2002. december. 16. 19:07 hvg.hu Utolsó frissítés: 2004. november. 22. 12:00 non-base

Alkotmánymódosítás: az MSZP-frakció enged a Fidesznek

Az MSZP-frakció a kormány kezdeményezésére azt javasolja az Országgyűlés alkotmányügyi bizottságának, hogy az EU-csatlakozáshoz szükséges alkotmánymódosítás keddi zárószavazására fogadja el a fideszes módosító javaslatokat. A nagyobbik ellenzéki párt három pontot nem hajlandó támogatni a normaszövegben.

Vastagh Pál, az alkotmányügyi bizottság szocialista elnöke szerint a képviselőcsoport egységesen képviselte az engedékeny álláspontot, mert "nem pártpolitikai kérdésnek, hanem nemzeti ügynek" tekintik az alkotmánymódosítást, amelyet nem akarnak arra felhasználni, hogy a parlamenti ellenzéket "leckéztessék". A Fidesz számára "koherenciazavar miatt elfogadhatatlan" pontok a nemzetközi szervezetekhez való integrálódásról, a menedékesek, menekültek ügyéről és a miniszteri rendeletekről szólnak. 
Alkotmánymódosítás nélkül nincs EU-csatlakozás - szögezte le Vastagh, aki szerint azonban a csatlakozás miatti jogharmonizáció hosszú folyamat, sok kétharmados törvényt kell még módosítani, s ennek keretében visszatérnek még az ominózus három pontra. Mivel az ellenzéknek szakmai kifogásai nem voltak, reméli, meg tudnak egyezni ezekben a kérdésekben is; most annak érdekében kötnek kompromisszumot, hogy a koppenhágai döntést követően a csatlakozási folyamat zökkenőmentesen menjen tovább - közölte Vastagh.
A Fidesz a múlt heti, a zárószavazás előtti utolsó hárompárti egyeztetésen leszögezte: számára jelenlegi formájában elfogadhatatlan az alkotmánymódosítás szövege, amely - a három kifogásolt pontban -"árukapcsolást" tartalmaz és nem mentes a koherenciazavartól. (MTI)

hvg360 Dobszay János 2025. április. 17. 19:30

Új biciklis forradalom Magyarországon: az e-bringák megnyitották az utat az idősebbek előtt

Sorra dőltek meg az elmúlt években a biciklis rekordok Magyarországon: egyre többen és egyre többet kerekeznek, legyen szó munkába járásról vagy szabadidős programról. Az elektromos bringák terjedésével már az életkor sem (akkora) akadály, ami a kerékpárhasználók korösszetételén is meglátszik. Budapesten egyszerre van „autósüldözés” és elégtelen infrastruktúra, közben az a cél, hogy a következő öt évben robbanásszerűen növekedjen a biciklivel járók aránya.