.
A kalandtúra e formája nem kényelmetlen, de azért mégiscsak a vagányak mulatsága. A vagányak pedig összeállíthatják vagány alvó pakkukat, ez két célt szolgál:
- Amikor felébrendünk, akkor még mindig minden holmink velünk van.
- Bármi is vár a vonaton, könnyen megteremtjük a magunk alvó kényelmét.
Alvópakk a vonatra: Tanácsok testszag és lopás ellen
Ha pedig mindezt megoldottuk, akkor igazán semmi akadálya annak, hogy az egyik legnagyobb utazási tételt – pénzben és szervezésben egyaránt – kiiktassuk. Itt egy példa Közép- és Kelet-Európára.
Merre járunk?
Budapest-Prága-Varsó-Lemberg/Lvov-Marosvásárhely- Budapest
Prágai mesutazás 50 000 forintból
Mivel utazunk?
Interrail bérlettel. Az útvonalat nagyrészt lefedi egy 5 napos jegy, Ukrajna a kivétel, de ezzel foglalkozunk később.
Az Interrail alaposan átszövi a kontinenst, a járatok, amelyekre érvényes gyakoriak. A honlapon könnyen beállíthatjuk, hogy olyan járatokat keresünk, amelyek este indulnak/reggel érkeznek, remek tippeket adnak, egyszóval a honlap egy teljes bevásárlóközpont.
Az 5 napos bérlet a legrövidebb időszak, amit megvehetünk (árakat lásd alább), de rugalmas annyiban, hogy egy adott 10 napos időszakon belül szabadon dönthetünk, hogyan osztjuk el használatukat. Arra mindenképpen figyelni kell, hogy napokat számlál a rendszer, nem utazást. Vagyis ha felszállunk egy vonatra, és használjuk a bérletet, akkor megkezdtük a napot.
Ezért lesz fontos az, hogy Ukrajna kivétel, itt nem érvényes a bérlet. Kicsit meg is bolygatja az útitervet, de csak kicsit, és azt is gyorsan kezeljük.
Ukrajna, a kivétel – nem érvényes az Interrail
Ukrajnáig a magyar-cseh-lengyel szakaszt bérlettel tesszük meg, kis fejszámolással rájöhetünk, hogy ez a 3. nappal fejeződik be: az 1. napon szálltunk fel Budapesten, a 2. Prágával, a 3. Varsóval kezdődik, a 4. éjszakán lépjük át a lengyel-ukrán határt. Sajnos a vonat a 4. éjszakán már éjfél után kel át Ukrajna felé. Ez azt jelenti, hogy megkezdjük a 4. napot Varsó után. De ki tudjuk használni? Nem, mivel Ukrajnában nem érvényes a bérlet. Ez tehát egy adósság, és jó lenne visszanyernünk ezt az egy napot. Mindjárt visszanyerjük.
Addig is az ukrán szünetre két vonatjegyre lesz szükségünk. Először is Varsó-Lemberg szaklaszt kell kiegészítenünk, amikor belépünk a országba. Erre nagyon figyeljünk, nehogy megfeledkezve róla a kalauz és a határőr kegyeire szorítkozzunk. Reggel megérkezünk a régi galíciai egyetemi városba, eltöltjük a napot, majd este visszaszállunk a vonatra és Románia felé vesszük az utunkat. A román határtól újra érvényes az Interrail bérlet, de addig szükségünk lesz egy ukrán jegyre. Ez tehát a második jegy.
Hogyan nyerjük vissza az elvesztett napot?
Az ’este 7 szabállyal’. A szabály szerint este 7-kor kezdődik az Interrail nap, és másnap éjfélig tart. Egy picit bonyolult lesz, de nézzük lépésről lépésre – megéri.
Eddig hogyan kalkuláltunk a bérlettel? Az volt az alapelvünk, hogy éjjel alszunk a vonaton, nappal kirándulunk. Ezzel ugyan megspóroljuk a szállásdíjat, de a Budapest-Prága út eleje már az 1. napnak számít, Prága a 2. napnak, Varsó a 3. napnak, Lemberg – bár nem tudjuk használni a bérlet csak az óra ketyeg – a 4. napnak, Máramarosra már az 5. nap érkezünk. Ezzel az utolsó szakasz, a Székelyföld-Budapest már kilóg a bérlet által takart időszakból.
És itt jön a képbe az ’este 7 szabály’. Ha a szabálynak megfelelően 19:01-kor szállunk vonatra (vagy később), másnap éjfélig tart az első napunk, vagyis Párágát az 1. napon látjuk, Varsót a 2. napon, Ukrajnába a 3. napon érkezünk, az előpazaorlt napunk tehát a 3. Máramaroson a 4. napot töltjük, és úgy rendezzük utunkat, hogy következő nap éjfélig érjünk vissza Budapestre.
Útiterv:
Budapest-Prága : 0. éjszaka Interrailen
Prágai városnézés: 1. nap
Prága-Varsó: 1.-2. éjszaka Interrailen
Varsó: 2. nap
Varsó-Ukrán határ: 2.-3. éjjel Interrailen
Ukrajna, kitérő és 1 elvesztett nap: megkezdtüók a 3. napot, de önálló jegyeket kell vennünk Lembergig, majd Lembergtől a Román határig
Ukrán határ-Máramaros, Székelyföld: befejezzük az Interrailes 3. éjszakát
Székelyföld: 4. nap
Székelyföld-Budapest: 5. éjszaka
Budapest, ahová éjfélig kell megérkeznünk: 5. nap
Mennyibe kerül?
Az Interrail bérlet 175 euró 26 év alatt, 267 euró 26 és 59 év között. Ezen túl az éjszakai járatokra helyet kell foglalnunk – ezt tegyük minél előbb, hiszen könnyen előfordulhat, hogy a vonatok megtelnek, és senki sem szeretne este egy állomáson ragadni.
Mivel kalandtúrán vagyunk, ezért van kalandfelszerelésünk is. A kalandfelszerelés funkciója az, hogy kiemelje a kalandot az alvásból, jelen esetben: kényelmessé tegye. Ezért szerintünk elég az 5 eurós rezerváció.
- Ülőhely: 5 euró / fő / foglalás. Összesen: 25 euró
- Ha mégis hajalndóak vagyunk többet költeni, akkor vehetünk couchettet, ami kinyitható ülés: 14 euró / fő / foglalás. Összesen: 70 euró (minimum)
- (Egy alvókabin – ez már luxus a kirándulásunkon, de ha mindenképpen ágyra vágyunk, akkor 26 euró / fő / foglalás. Összesen: 130 euró – de ez már az az összeg, ahol az alapelméletünk borul, hiszen olcsó szállást ezért az összegért is kaphatunk.)
Ezen túl még fizetünk az Ukrán utazásért, ami 70 euró körül járhat.
Összesen:
minmium: 270 euró = 78 300 forint / fő
maximum: 407 euró = 118 030 / fő