2010. április. 29. 07:33 MTI Utolsó frissítés: 2010. április. 29. 07:33 Plázs

Vastagbélrák: 43 százalékkal csökkenthető a halálozás

Az 55 és 64 éves kor között elvégzett részleges vastagbéltükrözés (szigmoidoszkópia) 43 százalékkal csökkentheti a vastagbélrák miatti halálozást - közölték szerdán brit kutatók.

A 16 éven át tartó követéses tanulmányban több mint 170 ezer ember vett részt Nagy-Britanniában, megállapításait a The Lancet című orvosi szakfolyóirat legutóbbi száma tette közzé. A vastagbélrák világszerte a harmadik leggyakrabban diagnosztizált ráktípus, évente egymillió fölötti új esettel és mintegy 600 ezres halálozással. A rák az esetek túlnyomó többségében a vastagbélben lévő adenomákból, vastagbélpolipokból fejlődik ki, amelyek a népesség 20-30 százalékánál előfordulnak.

A végbél és a vastagbél alsó szakaszának tükrözéses vizsgálata, a szigmoidoszkópia néhány perc alatt elvégezhető, és a fellelt kinövések a hajlékony vezetékkel bejuttatott eszköz segítségével azonnal eltávolíthatók. A vizsgálat kevésbé invazív - és kevésbé költséges -, mint a teljes kolonoszkópia, amelyben a vastagbél egészét áttekintik. Jelenleg sok országban a vastagbélszűrést a székletből esetlegesen kimutatható vér alapján végzik. Mint igazolták, az eljárás bevezetése 15 százalékkal csökkenti a halálozási arányt.

A most ismertetett tanulmányban az 1994 és 1999 között toborzott 170 432 férfit és nőt két csoportba osztották a kutatók. Mintegy harmaduknál végezték el a szigmoidoszkópiát, a fennmaradó kétharmad pedig a kontrollcsoportot alkotta. A követés ideje alatt a betegség 33 százalékkal kevesebbszer fordult elő a szűrésen átesett csoportban a kontrollcsoportban lévőkhöz képest, a halálozás pedig 43 százalékkal volt alacsonyabb.

Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.