Plázs travelline.hu 2010. október. 29. 17:06

Óraátállítás: hogyan változnak a menetrendek?

A Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító (Mavir) Zrt.

A Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító (Mavir) Zrt. tájékoztatása szerint a nyári időszámításnak köszönhetően évente 6 milliárd forintot spórol az ország. Egy év alatt körülbelül 120 GWh-val kevesebb energia fogy, ez a mennyiség lényegében egy kisebb város éves fogyasztásának felel meg.
   
Az egész Európában egységesen alkalmazott módszer azon alapul, hogy március 21-e és szeptember 21-e (azaz a tavaszi és őszi napéjegyenlőség) között a nappalok hosszabbak, mint az éjszakák.  Ha a lakosság szokásos ébrenléti ideje - a reggel 7 és este 10 óra közötti időszak - egybeesik a természetes nappali világosság idejével, kevesebbet kell a lámpákat használni - írták.
   
A Mavir évtizedek óta gyűjti és elemzi a fogyasztási adatokat, ezek alapján elmondható, hogy a napéjegyenlőséghez közeli tavaszi óraállításkor látványosan változik az esti órák terhelése. Az átállítás előtti és utáni időszakot összehasonlítva naponta 1,5-3 százalékos - 2000-4000 MWh - fogyasztáscsökkenés látható. Ez a napi mennyiség 1000 háztartásnak akár egész évre elegendő lenne.
   
Az óraátállítás a közösségi közlekedés több szolgáltatóját is érinti. A MÁV-nál a menetrendet ugyan nem kell módosítani, de négy nemzetközi és egy belföldi vonat a határállomáson, illetve a kiinduló állomáson várja be a téli időszámítás szerinti időt.
   
A Bécs-Budapest-Bukarest-Budapest-Bécs útvonalon közlekedő Dacia EuroNight mindkét járatát Magyarországon éri az időszámítás váltás. A vonatok Lőkösházán várják be a téli időszámítás szerinti indulási idejüket, körülbelül egy órát várakoznak. A Beograd nemzetközi gyorsvonat Belgrád és Budapest felől érkező járatai Kelebián várakoznak a téli időszámítás szerinti indulási időre.
   
A belföldi járatok közül csak egy vonatot érint az átállás, a Somoskőújfalu - Hatvan vasútvonalon közlekedő személyvonat Somoskőújfalu állomásról már a téli időszámítás szerint indul.
   
A Volánbusz tájékoztatása szerint egyik járatukat sem érinti a téli időszámításra való átállás.
   
A BKV több éjszakai járatát is érinti az óraátállítás, az órás vagy annál gyakoribb követési idővel, egyenletes ritmusban közlekedő viszonylatok 2 és 3 óra közötti indulási időpontjait mindkét végállomásról megduplázzák.
   
Azok a járatok, amelyek az órás követésnél ritkábban járnak, egyedi menetrend lesz érvényben. Csak a téli időszámítás szerint közlekedik majd a 941-es Camponától 3:18-kor, a 956-os Pécel, Kun József utcából 2:52-kor, a 972-es Törökbálintról 2 órakor, a 980-as Rákoskeresztúr, városközpontból 2:54-kor, a Dél-pesti autóbuszgarázsból 2:51-kor, és a 992-es Gödöllőről 2:47-kor induló járata. Csak a nyári időszámítás szerint közlekedik majd a 963-as Hűvösvölgyből 2:04-kor, és a 998-as Cinkota garázsból 2:28-kor induló járata.
   
A Malévnál egyetlen járatot sem érint a téli időszámításra való átállás, de a nemzeti légitársaság ezen a napon vezeti be téli menetrendjét. Tájékoztatásuk szerint több járat sűrűségét is megnövelték, és elérhető lesz valamennyi, a téli időszakban megszokott célállomás. A tavaly téli menetrendhez képest egyes járatok frekvenciáját és kapacitását megnövelték, míg másokét csökkentették, illetve praktikusabbá tették.
   
Az előző téli menetrendi időszakhoz képest heti kettőről heti háromra növekszik a jordán fővárosba, Ammanba közlekedő Malév-repülőjáratok száma. Helsinkibe a heti kilenc helyett, heti tizenkét járat közlekedik, a nyáron újraindított dublini járat pedig a téli menetrendben heti öt alaklommal fog repülni.
   
További változás október végétől a menetrendben, hogy a légitársaság megszünteti a Bécsbe és Pozsonyba közlekedő buszjáratait, viszont Kassába továbbra is el lehet jutni a Malév járatszámon üzemelő minibuszokkal.

MTI