Nem a leggyakoribb baleseti tényező a madárral történő ütközés a...
Nem a leggyakoribb baleseti tényező a madárral történő ütközés a repülés során, mégsem elhanyagolható lehetőség. Legutóbb a US Airways airbusának hajtóművét tette tönkre egy vadliba csapat és csak a pilóta bravúros Hudson folyóra történt kényszerleszállásának köszönhette az életét a fedélzeten tartózkodó 150 főnyi utas. A madarak persze általában kevésbé szerencsések, nemrégiben egy megdöbbentő fotósorozatot is közzétettünk egy igen véresre sikerült légi “találkozásról”.
Amerikában létezik egy külön szervezet a Bird Strike Comitee (Madár ütközési bizottság), amely az ilyen típusú baleseteket vizsgálja. Céljuk az információ csere, a balesetekkel kapcsolatos adatok összegyűjtése, új technológiák népszerűsítése, a vadvilágot ismerő szakemberek alkalmazásának és a megfelelő szemlélet terjesztése a reptér üzemeltetők körében. Honlapukról megtudhatjuk a legérdekesebb adatokat a madár-repülő ütközésekkel kapcsolatban.
- 1988 óta több mint 219 ember halt meg világszerte azért, mert repülőgépe madárral ütközött.
- A BSC adatai szerint a madarak és más vadon élő állatok évente több mint 600 millió dollárnyi kárt okoznak a polgári és a hadászati repülésnek.
- Csak 2007 során 5000 alkalommal jelentettek madárral történő ütközést az amerikai légierőknél.
- Ugyanebben az évben a polgári repülésnél 7600 madár és más vad balesetet jeleztek.
- A balesetek nagy részéért a vízimadarak (31 százalék), a sirályok (26 százalék) és a ragadozók (18 százalék) felelősek.
- A madárral történő ütközések 90 százalékában olyan faj a “felelős”, amelyet véd a költöző madarak kezeléséről szóló szövetségi egyezmény.
- A madarakat védő nemzetközi és államközi történyeknek köszönhetően az utóbbi években számos faj állománya megnőtt és további folyamatos növekvés várható.
- A kanadai libák száma például 17 év alatt 1 millióról 3,5 millióra nőtt, a libák különösen veszélyesek, mivel általában csapatosan járnak. De látványosan megnövekedett a fehérfejű réti sas állomány is, 400 pár helyett ma már 11 ezer él az USA-ban. A Nagy tavaknál fészkelő kormoránok 200 példánya helyett ma már 260 ezer költ minden évben.
- Nem csak a szárnyasok okozhatnak gondot, 1990 és 2007 között 250 prérifarkas és 760 szarvaz ütközéses balesetet is jelentettek.
- Ha mégsincs ütközés, más gond akkor is jelentkezhet. 1990 és 2004 között az amerikai légitársaságok 31 olyan esetet jelentettek, amikor a pilótáknak ki kellett ereszteniük az üzemanyagot egy madár okozta vészhelyzet miatt.
-KM-