Negyvenéves tabu: az óvszer a „kisebbik rossz”?
33,3 millió HIV-fertőzöttről tudnak világszerte, ám jó hír, hogy egyre kevesebben fertőződnek meg az AIDS-et okozó HIV-vírussal és egyre kevesebben halnak bele a betegségbe. Az AIDS-szel kapcsolatos legfontosabb hír jelenleg mégis az, hogy XVI. Benedek pápa bizonyos esetekben zöld jelzést adott az óvszerhasználatnak. Megnéztük, korábban milyen pápai nyilatkozatok hangzottak el óvszerügyben. December 1. az AIDS elleni világnap.
Szenzációs irányváltásnak titulálta a sajtó XVI. Benedek pápa kijelentését, miszerint az óvszer használata bizonyos esetekben igazolható. A pápa az óvszer kapcsán ugyanis kifejtette, hogy például ha egy férfi prostituált a védekezés mellett dönt, megóvva ezáltal partnerét egy halálos fertőzéstől, az legalább azt mutatja, hogy tett egy lépést az erkölcsösebb és felelősségteljesebb szexuális élet felé, és mint utóbb a Vatikán közölte, ugyanez vonatkozik a testüket áruba bocsátó nőkre is. A Vatikán ugyanakkor leszögezte: "nem forradalomról van szó", hiszen a pápa "egy kivételes helyzetről beszél". Figyelmeztettek, hogy az óvszerhasználattal kapcsolatos kijelentések ellenére a katolikus egyház továbbra is úgy gondolja, hogy az AIDS és a HIV elleni legjobb védekezés a szexuális szokások megváltoztatása. A homoszexualitással és a mesterséges fogamzásgátlással kapcsolatban sem változott a pápa véleménye.
A fogamzásgátlás a katolikus egyházban több mint negyven éve tabu. VI. Pál pápa 1968-as Humanae Vitae (Az emberi életről) enciklikája eltiltotta a katolikusokat az abortusztól és a mesterséges fogamzásgátlás valamennyi válfajától (beleértve a megszakított közösülést is). A születésszabályozás egyetlen, még elfogadható eszközének a női ciklus követését nyilvánította; a naptár-módszert követők csak a ciklus terméketlen napjain érintkezhetnek. A dokumentumot rég idejemúltnak tekintik, sokan és sokat vitatták már, és számos támadás érte az egyházat, hogy a védekezés tiltásával hozzájárul a HIV-fertőzés terjedéséhez.
Nem meglepő tehát, hogy az egyházan belül is akadtak ellenszegülők. Az egyik emlékezetes eset 2005 elején történt, amikor a spanyol katolikus egyház azt nyilatkozta, hogy az óvszer a "kisebbik rossz", elismerve a védekezés létjogosultságát a rettegett vírus terjedésének megakadályozásában. (Az egészségügyi világszervezet szerint a gumióvszer a leghatékonyabb eszköze a védekezésnek, s mintegy 90 százalékos biztonságot nyújt a HIV-vírussal, de más, nemi úton terjedő fertőző betegségekkel szemben is.) Ahogy Juan Antonio Martínez Camino akkor fogalmazott: tudományos bizonyíték van arra, hogy az óvszer használatával megelőzhető a kór terjedése. "Az óvszer nem biztonságos, hanem biztonságosabb szexet jelent" - szögezte le. De más egyházi vezető is felemelte már a szavát az ügyben. Godfried Danneels bíboros, brüsszeli érsek is nyilatkozott már az óvszerhasználat engedélyezése mellett az AIDS-ellenes küzdelem keretében.
Vatikáni tanulmány az óvszerhasználatról
Valószínű, hogy az egyházon belüli, illetve a külső nyomásnak engedve 2006 novemberében elkészült az a vatikáni tanulmány, amely az óvszerhasználat témakörét járta körül, és amely XVI. Benedek pápa kérésére készült. De hiába előzte meg nagy érdeklődés a tanulmányt, az ügyben nem történt előrelépés. A római katolikus egyház továbbra is hivatalosan ellenezte az óvszerhasználatot, a fogamzásgátlás alkalmazását ellenző tanítása részeként.
A sajtó is intenzíven foglakozott akkoriban a témával. Ahogy az Independent írta egyik cikkében, az egyház várhatóan óvatos, ideiglenes beleegyezését adja az óvszer használatához azoknál a házaspároknál, ahol egyikük fertőzött, szigorúan a másik fél életének védelmében. Az egyház eddigi kérlelhetetlen álláspontjához, az óvszer teljes körű elutasításához képest már ez is forradalmi lépésnek számított volna.
A változásban Carlo Martini bíboros, egykori milánói érsek is bízott. „Természetesen a védekezés bizonyos esetekben kisebb bűn" – fogalmazott egyik nyilatkozatában. Hozzátéve: ha a házastársak közül az egyikük AIDS-es, lehetőséget kell adni a másik félnek, hogy megvédhesse magát. Javier Lozano Barragan bíboros, az Egészségügyi Pápai Tanács elnöke már 2004-ben kifejtette ugyanezt, kiemelve, hogy az önvédelmi elv egyezik a katolikus tanításokkal.
A már említett 1968-as, vezérfonalként szolgáló írás elkészítésében a későbbi II. János Pál pápa is közreműködött. Így szinte borítékolható volt, hogy ő kitart az abban megfogalmazott elvek mellett. Sokan bírálták ezért, mondván, hogy az óvszerhasználatot elutasító álláspontja hozzájárult az AIDS terjedéséhez az afrikai országokban. Az egyházfőnek erre is megvolt a válasza: a probléma megoldása az önmegtartóztató életmódban rejlik. Így az egykori pápa a HIV-fertőzés terjedéséért a szabados életvitelt tette felelőssé, az egyre több AIDS-es betegért, a halálozásokért pedig a gyógyszergyártókat okolta.
A legjobb fegyver |
Az ENSZ AIDS elleni küzdelemmel foglalkozó szervezete (UNAIDS) szerint világszerte csökken az új HIV-fertőzések száma. Eközben kutatók úgy vélik, hogy egy, már a boltok polcain lévő gyógyszer segít megelőzni a betegséget a homoszexuális férfiaknál.
A jelentése szerint az új megbetegedések száma ugyanis közel 20 százalékkal csökkent, s amellett, hogy egyre kevesebb ember fertőződik meg a rettegett vírussal, egyre kevesebben halnak bele a betegségbe. Michel Sidibé, a UNAIDS igazgatója szerint ebben közrejátszhat az egyre népszerűbb óvszerhasználat is, különösen azt követően, hogy hosszas ellenállás után a pápa is megenyhülni látszik az ügyben.
Miközben világszerte csökkent az új esetek száma, itthon minden ediginél több fertőzöttet regisztráltak. Noha alacsony fertőzöttségű országnak számítunk, 2010 első félévében látványosan emelkedett az új HIV-fertőzöttek száma. Az új HIV-fertőzések száma 2006-ban 81 volt, ami 2007-ben 119-re, tavaly pedig 140-re nőtt. A korábbi években az új fertőzések egyenletesen oszlottak el, ennek alapján feltételezhető, hogy a június végi 105-ös szám megduplázódhat 2010 végére, azaz az új HIV-fertőzöttek száma átlépheti a 200-at.
|
2004 januárjában például az AIDS-ellenes gyógyszerek árcsökkentését követelte a beteg gyermekek megsegítése érdekében II. János Pál. Szorgalmazta, hogy a közvélemény gyakoroljon nyomást a gyógyszeriparra az elérhető árú medicinák gyártása, a nélkülöző, szegény és beteg gyermekek megsegítése érdekében. A pápai üzenet arra is felhívta a figyelmet, hogy a világon több mint 2,5 millió AIDS-beteg gyermek szenved a gyógyszerek hiányától, elsősorban Afrikában.
Óvszer helyett spirituális ébredés
Változást XVI. Benedek pápává választása sem hozott – legalábbis a legutóbbi nyilatkozatáig. 2005 júniusában afrikai püspökökkel való találkozása során a védekezés hagyományos módszereit méltatva sietett gyorsan leszögezni, hogy a Vatikán álláspontja mit sem változott II. János Pál halála után. Ugyanakkor aggodalmának adott hangot az afrikai családokat fenyegető prostitúció és a fogamzásgátló gondolkodásmód veszélye miatt. Egyúttal leszögezte, hogy osztozik az AIDS által okozott pusztítás feletti aggodalmukban.
"Az óvszerek terjesztése nem jelent megoldást az AIDS problémájára" – fogalmazott jóval később, 2009 márciusában XVI. Benedek immár afrikai körútján. Mint mondta, az óvszerek terjesztése nem jelent megoldást az AIDS problémájára. "Nem lehet megoldani az AIDS okozta problémákat óvszerek osztogatásával. Sőt, ez még súlyosbítja is a gondokat" – állította a katolikus egyházfő. A pápa szerint a betegség megfékezését az emberek "spirituális újjáéledése" tenné lehetővé.
2010. november 23-án mégis megtörtént az, amire olyan régen vár a világ: ha csak kivételes alkalmakkor is, de engedélyezi az óvszer használatát a Vatikán.