Az egészséges életmód hirdetőit régóta foglalkoztatja, hogy vajon milyen eszközökkel lehet leghatékonyabban leszoktatni az embereket a dohányzásról. A Missouri Egyetem kutatói szerint az extrém, elrettentő és felkavaró képeket is tartalmazó dohányzás elleni kampányok nem bizonyulnak elég hatékonynak, sőt akár váratlan reakciókat is kiválthatnak a dohányosokból.
A Journal of Media Psychology című tudományos folyóiratban nemrég megjelent tanulmány szerint a felkavaró, elrettentő vagy egyenesen undorító dohányellenes televíziós közszolgálati közlemények erős defenzív reakciókat váltanak ki a nézőkből. A kutatók megfigyelték, hogy az extrém módon elrettentő dohányzásellenes reklámkampányok hatására az üzenet feldolgozása leköti nézők mentális erőforrását, miközben az érzelmi reakcióik intenzitása is csökken.
Az ilyen típusú elrettentő képi anyagok a bumerángeffektus miatt épp ellenkező hatást válthatnak ki az emberekből, mivel a defenzív reakciók olyan erőssé válnak, hogy a nézők nem képesek feldolgozni a közszolgálati közlemény valódi üzenetét – mondta Glenn Leshner, a Missouri Egyetem kutatója.
A tanulmány során Glenn Leshner és kutatótársai, Paul Bolls és Kevin Wise 49 önkéntes résztvevőnek vetítettek le dohányellenes közszolgálati közleményeket. Az egyik típusú hirdetés nem tartalmazott elrettentő és felkavaró képi anyagokat, csak egészségügyi figyelmeztetéseket, a másik féle felhívás a figyelmeztetések mellett tele volt gyomorforgató jelenetekkel, a harmadik féle közszolgálati közlemény viszont csak elrettentő képi anyagot tartalmazott, mindenféle figyelmeztető felhívás nélkül.
A kutatók megállapították, hogy a csak képi, vagy csak szöveges felhívások nagyobb figyelmet és erősebb érzelmi reakciókat váltottak ki a nézőkből, mint az elrettentő képeket és figyelmeztető felhívásokat egyaránt tartalmazó reklámok, aminek hatására a résztvevők defenzív reakciói olyan erősekké váltak, hogy tudat alatt leszabályozták a mentális erőforrásukat, amiket eredetileg az üzenetek értelmezésére és feldolgozásra tartott fenn az agyuk, magyarázta a tanulmány eredményeit Pul Bolls.