Plázs life-style.hu 2010. augusztus. 03. 12:32

A legjobb helyek londoni vásárláshoz

Bár Párizs örökké a szofisztikált stílus paradicsoma marad, és a sikkes divathét- hisztéria mindig a Nagy Almában...

Bár Párizs örökké a szofisztikált stílus paradicsoma marad, és a sikkes divathét- hisztéria mindig a Nagy Almában tombol majd, szakértők szerint London a kreativitás fővárosa. A brit metropolisz divatja a világ egyik legmeghatározóbb barométere a trendek tekintetében: itt dől el mi menő, mi ciki, és mi az, amit évekkel később New Yorkban még mindig „szokatlan” jelzővel illetnek a járókelők, pedig Angliában már le is csengett az őrület. Nem csoda, hogy a Jane Austen korát idéző, viktoriánus fodrok reneszánszától a  Beatles gombafejein át egészen Kate Moss és Amy Winehouse „hot mess”, (kb. dögös drogos) külsejéig szinte minden meghatározó stílusjegy itt, a szigetországban született meg. Londonban ugyanis nem mesterkélt kampányok, hanem valódi szubkultúrák diktálják a divatot. Az itt kialakuló trendek eleinte csupán egy bizonyos kultúrkör öltözködését formálják, majd az egész város adoptálja őket, végül pedig azon kapjuk magunkat, hogy néhány őrült club kid felrázta a kómából a globális divatot.

Flickr (Creative Commons) - Jeff Croft

London, a forrás
„London nem más, mint maga az anarchia.” – vallotta a nemrégiben tragikusan elhunyt Alexander McQueen. „A történelem során mi britek mindig is szembenéztünk a problémáinkkal, ahelyett, hogy elbújnánk előlük, és ezt a küzdő szellemet a ruházkodásunkkal is szeretjük kifejezni.” Nem véletlen, hogy a zseniális McQueent a város lakosai mind saját halottjuknak tekintik: bár hosszú időn át élt Párizsban, és New Yorkban is letelepedett egy időre, sosem titkolta, hogy egyik otthona sem inspirálta őt úgy, mint London. Persze nem ő az egyetlen: a manapság filmrendezőként is hódító Tom Ford a forradalmi újításainak köszönhető, hogy a Gucci Londonba helyezte át tervezőcsoportjának székhelyét, Sir Paul Smith, pedig még tizenöt éves sem volt, amikor otthagyta az iskolát, és a brit fővárosba költözött. Smith szerint az angol divat kulcsa, hogy hű marad a hagyományokhoz, és ezt ön-ironikus humorral fűszerezi meg. „Az olasz divat szimplán csak az üres luxusról szól: sehonnan sem inspirálódnak a tervezők, csupán a saját megszokott ösvényüket tapossák.” – mondja, de a frank dizájnerekhez is van pár „kedves” szava: „A franciák kezében az ígéretes anyag uniformissá válik: kizárólag kliséket alkalmaznak, és mivel nincs bennük újító szellem, mindig biztosra mennek.”

Legendák Londonról

„Londonban bárhol vásárolhatok, sosem leszek túl furcsa a többiekhez képest. Amikor tinilány voltam, az izlandi gyerekek kövekkel hajigáltak, mert nem tetszett nekik, ahogy öltözködöm. ”
Björk
„Aki Londonban képes magára terelni a figyelmet, képes uralni a világot!”
Oscar Wilde
„Amikor New Yorkban már este hét óra van, és zárnak az üzletek, Londonban még mindig 1938-at írnak.”
Bette Midler
„Párizs a világ elegáns szépségpöttye, London pedig egy tucat szemtelenül mosolygó szeplő a Föld arcán.”
James Weldon Johnson
„London azért szexi, mert mindenki rendkívül excentrikus.”
Rachel Weisz

Tény, hogy Londonban merészebben kísérleteznek a dizájnerek, ez pedig komoly löketet adott az uniszex, androgün divat térhódításának is. A nemi határok elmosódásának nagy mestere pedig Carrie Bradshaw kedvenc esküvői ruhájának tervezője, Vivienne Westwood. Ha punk, kalóz, vagy ha őrült színekben pompázó, banánkalapos hölgyet latunk az utcán, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a rebellió ősanyja inspirálta. A narancsszínű fürtöket viselő nagyasszony alkotta meg anno a Sex Pistolsos srácok anarchista külsejét, és ő felelős a Spice Girls lányok „csajhatalom” imázsáért is.

Az utánpótlás is megérkezett: Sir Paul McCarney lánya, Stella éveken át tervezett a Chloénak, mostanra azonban saját divatháza mellett rendszeresen alkot olyan kommerciazált nagyágyúknak, mint a H&M és az Adidas. Ha pedig nem hívná fel magára a világ figyelmét kellőképpen azzal, hogy ő Madonna és Gwyneth Paltrow kedvenc tervezője, nemrégiben bemutatott dokumentumfilmjében olyan divathatalmakon élcelődik, mint a Fendi, a Dolce & Gabbana, vagy a Dior. Az állatok jogaiért folytatott küzdelembe és a bundák gyártásának leállításáért folytatott harcba olyan londoni hírességek is beszálltak, mint a színész Jude Law, és az egykori fűszeres lány, Geri Halliwell.

Flickr (Creative Commons) - ktylerconk

Egyesült Divatkirályság
A londoni vásárlás varázsa abban keresendő, hogy globalizálódás ide vagy oda, a város mai napig megőrizte identitását és klasszikus báját: az unalmas bevásárlóközpontok helyett barátságos kirakatok csábítják a boltkórosokat. A Regent és a Bond Streetet inkább a nagyvilági divat jellemzi: itt található a Burberry, amelynek ikonikus kockái évtizedek óta egyet jelentenek a jó minőség, a stílusérzék, és a hagyománytisztelet eszméivel, mostanában pedig a jó kislány imázzsal is, hiszen a Harry Potter ifjú sztárját Emma Watsont tették meg kapányuk legújabb arcává. Persze nem Hermione az egyetlen könyv alak, akinek szelleme a Bond Streeten kísért. A Mayfair-kerület megfoghatatlan hangulata olyan művészeket ihletett meg, mint Virginia Woolf, akinek főhősnője, Mrs. Daloway is itt vásárolt virágokat feledhetetlennek ígérkező partija előtt. „A cég, melynek a Rodeo Drive-on nincs üzlete, nem is világcég” - hangzik el a Pretty Womanben, de ez a kinyilatkoztatás a Bond Streetre is érvényes.

Flickr (Creative Commons) - bgarciagil

A klasszikus imázst a nagy, belvárosi üzletházak is őrzik: a Harrod's London legendás bevásárlóközpontja és egyben egyik legvonzóbb turistalátványossága is. A luxusmárkák mellett kulináris kincseket, és még londoni mércével is unikumnak számító enteriőr tárgyakat is árulnak. A kilencvenes évek óta Anglia legkelendőbb export cikkeként funkcionáló Beckham házaspár hazájában járva gyakran még az éj leple alatt is kinyittatja a cirádás kapukat. Persze, aki nem ment férjhez egy menő focistához, annak sem kell lemondani a késő esti vásárlás élményéről London szívében.

Az Oxford Street a hétköznapi divat fellegvára: számos folyamatos akciókat hirdető üzlet kínálja portékáit. Itt található azonban a neves Selfridges is, amely lehetőséget ad arra, hogy egy helyen tudjuk le a ruhák, szépségápolási termékek, cipők és egyéb kiegészítők vásárlását – mindezt luxus kivitelben. Az Oxford Circusre érkezve valódi divat-templomként magasodik előttünk Topshop gigantikus épülete. Az üzlet öt szinten kínál ruhákat és kiegészítőket, az összes aktuálisan hódító stílus jegyében. A szupermodell, Kate Moss minden évben új kollekcióval örvendezteti meg a divat szerelmeseit – a rosszmájú híresztelésekkel ellentétben nem csak nullás méretben.

Steiner Kristóf

Nyitvatartási idő: titok
London valódi divat-csemegéit azonban nem az unalmas útikönyvek shopping kalauzában találjuk meg. A legizgalmasabb „hot-spot”-ok ugyanis a piacok és vásárok, illetve a köröttük megbúvó kis utcák használt ruha boltjai. A Portobello Market az elegáns Notting Hill negyed egyik legvonzóbb turistacsalogatója, és bár a piacon is valódi kincsekre lelhetünk, érdemes benézni az utcát szegélyező, színes üzletekbe. Az emberöltő korú Westwood ruháktól a tipikus Burberry ballonkabátokig mindenre rátalálhat, aki szereti, ha a ruháinak „lelke van”. Észak-London kedvenc piaca a Bricklane, amely hatalmas, indusztriális hangárokban várja a vásárlókat. Itt papírdobozos curry-t, vagy mexikói babot kanalazva szemlélődhetünk a különös kreációk között, és ha már eljöttünk, nem hagyhatjuk ki a Beyond Retro nevű üzletet, amely minden évben elnyeri a neves Time Out magazin London legjobb vintage, azaz minőségi használt ruha üzlete címet... hacsak nem költözik el addigra. A brit főváros legfelkapottabb partijai és boltjai ugyanis előszeretettel változtatják a székhelyeiket az exkluzivitás megőrzésének jegyében. A „bennfentes londonerek” világa úgy működik, mint Alíz csodaországa: aki nem fér át a kiskapukon, az sosem léphet be.

Kis londoni ki-kicsoda

Christopher Bailey - Christopher a kilencvenes evek végen vette at a stafétabotot az addig szinte névtelen tervezőkkel dolgozó, tradicionalis Burberrynél, azóta pedig divattörténeti szempontból kulcsfontossagú darabokat dobott piacra az újászületett divatház..Divatbemutatoit rendre a londoni divathét legnagyobb eseményeiként ünneplik a hírességek.
Christopher Kane - A 2007-ben diplomázott ifjú tehetség vizsgakollekciójat Donatella Versace szponzorálta, ezzel pedig olyan sikert aratott, hogy a kovetkező showkon már az amerikai Vogue főszerkesztője, Anna Wintour is az elso sorból szemlélte a kifutót. Christopher idei hőstette az volt, hogy - Donatella jobbkezeként – felélesztette csipkerózsika álmából a Versus márkát.
Gareth Pugh – Anglia stíluskirálya jelenleg minden kétséget kizáróan Gareth, akinek elkepesztő kreácioit Kylie Minogue és Beyonce viselik, mégpedig legszexibb és legprovokatívann videóklipjeikben.
Blaak - A japan lány-angol fiú tervezőpáros 2005-ben úgy döntött: a főként etnikumok álltal inspirált kollekcióik célcsoportja mostantól főként az ázsiai ferfiaknak lesznek, akik - mint tudjuk - ha divatrol es merészsegről van szó, nem sajnálják a pénzt egy londoni repülőjegyre...
Isabella
Blow – Az egyik legmeghatározóbb kortárs divatújságíró és szerkesztő néhány éve követett el öngyilkosságot, amikor egy londoni házibuli alkalmával gyomirtót ivott. Dita Von Teese múzsájának védjegye a legendás kalapkészítő, Philip Treacy álltal készített különös fejfedők voltak.
Nicola Formichetti  - Ő az a stylist, aki nélkül Lady Gaga a mai napig rongyos underground díva lenne: a Dazed & Confused  magazin divatszerkeztője az elmúlt évtizedben számtalan – főként homoerotikus témájú – reklámkampánnyal sokkolta a nagyéredműt.

A szupertitkos helyeken fellelhető pop-up store-ok, azaz ideiglenes üzletek vásárlói azok, akik elsőként értesülnek a várost lázban tartó legfrissebb trendekről. A „boutique de jour” - azaz egynapos butik - jelenség térhódításának persze praktikus oka is van: a fiatal tervezőknek nem volna pénzük arra, hogy hosszabb távon fenntartsanak egy üzletet, a nagy divatházak pedig így szabadulhatnak meg a kishibás utolsó daraboktól, vagy a kifutón viselt mintapéldányoktól. A főként egyedi darabokat kínáló, tiszavirág életű boltokban való nézelődés inkább emlékeztet egy zártkörű koktél partira, mint nagy bevásárlásra – gyakran maga a tervező árulja kreációit, és a ruhákat próbálgatva a bókok és divattippek mellé egy pohár pezsgőt is kapunk tőle. Itt azonban nincs gondolkodási idő, hiszen könnyen lehet, hogy holnapra már az elegáns üzlet helyén egy erőteljes fokhagymaszagot árasztó thai étterem éktelenkedik. A feltörekvő tehetségek mellett a legnagyobbak is beadták a derekukat: idén tavasszal például Julien MacDonald, a PPQ és Fiona Paxton kollekciói ékesítették a British Designer Collective pop-up boltjának állványait. Hasonló gerilla-butikkal indult többek között Carri Mundane, a Cassette Playa tervezőjének sikertörténete is, aki már 25 évesen az stílusbibliaként emlegetett i-D magazin stylistjaként hirdethette: lehet, hogy a londoni időjárás szürke, és a „Kék Temze keringő”címmel sem fognak soha zenekari művet komponálni, az angol főváros divatja azonban minden bizonnyal színesebb, mint maga a szivárvány.