Az idén megszűnik a média tömegpiaca és jön a testreszabás
A Deloitte tanácsadócég médiaipari előrejelzése szerint 2005- öt a fogyasztók több tartalom, több média és több választási lehetőség iránti igénye határozza majd meg, ami egy nagyobb és sokszínűbb piacot eredményez. Például széleskörben elterjed a l egális zene-letöltés, jönnek a beágyazott reklámok és a személyreszabott mobilok.
A tömegpiac az idén szép lassan megszűnik és a helyét egyre növekvő számú mikropiac veszi át, amelyek egyes meghatározott csoportok vagy egyének igényeit elégítik ki. Számos új eszköz és médium, valamint a reklám új formái jelennek meg, beleértve a videojátékokba, szoftverekbe, vagy akár mobiltelefonokba beágyazott reklámokat.
A technológiák közeledése egyre több választási lehetőséget kínál a fogyasztóknak, amely a legális zene-letöltések és a közös fejlesztésű filmek és játékok gyors növekedéséhez vezet. A fogyasztók világszerte dollár-milliárdokat költenek majd mobiltelefonjuk – csengőhangokkal, képernyővédőkkel, és háttérképekkel történő – személyesebbé tételére. Eközben a tartalom-kínálat is robbanásszerű növekedésen megy keresztül. A digitális televízió visszahozza a piacra a földi műsorközvetítőket, a televíziózás egy újabb lehetőségét kínálva ezzel a fogyasztóknak. A nyomtatott kiadványok és az egyes piaci szegmenseket megcélzó magazinok egyre nagyobb számban lesznek elérhetők elektronikus formában az Interneten. Emellett egyre több ember osztja meg a véleményét másokkal blogokon és wiki-ken keresztül. A jelentésben meghatározott három kulcsfontosságú irányvonal a következő:
1. Egyre jelentősebb lesz a legális zeneletöltés
Az idén óriási növekedés következik be az internetről letöltött zenék területén. Továbbra is az illegális letöltés dominál majd, emellett azonban fokozatosan növelik részesedésüket a legális oldalak, melynek hátterében az egyre jobb minőségű online zeneáruházak, a digitális (hordozható és asztali) lejátszók növekvő száma, a laptopokba és asztali számítógépekbe alapfelszerelésként beépített CD-írók, valamint a legális letöltések különösen jó minősége áll. A zeneipar végül elkezdi felismerni, és kihasználni ennek az új disztibúciós csatornának az anyagi lehetőségeit kislemezek és albumok, új tartalom-szolgáltatások, mint például csengőhangok, remixek, élő felvételek, koncertvideók, merchandising anyagok, vagy koncertjegyek értékesítésére. Az év végére az illegális letöltések növekedési üteme lassulni kezd, annak hatására is, hogy az esetleges pereskedés számos alkalmi kalóz-letöltőnek elveszi a bátorságát. Az illegális letöltések azonban még így is több milliárd dollárnyi bevételkieséssel károsítják majd a zeneipart.
2. A beágyazott reklámok megjelenése
A fogyasztók jobb elérése érdekében a hirdetők beágyazzák reklámjaikat – a hiperhivatkozások, eszköztár-gombok, vagy akár komputeres grafikák jelennek meg videojátékokban, szoftverekben (különösen a freeware-ekben), webböngészőkben, sőt még a mobiltelefonok aktív desktopjain is. Ahogy a hirdetők egyre szélesebb körű ismereteket szereznek az egyes fogyasztói célcsoportokról, ezekkel a hirdetésekkel egyre pontosabban tudják megcélozni őket. A hirdetések dinamikusak lesznek, az időponttól és a felhasználói aktivitástól függően az Interneten keresztül frissülnek, valamint sokkal kifinomultabb és kevésbé tolakodó módon jelennek meg, mint az Internetet jelenleg uraló bannerek, vagy a felugró (pop-up) hirdetések, annak érdekében, hogy a fogyasztók elfogadják őket. A hirdetések beágyazásával új lendületet kaphat a reklámozás: az ügynökségeknek folyamatosan követniük kell a technológiai fejlődést, tudniuk kell, mikor elérhető a célközönség, mivel foglalkoznak valószínűleg a célcsoport tagjai, és elsősorban pedig azt, hogyan keltsék fel érdeklődésüket az adott környezetben, összefüggésben.
3. A mobiltelefonos tartalom-szolgáltatásoknál az egyszerűség dominál majd
Világszerte kétmilliárd fogyasztónak lesz majd mobiltelefonja 2005-ben, a tartalomszolgáltatók és viszonteladók számára pedig egyre nagyobb kihívást jelent majd a kereskedelmi lehetőségek kiaknázása. A mobiltelefon tartalom-szolgáltatásokat a gyorsabb hálózatok, jobb processzorok, és színesebb, fényesebb kijelzők egyre vonzóbbá teszik, mindazonáltal sok kísérlet elbukik azon, hogy rosszul értelmezik a mobilhasználatot, annak társadalmi összefüggéseit, illetve különösen a mobilkészülékek korlátait. Jellemzően kicsi, vagy nulla érdeklődést ébreszt majd a mobilkészüléken keresztüli televíziózás lehetősége, mivel a mobiltelefonon ez nem praktikus és nem releváns tevékenység, és a költségei is aránytalanul nagyobbak lesznek, mint a hagyományos tévézés díjai. Az egyszerűségnek ellenben sikere lesz: a mobiltelefonok személyesebbé tételére kialakított kis, praktikus tartalomszolgáltatás-csomagok, mint a csengőhangok, képernyővédők, háttérképek és egyéb cserélhető tartalmak többmilliárd dolláros iparágat képviselnek ebben az évben is.