Bármit felhúz, arannyá változik. A divatdiktátorok imádják Michelle-t, a hölgyek egyszerűen megőrülnek érte, és azt akarják viselni, amit ő az előző este. Telefonáljon, mielőtt elkapkodják ön elől a legvonzóbb darabokat.
A szürke körömlakk lekörözheti a piros rúzst. Monica Lewinsky Club Monaco márkájú tűzpiros szájfénye bestseller volt évekig, miután a leghíresebb gyakornok 1999-ben interjút adott Barbara Waltersnek az ovális irodában töltött pásztorórákról. Még most is kapható az E-bayen az orális örömök ígéretével felruházott kozmetikum (26,99 dollárért), de az Artistic Nail DesignVogue fantázianévvel ellátott szürke árnyalatú körömlakkja előző szerda óta mindenféle szexuális mellékzönge nélkül is hasonló karriert futhat be.
A 15,95 dollárt kóstáló termékből hirtelen nagy mennyiségben kellett utánrendelni a gyártónak: online épp hiánycikk, a szóvivő szerint 90 százalékkal nőtt a lakk iránt telefonon érdeklődők száma, de egy divatoldalon csitítják a kedélyeket: a manikűrszalonokban azonnal hozzá lehet férni a különleges színhez.
A trendszetter Michelle Obama, aki a demokrata konvención szeptember 5-én Tracy Reese rózsaszín selyem egyberészesével és J.Crew pink magassarkújával kombinálta a lakkozott körmöket, így a politikai üzeneten túl határozott „fashion statementtel" is színesítette a novemberig tartó választási kampányt.
Csakúgy, mint Eva Longoria és Scarlett Johansson: a két világhírű színésznő buzdító és optimista beszéden túl ugyancsak divatosan foglalt állást Obamáék mellett. A Született feleségek sztárja latin-amerikaiak szószólójaként demokrata-kék testhez álló miniben, Johansson pedig a lezser stílust választotta, és amerikai zászlós pólóban korteskedett.
Hogy jön a divat a politikához? Anna Wintour már 2008-ban szárnya alá vette az első afroamerikai elnök hatalmas változással kecsegtető ügyét. A divat atyaúristene Runway for Change (a. m. kifutó a változásért) kezdeményezéséhez 22 amerikai divattervezőt kért fel: alkossanak pólókat, sálakat, táskákat Obama felirattal, és egyúttal – feel free – adakozzanak a cél, azaz Obama megválasztásának érdekében.
Nem kellett túlgondolkodni a feladatot, sem újragombolni a kampánydivatot: kék-piros szívecskék, go-obamás asszeszoárok készültek az online-shop kínálatába, a vásárlók viszont elmondhatták, hogy nem csak az elnökjelöltet támogatják, de a leghíresebb dizájnerek darabjaival gazdagodott a gardróbjuk. Például Donna Karanéval, vagy Marc Jacobséval, vagy Vera Wangével.
Négy évvel ezelőtt összesen két hónap alatt – szeptembertől novemberig – 1 millió dollárt sikerült összesertepertélni Wintour segítségével, aki idén jóval korábban kezdte a pénzgyűjtést: februárban már bejelentette, hogy indul a Runway to Win is a kampányban, most 23 tervező szíves közreműködésével.
Egyre nagyobb a felhajtás: júniusban Sarah Jessica Parkerrel karonöltve 40 ezer dolláros (per fő) vacsorát adott a Vogue-főnök a Szex és New York-kultusz megteremtőjének otthonában A New York Night címen. Az illusztris társaságban, természetesen az Obama-házaspár részvételével elköltött estebédhez tombola útján két "földi halandó" is csatlakozhatott.
A sorsolásra való jelentkezés online történt, aki ráklikkelt az oldalra, máris alkalma volt a kampányhoz 15, vagy akár 5 ezer dollárral hozzájárulni. Magánszemély hivatalosan ugyanis ennyivel tehet hozzá egy jelölt kampányához, cégként ez akár 30 ezer dollár is lehet, így vannak tervezők, akik nem csupán kreativitásukat, hanem büdzséjüket is a demokraták szolgálatába állítják.
De semmi sem kötelező, a Washington Post a divat és a politika összefonódásait vizsgálva rávilágított: sem Obamáné fellépőruháinak megválasztásában, sem a kampánydonációk és az Anna Wintour szervezte hacacáréban nincs logikus koncepció. Nem biztos, hogy támogat, akit egyszer felhúzott (Prabal Gurung), és az sem biztos, hogy adományoz, aki részt vesz a Runway to Win-programban (például Alexander Wang), és fordítva (Tom Ford).
És bármilyen hihetetlen, az USA-ban még megtörténhet az is, hogy egy dizájner blúza, aki 3 ezer dollárral támogatta a 2008-as demokrata kampányt, megtetszik Ann Romney-nak, az ellenséges tábor first lady-jelöltjének, és fel is húzza. Reed Krakoffot megkérdezték, mi történt, azt üzente, hogy nem szeretne belekeveredni a politikába, és nem ő adta a politikusfeleségre a 990 dolláros felsőrészt.
Michelle Obama szóvivője a politikafüggetlen öltözködésről hivatalos közleményben nyilatkozott: “A first lady úgy gondolja, hogy a nőknek azt kell hordaniuk, amiben jól érzik magukat, és kényelmes. A first lady is így választja ki ruháit, semmi más megfontolás nem vezérli”.
A divattervezőket pedig nem a pénz. Bevallásuk szerint a demokrata elnök politikáját szeretnék érvényesülve látni a továbbiakban, ezért sorakoznak fel mellette oly sokan. Az azonos neműek házassága például egy sarokköve a divatdiktátoroknak, Sarah Jessica Parker, a divatikon és Prabal Gurung, indiai származású kreátor is ezt emelte ki az odakint is ballibnek (lefty) csúfolt ügyek közül, úgy mint a szociálpolitika, az afganisztáni szerep(nem)vállalás.
David Yermack, a New York-i Egyetem professzorának kutatásából az derül ki, hogy a 2008. november és 2009. december között Michelle Obama 189 nyilvános szereplése során hordott ruhadarabok gyártói erősen megugrottak a tőzsdén, miután Mrs. O megtisztelte munkájukat. Sőt, az analízis alapján hozzávetőleg 14 millió dolláros értéknövekedést eredményezhet a szerencsés vállalat éves eredményében, ha a ruhadarab a first lady kedvére való.
A körömlakk előállítója összeteheti a kezét: a 16 dolláros tétel viszik, mint a cukrot, míg a J.Crew cipőért 254 dollárt, egy Tracy Reese darabért pedig minimum 300 dollárt kellene kiperkálni az elnökné rajongóinak. Egy blog pedig mindent megtesz, hogy a Michelle-hívek eligazodjanak: minden fellépés után közzéteszik, hogy mit húzott magára az asszonyok között az első.