Ikarusbus: április elején kezdődnek az elbocsátások
Az Ikarusbus Rt. székesfehérvári gyárában 270-en, a budapestiben 32-en kapják kézhez a munkaviszonyuk megszüntetéséről szóló határozatot pénteken; az elbocsátások április 8-án kezdődnek.
Az elbocsátásokkal kapcsolatos megállapodást csütörtökön írta alá Brumbauer József, az Ikarusbus Rt. elnöke, James Heidt vezérigazgató, valamint Simon János, az üzemi tanács elnöke. Vass István, az üzemi tanács tagja, a vállalati szakszervezeti bizottság titkára szerint a háromfordulós egyeztető tárgyalás során az érdekképviseletek "elérték, amit az adott helyzetben lehetett". Mint elmondta, az Ikarusbus Rt. vezetése maximálisan betartja a vállalat kollektív szerződése és a Munka Törvénykönyve előírásait. Támogatják az arra jogosultak korkedvezményes nyugdíjba vonulását; az előzetes becslések szerint mintegy húszan élhetnek majd a lehetőséggel.
Az aláírt megállapodás értelmében az érintetteknek nem egy összegben, hanem az eredeti szerződésnek megfelelően, továbbra is részletekben kell visszafizetniük a lakáskölcsönöket. Nem kell viszont visszafizetniük a tanulmányi kölcsönöket, azaz a nyelvórák díját, s az államilag nem finanszírozott oktatásban részt vevők számára a cég által kifizetett tandíjakat. Az érdekképviseletek és a cégvezetés megállapodott a végkielégítésekkel és a felmondási idővel kapcsolatosan is. A Munka Törvénykönyv alapján 25 éves munkaviszony után 6 hónap, 30 év után plusz egy, 35 év után plusz két hónap, negyven munkában töltött év után pedig plusz három hónapos végkielégítést fizetnek az elbocsátottaknak. A felmondási idő a munkaviszonytól függően 2-3 hónap lesz; ezalatt a dolgozókat mentesítik a munkavégzés alól, s a teljes felmondási időre megkapják az étkezési hozzájárulást.
Döntöttek azokról a szempontokról, amelyek alapján kiválasztják azt a 180-190 dolgozót, akik továbbra is az Ikarusbus állományában maradnak. A kiválasztásnál a kompetencia, az idegen nyelv- és szaktudás, a számítógép ismeret, a cég iránti lojalitás, továbbá az volt a döntő, hogy a dolgozó több szakmában is jártas legyen. A gyárban maradóknak az MTI információja szerint mintegy három hónapra van munkájuk. Jelenleg tunéziai megrendelésre 72 alvázat gyártanak és három autóbuszt szerelnek össze. Újabb megrendelésekről a dolgozók nem hallottak. (MTI)
Az aláírt megállapodás értelmében az érintetteknek nem egy összegben, hanem az eredeti szerződésnek megfelelően, továbbra is részletekben kell visszafizetniük a lakáskölcsönöket. Nem kell viszont visszafizetniük a tanulmányi kölcsönöket, azaz a nyelvórák díját, s az államilag nem finanszírozott oktatásban részt vevők számára a cég által kifizetett tandíjakat. Az érdekképviseletek és a cégvezetés megállapodott a végkielégítésekkel és a felmondási idővel kapcsolatosan is. A Munka Törvénykönyv alapján 25 éves munkaviszony után 6 hónap, 30 év után plusz egy, 35 év után plusz két hónap, negyven munkában töltött év után pedig plusz három hónapos végkielégítést fizetnek az elbocsátottaknak. A felmondási idő a munkaviszonytól függően 2-3 hónap lesz; ezalatt a dolgozókat mentesítik a munkavégzés alól, s a teljes felmondási időre megkapják az étkezési hozzájárulást.
Döntöttek azokról a szempontokról, amelyek alapján kiválasztják azt a 180-190 dolgozót, akik továbbra is az Ikarusbus állományában maradnak. A kiválasztásnál a kompetencia, az idegen nyelv- és szaktudás, a számítógép ismeret, a cég iránti lojalitás, továbbá az volt a döntő, hogy a dolgozó több szakmában is jártas legyen. A gyárban maradóknak az MTI információja szerint mintegy három hónapra van munkájuk. Jelenleg tunéziai megrendelésre 72 alvázat gyártanak és három autóbuszt szerelnek össze. Újabb megrendelésekről a dolgozók nem hallottak. (MTI)