2011. május. 19. 12:20 MTI Utolsó frissítés: 2011. május. 19. 12:20 Plázs

Méhnyakrák: a Pap-tesztet évente, a HPV-tesztet háromévente kell elvégezni

Azok a harminc év fölötti egészséges nők, akik HPV-tesztje negatív, biztonsággal várhatnak három évet a következő nőgyógyászati szűrővizsgálattal - közölték szerdán amerikai kutatók.

A Kaiser Permanente által végzett tanulmányban 332 ezer nő egészségét követték nyomon öt éven át egy észak-kaliforniai tesztprogramban. A résztvevőket 2003 és 2005 között vonták be a programba. Azok körében, akiknek Pap-tesztje és a humán papilloma vírusra (HPV) végzett tesztje negatívnak bizonyult, az öt éven belüli méhnyakrák-kockázat igen alacsony, 2,3 százezrelék volt. 

A Pap-tesztnél az orvos a méhnyakról kenetet, szövetmintát vesz, amelyet aztán laboratóriumban elemeznek, kóros sejteket keresnek benne. Ezt a vizsgálatot érdemes évente megismételni. 

A másik elemzés során HPV-vírusokat keresnek a levett mintában. A humán papilloma vírus szexuális úton terjed, és a szervezet legtöbbször saját magától képes megszabadulni tőle. Egyes esetekben azonban a fertőzés fennmarad, és végül méhnyakrákhoz vezethet. Azoknál a nőknél, akik HPV-tesztje pozitívnak bizonyul, általában hat hónap elteltével újra elvégzik a vizsgálatot. Hormuzd Katki kutatásvezető elmondta, hogy a HPV-teszt önmagában több nagy kockázatú nőt azonosított, mint a Pap-teszt. 

"Az eredmények azt is jelezték, hogy a negatív HPV-teszt elegendően nagy biztonságot jelent ahhoz, hogy a tesztelési időintervallumot három évre kiterjeszthessék" - tette hozzá Katki. A Pap-teszt, amelyet 1943-ban vezettek be, jelentősen lecsökkentette a méhnyakrákos megbetegedések számát az Egyesült Államokban, ám évente még mindig mintegy 11 ezer új esetet diagnosztizálnak.

hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.