2004. július. 26. 16:30 Kiricsi Gábor (hvg.hu) Utolsó frissítés: 2004. november. 26. 16:01 Média

Tarolnak az agresszíven sokkoló reklámok

„A világ, amilyennek szeretném” - szólt évekkel ezelőtt az Excite.it internetes szolgáltató reklámszlogenje, amelyhez egy kerékbilinccsel lebénított rendőrautó képét csatolták. A sokkoló, vagy szexuálisan szabados és tabudöntögető reklámok lassan elárasztják a magazinokat és képernyőket.

A képernyőn snájdig fiatalember tűnik fel, kortyol egyet a kezében tartott frissítő italból, amely olyannyira hűsítő, hogy a kortyolgató nyelve jéggé dermed, sőt, letörik; egy másik reklámban egy gyümölcsös jégkrémet majszoló, de gépkocsijával tilosban parkoló fiatalembert von kérdőre a rendőr, akinek szolgálati autóját azonban levegőből alázuhanó óriás eperszem zúzza porrá; a Diadora sportszergyártó Angliában csak a népharag hatására vette le műsorról azt a reklámszpotot, amely szerint "jobb 90 perc játék, mint egy perces néma gyász". Ez még elment volna, de a háttérben a háborús jelenetek mellett az 1985-ös, 56 ember halálát okozó bradfordi stadiontűz szolgált illusztrációként.

A tévésorozatok és az irodalomi művek után a fekete humor már a reklámokban is elfogadottá vált. Tanathosz legyűrte Erószt – írja a Repubblica.it. A reklámkészítőknek elegük lett a nyájasságból és az idilli, paradicsomi hangulatból, ehelyett szélsőséges, sokkoló jelenetekkel célozzák meg a fogyasztókat. Az olasz lap Edgardo Biancot, a Globaleyes nemzetközi médiafigyelő cég vezetőjét idézi, aki állítja: a reklámozók korábbiaknál sokkal közelebb merészkednek a jó ízlés határához. Egyesek szerint innen már nincs is visszaút; ha valaki ismét a hagyományos családi harmóniával vagy finom iróniával próbálna vevőket hódítani, már idejétmúltnak tűnne.

Kérdés, hogy a provokációnak szánt reklámok vonzzák, vagy taszítják a fogyasztókat? A több emlékezetes reklámfilmet is készítő olasz rendező, Gabriele Muccino úgy véli: a reklámüzenetben rejlő intelligencia különbözteti meg egymástól a filmeket, s nem az, hogy a klip mennyire merész, mennyire nyers. A szókimondó üzeneteket, magyarázza Muccino, érdemesebb nemesebb céloknak szentelni. A nyers realizmussal készített sokkoló képek alkalmazása társadalmi célú hirdetések esetében felvilágosító, ráébresztő hatással járhat.

A Leo Burnett pr- és reklámügynökség olaszországi irodájának vezetője, Alessio Fronzoni úgy látja, a sokkolás általános tendencia, innen nincs hátraarc. „Ez egy új nyelv, egy olyan médiafolyamat csúcspontja, amely egyre inkább a figyelemfelkeltésre törekszik. A középszerű tapintatosság már a múlté; egy erőteljes, jól irányzott, agresszív üzenetre van szükség.” Elképzelhető, hogy az ütős, találó üzenet csak a fogyasztók töredékének tetszik igazán, de – Fronzoni szerint – ha azok éppen az aktuális trendeket leginkább érző rétegek, akkor a reklám már megtette hatását. Sokat próbálkozni nem lehet, a megrendelők nem viselik a tévedéseket - írja a Repubblica.it.

Hogy mi lesz a következő tabu, amit a reklámiparosok ledöntenek? A szexuális szabadosság és a vállalt politikai inkorrektség sorában a következő célpont a vallás, s a vallásos szimbólumok lehetnek – állítja az olasz média szakember, bár azt is világossá teszi: elsősorban az etnikailag kevert, erőteljes vallási központ nélküli európai országok reklámpiacára gondol. Itáliában a vallási tabukat feltehetően visszafogottabban döntögetik majd.
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.