A frissen faragott ceruza illata, a kút hűvös vizének vagy a napon szárított, vasalt vászonnak az illata – szagok...
A frissen faragott ceruza illata, a kút hűvös vizének vagy a napon szárított, vasalt vászonnak az illata – szagok, amiket már nemigen érzünk magunk körül. Vannak mások helyettük, például a több mint 600 parfüm, évente. Ma már nem csupán a parfümök szerkezete alakult át, hanem az összetevők is. A szépen hangzó marketingszövegek "új esszenciákat" és "még sziporkázóbb illatot" ígérő fordulatai valójában egy olyan folyamatot próbálnak legalizálni, ami az adott parfüm eredeti alapanyagait pár év eltetével szintetikussal helyettesíti, ezáltal olcsóbb parfümöt állít elő. De mely parfümök uralták az elmúlt évszázadot? Íme!
1889 – Jicky
Az Eiffel-toronnyal egyidős Jicky, az első modern parfümként emlegetett levendula-vanília kompozíció.
1910 – Coty Chypre
Egy illat, aminek egy egész illatcsaládot köszönhetünk.
1920 – Chanel No 5.
Az aldehidek és a Coco Chanel diadala.
1930 – Joy
A világ legdrágább parfümjeként aposztrofált dekadens virágcsokor.
1940 – Vent Vert
Az első úgynevezett "zöld parfüm".
1950 – Diorissimo
A gyöngyvirágos szappan esete Chopinnel.
1960 – Fidji
Egy egzotikus vakáció és a népszerűség ígérete.
1970 – Gentleman
A fanyar időtlenség találkozott Givenchy pacsulijával.
1980 – Paris
Harsogó rózsák pezsgővel nyakon öntve, boldog 80-as évek.
1990 – L'eau D'issey
Víz, áttetszőség, egyszerűség.
2001 – Light Blue
Harsogó gyümölcsök, friss citrusok. Megjelenése mozgalmat indított: majd' minden parfümház utánozni próbálta az illatot.
A teljes cikket a most megjelent HVG Pszichológia Extra kiadványában olvashatja. További információért kattintson!