2007. február. 12. 17:30
MTI
Utolsó frissítés: 2007. február. 12. 17:06
Plázs
Reklámkorlátozással a gyerekkori elhízás ellen
Az egészségtelen étrend, életmód nyomán kialakuló elhízás a szív- és érrendszeri betegségek fontos kockázati tényezője - mondta dr. Nagy András, a Magyar Nemzeti Szívalapítvány elnöke. Az alapítvány kezdeményezést indított az egészségtelen élelmiszerek gyerekeket célzó reklámozásának korlátozására.
A Magyar Nemzeti Szívalapítvány felhívásának kiadása óta több pozitív lépés történt nemzetközi színtéren is - hivatkozott dr. Nagy András elnök az európai régió egészségügyi miniszterei által aláírt "Elhízás Elleni Charta" szövegére, miszerint szükség van az energiadús ételek és italok - elsősorban a gyerekeket érintő - kereskedelmi promóciójának szabályozására.
Felmérések által bizonyított tény, hogy a hirdetés hatással van a gyerekek étel-ital választására, vásárlási- és fogyasztási szokásaira, mind a márkát, mind a kategóriát illetően. A népegészségügyi szakemberek szerint az olyan élelmiszerek és italok reklámozása, amelyeknek magas a zsír- (különösen telített zsír), a só- vagy cukortartalma, és alacsony az ásványi anyag tartalma, jelentős mértékben hozzájárul a rossz étkezési szokások kialakulásához, illetve a gyerekkori elhízáshoz.
Az alapítvány vezetője szerint fontos lépés, ha ellensúlyozzák a gyerekek étkezési szokásaira gyakorolt marketing módszerek negatív hatásait. Ugyanakkor aggodalmát fejezte ki az önkéntes szabályozások hatékonyságát illetően, különösen, ha azok nem veszik figyelembe a különböző reklámok összesített hatását. Az egészségtelen ételek és italok kereskedelmi kommunikációját ezért csak 21 óra után szabad engedélyezni.
Az elhízás gyakorisága folyamatosan nő, a fejlett országokban a túlsúlyos és elhízott emberek aránya ötévente megduplázódik. Magyarországon a felnőtt lakosság 37 százaléka túlsúlyos, mintegy ötöde (23 százalék ) elhízott, s ennek számlájára írható a közvetlen egészségügyi kiadások 6 százaléka.
A reklámok is felelősek a rossz étkezési szokásokért © Benkő Imre |
Az alapítvány vezetője szerint fontos lépés, ha ellensúlyozzák a gyerekek étkezési szokásaira gyakorolt marketing módszerek negatív hatásait. Ugyanakkor aggodalmát fejezte ki az önkéntes szabályozások hatékonyságát illetően, különösen, ha azok nem veszik figyelembe a különböző reklámok összesített hatását. Az egészségtelen ételek és italok kereskedelmi kommunikációját ezért csak 21 óra után szabad engedélyezni.
Az elhízás gyakorisága folyamatosan nő, a fejlett országokban a túlsúlyos és elhízott emberek aránya ötévente megduplázódik. Magyarországon a felnőtt lakosság 37 százaléka túlsúlyos, mintegy ötöde (23 százalék ) elhízott, s ennek számlájára írható a közvetlen egészségügyi kiadások 6 százaléka.