2003 februárjában (a résztvevők között ekkor még nem volt magyar) Thüringia egyik sóbányájában rendezték meg a Red...
2003 februárjában (a résztvevők között ekkor még nem volt magyar) Thüringia egyik sóbányájában rendezték meg a Red Bull Race Down to the Middle of the Earth mountain bike versenyt, ahol a résztvevők elmondása szerint az erősen lejtő pálya hossza közel egy kilométer volt, amin csak a legveszélyesebb szakaszokat világították ki.
Ezért a keskeny szakaszokon – főleg 70-80 km/h-s tekerés mellett – a bezártság, a térérzékelés, a biztonságérzet és az emberi lét összes dimenziója is átértékelődött, hogy aztán a szó szerint inakba szállt bátorsággal együtt adrenalin-bombaként robbanjon egy pokoli környezetben. Az utóbbi években már itthon is volt néhány földalatti verseny (Metro Ride és az idei Underworld Kupa), bár ezek többnyire csak profiknak vagy limitált számú versenyzőnek voltak elérhetők.
Verseny ide, verseny oda a bányakerékpározás extrém kikapcsolódást kínál az outdoor sportágak kedvelőinek. A sejtelmes fények, a szokatlan illatok, a furcsa hanghatások egy sóbányában védőszemüveg nélkül akár könnyesen intenzív élménnyé is válhatnak.
2009 júliusában Amerikát is elérte az őrület és Matt Portfleet rézbánya-tulajdonos (Grönland Michigan) Miner’s Revenge néven rendezett versenyt egy 1920-ig működött bányában és környékén, majd erre a területre egy egész céget alapított. Az előzetesen jelentkezett résztvevők számára sem a helyi időjárási viszonyok, sem a nomád körülmények nem jelentettek akadályt, így a közel négy mérföld sokak számára maga a paradicsom volt.
Európában egyelőre csak városi legendák (hazánkban még azok sem) keringenek arról, hogy Dél-Karintiában, Szlovákiában vagy Petzen megnyitott bányajárataiban versenyeken kívüli túrákat vagy akárcsak egy laza magánjellegű gurulást lehessen megvalósítani.
„Ha az ember fia vagy lánya bányakerékpározásra adja a fejét, a legfontosabb, hogy a tevékenységhez megfelelő ruházatot válasszon. A legnagyobb meglepetést általában a hőmérséklet-különbség okozza, ezért fontos lehet egy vékony kendő a sisak alá, a hosszú ujjú kesztyű és a réteges öltözködés. Ha valaki nem veszi komolyan az előkészületeket, a kerékpározás tervezett intenzitását, akkor könnyen gazdagabb lehet egy nem kívánt megfázással. Őszintén remélem, minden bringázni szeretőnek evidencia a fejvédő – egyéb védő eszköz egyéni döntés kérdése –, így a ruházat mellett a megfelelő világító eszközök beszerzése is kulcsfontosságú. Egy bányajáratban nem árt látni, mi van előttünk, ráadásul a páratartalom jellemzően más, mint a külszínen, így sokkalta csúszósabb a sziklás talaj. Biztonságérzetünk érdekében érdemes csiszolni a bringakezelési technikánkat is, mert hirtelen fékezésnél nem biztos, hogy akkor állunk meg, amikor szeretnénk.” – mondja az idei Underworld Kupa női győztese Dósa Eszter.
Egy esetleges baleset alkalmával nem biztos, hogy elégséges és működő eszköz a telefonos segítség. Akik viszont komolyan felkészülnek, azoknak egyelőre hatalmas élményt jelent majd simán csak bringával a föld alá kerülni. Akik pedig nehezen bírják a 4-es metró építésének lassú ütemét, azok csak gondoljanak arra: legrosszabb esetben lesz majd egy földalatti kerékpárutunk.
Szoboszlai Krisztina