Aki válaszol: Pécsi Ferenc, E-média
Új sorozatunkban a hvg.hu Golden Blog versenyének kategóriagyőzteseit kérdezzük. Ma a zsűri döntése alapján legjobb tematikus blognak választott E-média szerkesztőjével, Pécsi Ferenccel beszélgetünk.
- Sokáig próbálkoztál közösségbe szervezni, építő jellegű vitára hívni az online-média képviselőit, különféle eszközöket – szakmai honlap, levelezőlista – bevetve. Mondhatjuk, hogy végül a bloggal sikerült megtalálni az utat a megszólítani kívánt csoporthoz?
- A hazai online média "gyerekkorában" próbáltam arról beszélgetni, hogy mi is ez az egész, hogyan kell csinálni, miért más, mint a hagyományos média. Sajnos, pillanatok alatt kiderült, hogy a potenciális vitapartnerek egyik fele nem áll szóba a másik felükkel, aki meg vitatkozna, annak - tisztelet a kivételnek - fogalma sincs a témáról.
Stég Grafikai
Műhely
Én a kezdetektől úgy gondoltam, hogy egy ilyen "beszélgetés" nem köthető semmiféle szervezethez, intézményhez. A blog valóban ideális közeg. Újabb és újabb kollégákról derül ki, hogy olvassák az E-médiát. Azt viszont tudomásul kell vennem, hogy a legtöbbjük passzív marad, nem szól hozzá.
- De ott vannak, és figyelnek. És sokan kommentelnek is. A hozzászólások általában milyen arányban kritizálóak és milyen arányban kiegészítőek?
- A hozzászólások lélektana külön tudományos vizsgálatot érdemelne:-) Még most, egy év után - mostanában van az E-média születésnapja - is meg tudnak lepni az olvasók. Nem szólnak hozzá olyan témához, ahol adná magát a komment, komoly vita támad viszont egy teljesen ártalmatlannak tűnő bejegyzés körül. Ehhez persze hozzá kell tennem, hogy gyakran a bejegyzéstől némileg elszakadva, egymással vitatkoznak az olvasók. Ezt persze egyáltalán nem bánom, jó, ha az e-média olyan, mint egy kávéházi törzsasztal. Körbeüljük, beszélgetünk, vitatkozunk. Általában én dobom be az új témát, de ehhez sem ragaszkodom. Meghívtam már vendégbloggereket is, és egyre többen hívják fel a figyelmemet levélben lehetséges témákra.
- Mit jelent nálad a vendégbloggerkedés? Teljes egészében rábízod a vendégszerzőre a témaválasztást, a nyelvezetet, a megközelítést, vagy szerkeszted, irányítod őt/őket? Milyen referenciákkal lehet az oldalra jelentkezni? Nyilván nem kap minden igénylő azonnal hozzáférést az egy év munkájával felépített projekthez...
- Olyanokat hívtam meg vendégnek, akiknek olyan mondanivalójuk volt, ami terjedelmi, vagy tartalmi okokból nem fért be a hozzászólások közé. Eddig talán három ilyen vendégem volt, további 1-2 "levelező tagnak" felajánlottam a lehetőséget, de nem éltek vele. Hasonlóan a nézőpontok gazdagítása volt a célja az e-mail interjúknak - ezt folytatni szeretném a jövőben is. A vendégek irányítására-szerkesztésére egyébként nem volt szükség - ennél sokkal lazább az E-média koncepciója. Azzal eddig senki sem keresett meg, hogy szeretne vendégblogger lenni. Ismeretlen jelentkező esetén nyilván elolvasnám a bejegyzést, mielőtt kikerülne a webre :-)
- Hogyan értelmezzük a Dotkommentárt? Egy blogból kinőtt portálként, egy profibb megjelenésű blogként vagy Pécsi Ferenc (pollner) munkálkodásának gyűjtőoldalként? Illetve az is érdekelne, miként tekintesz most, a Dotkommentár elindítása után a freeblogos – versenyre is jelölt és díjazott - oldaladra: promóként a Dotkommentárhoz vagy egy helyre, ahol a Dotkommentár szigorúbb szerkesztési elvei alól kibújva még mindig lehet egy kicsit lazulni, komoly témákról felszabadultan írni.
- A Dotkommentár eredeti koncepciója az volt, hogy itt gyűjtöm össze korábbi munkáimat. Mikor elkészült, akartam csapni egy kis hírverést, ezért meghirdettem a Honlap Ambulanciát, ahol ingyen elemzek honlapokat. Túl jól sikerült - az első napon csaknem ezer látogatóm volt. Ezen kívül a Dotkommentárra teszek ki minden olyan szöveget, amit túl hosszúnak érzek a blogba, illetve szeretnék kicsit hosszabb ideig fenntartani a képernyőn. Szóval a kettő kölcsönösen kiegészíti egymást.
- Bejegyzéseidben gyakran szólítod meg a mainstream médiát, kérdésekkel, ajánlásokkal. Milyen e tanácsok fogadtatása a megszólítottak részéről? Mit tekintesz blogos munkásságod legnagyobb eredményének?
- Nagyon nagyképű dolog lenne, ha ajánlásokat próbálnék tenni a mainstream médiának. Ezekkel az utalásokkal inkább a téma iránt fogékony olvasók figyelmét próbálom felhívni néhány ellentmondásra. (Persze jó lenne, ha a MSM döntéshozói közül is olvasná valaki az e-médiát, de ezt illetően nincsenek illúzióim:-) A legnagyobb eredmény a havi 2000 fölötti egyedi látogatószám és a rendszeres hozzászólások. A legnagyobb megtiszteltetés pedig - talán - hogy blogpropagandát fejthettem ki a Rádió Gondolat-Jel című műsorában. Nem tudom, mennyi "jött át", de rendkívül fontos, hogy a blogkultúrát egy ilyen szellemi közegben népszerűsíthettem.
- Hogyan látod az e-média jövőjét? Tovább a megszokott úton, vagy várhatóak fejlesztések, bővítések, esetleg új projektek, oldalak?
- Az e-média jövőjét, vagy az E-média blogét? Az E-média blog jóvoltából belülről ismertem meg a blogom egyik tárgyát, a blogszférát. Bonyolult, izgalmas világ, ami még csak fejlődése elején tart. A téma tehát adott... Az e-média a "közepesen fapados" blogok közé tartozik. Itt - elsősorban a szolgáltatásokban - komoly változások várhatók, de erről most korai volna még többet mondani.