Asztma: sokat mosakszunk és több a háziállat
Nő a gyerekkori asztma gyakorisága Magyarországon is, s ennek okát elsősorban a modern életstílusban keresik a kutatók. Bár az allergiás asztma kialakulása részben attól is függ, hogy az illető örökölt-e genetikai hajlamot, nagy a jelentősége annak, hogy környezetében milyen mennyiségben vannak allergiát okozó anyagok, illetve milyen további tényezők segítik elő a betegség kialakulását.
Házi kedvencünk is lehet veszélyforrás © hvg.hu |
Az egymás után jelentkező allergiák sorában az első rendszerint valamilyen bőrallergia, ekcéma, ami már csecsemőknél sem ritka. Ezt követően jelentkezik - típusos esetben csak 3 éves kor után - az asztma, ami azonban csecsemőkorban sem kizárt. Az úgynevezett allergiás menetelés következő állomása a széna (helyesen allergiás) nátha, ami 6 éves kor előtt igen ritka, ám 3 évesnél is előfordulhat. A legsúlyosabb generalizált allergia, ami akár életveszélyes állapotot is okozhat. Már csecsemőnél is előfordulhat – rovarcsípés vagy táplálék válthatja ki.
Az asztmáról még ma is keveset tudnak a családokban, és az iskolai közösségekben. Ezért indult 2005 szeptemberében egy program Budapesten, a XII. kerület általános iskoláiban (10 iskola, 3900 diák, 321 tanár az érintett). A program során felmérték az asztmás tanulók iskolai helyzetét, az iskolai rohamoldás lehetőségeit és a pedagógusoknak az asztmával kapcsolatos ismeretek szintjét.
A program értékelésekor nyilvánvaló lett, hogy megoldatlan a rohamok iskolai ellátottsága, az igényelt speciális bánásmód elveit a tanárok (testnevelők) alig ismerik. Sok asztmás gyerek nem jut diagnózishoz és kezeléshez, így ők fizikai, pszichés és szociális hátránnyal küzdenek. Ezért az a javaslat született, hogy szakemberek (gyerekpulmonológusok, gyerekgyógyászok, iskolaorvosok - a tüdőgyógyász szakmai kollégium képviselői) a testnevelőkkel, tanárokkal együtt dolgozzanak ki iskolai programot, ami beépülhetne a nemzeti alaptantervbe.