2009.
2009. szeptember 18-án indul útjára az első valódi turistákat szállító RiverRide járata, mely az öreg kontinensen elsőként egyszerre városnéző busz és hajó is. A busz a Roosevelt térről indul, és többek között a Bazilika, a Parlament, az Opera, és a Hősök tere érintése után csobban egyet a Dráva utcánál, hogy a rajta ülők a Dunáról is megcsodálhassák a fővárost.
A kétéltű városnéző busz (ugyanis erről van szó) ötlete nem új, Angliában több helyen is közlekednek ilyen - még a II. Világháborúból megmaradt – „eszközök”, azonban a Budapesten közlekedő buszból eddig összesen öt darabot gyártottak, és ez az egyetlen amelyik Európában közlekedik. A buszt (vagy, ha jobban tetszik hajót) Máltán gyártották és igazi nemzetközi koprodukcióról van szó: A közúti közlekedéshez használt alkatrészeket és a motort az olasz Iveco gyártotta, a hajótestet egy angol cég tervezte, míg a felépítmény Kínából érkezett Valettába, ahol az egészet összeszerelték.
A hazai közlekedési engedélyek megszerzése a gyártáshoz hasonló bonyolult és hosszú folyamat volt, ugyanis a járműnek mind a közúti, mind pedig a vizi közlekedés feltételeinek meg kell felelnie. (A buszvezetőnek például rendelkeznie kell „D” kategóriás jogosítvánnyal és hajókapitányi vizsgával is.) Ennek következtében állhatott elő az a helyzet, hogy a buszon magyar rendszám van, mégis máltai zászló alatt hajózik, de ez egy külön történet...
A busz főszezonban naponta ötször, egyéb időszakban négyszer indul a kétórás városnéző túrára, alkalmanként maximum 44 utassal és 3 fős személyzettel a fedélzetén. A kétórás útra felnőtteknek 7500.-, gyerekeknek 5000.- forint a jegy, de cég vezetői már tervezik kifejezetten gyerekcsoportoknak szóló utak indítását is.
Az ár elég borsosnak tűnik, de természetesen az ajánlattal elsősorban a turistákat célozták meg. Mindenesetre érdemes egyszer kipróbálni, hogy milyen élmény egy 15 tonnás busszal a Dunába csobbanni.
-USZ-