2011. augusztus. 22. 17:52 MTI Utolsó frissítés: 2011. augusztus. 22. 17:48 Plázs

Cukorbeteg és repül? Erre figyeljen!

A repülőgépen tapasztalt légnyomásváltozás megzavarhatja az inzulinpumpák működését, ez elsősorban a gyógyszer adagolásra rendkívül érzékeny cukorbetegek számára jelenthet kockázatot - figyelmeztetnek szakemberek.

Az ausztráliai Newcastle városában működő John Hunter Gyermekkórház szakemberei azután készítették el tanulmányukat, hogy tudomást szereztek egy 1-es típusú diabétesszel küzdő tízéves kislányról, akinek vércukorszintje vészesen alacsonyra zuhant egy órával azután, hogy a repülőgépe felszállt. 

A vizsgálatban a szakemberek tíz darab inzulinpumpát helyeztek el egy kereskedelmi járat fedélzetén. A vércukor-érzékelővel felszerelt műszert általában az 1-es típusú cukorbetegséggel küzdők használják. A szerkezet napközben egy kicsi tartályból folyamatosan adagolja számukra a megfelelő inzulinmennyiséget. 

A Diabetes Care című folyóiratban megjelent tanulmányukban a szakemberek leírták, hogy a légnyomáscsökkenéssel együtt járó felszállás során a pumpák átlagosan 1-1,4 egységnyivel több inzulint szállítottak. A landoláskor tapasztat légnyomás emelkedés hatására azonban néhány esetben az inzulin bennrekedt a pumpákban, amelyek így túlságosan alacsony - kevesebb, mint 1 egységnyi - mennyiséget szállítottak. 

"A légköri nyomáscsökkenés egy előre megjósolható, ám szándékolatlan inzulin szállítást eredményez a pumpákban a buborékképződés, illetve a már létező buborékok megnövekedése miatt" - magyarázták tanulmányukban a szakemberek. Más diabétesz kutatók azonban arra figyelmeztetnek, hogy a most megállapított hatás nem túl gyakori és a cukorbetegséggel küzdők többségére valószínűleg nem jelent kockázatot. 

"Egyedül azok az emberekre jelent igazán kockázatot, akik eleve nagyon érzékenyek az inzulin adagjukat érintő változásokra. A nagy dózishoz szokott emberek, azonban valószínűleg semmit nem érzékelnek ebből a hatásból" - mondta Robert Cohen, a Cincinnati Egyetem orvostudományi iskolájának endokrinológusa. 

A tanulmányt vezető Bruce King és csapata minden esetre azt javasolja az inzulinpumpát használóknak, hogy felszállás, illetve landolás előtt is kapcsolják ki műszereiket és a bekapcsolást megelőzősen bizonyosodjanak meg arról, hogy nincsenek légbuborékok az inzulinban. Ezen kívül konzultáljanak az orvosukkal annak kapcsán, hogy érinti-e őket a légnyomás okozta kockázat, vagy sem.

hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 02. 15:00

Orosz olajból készült termékek az EU-ban: napokon belül lejárhat a szankció alóli felmentés, piacot veszthet a Mol

Tilos az unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és Csehországnak adsz el. Ennek a felmentésnek viszont december ötödikén vége, hacsak meg nem hosszabbítják. Mennek már a tárgyalások, de már a felállás sem világos: Szlovákia és a Mol nagyon akarja az újabb egyévnyi mentességet, Csehország viszont hallgat.