2007. április. 05. 13:07 Utolsó frissítés: 2007. április. 05. 13:10 Külkapcsolati stratégia

Az EU nemzetközi kereskedelmi konfliktusai (USA, Kína, WTO)

Az Európai Unió a nemzetközi kereskedelempolitika hagyományosan egyik maghatározó alakítója és aktív szereplője. E hagyományos szerepe és aktivitása annak ellenére érvényesül, hogy az Unió tagállaminak a kereskedelmét több mint háromnegyed részben az integráción belüli, illetve döntően kétoldalú szabadkereskedelmi megállapodásokon alapuló, az EU részvételével működő regionális csoportosulások belső szabályai befolyásolják.

Teljes tanulmány
Itt letöltheti és elolvashatja
Az intern és a szabadkereskedelmi övezeteken belüli szolgáltatás- és áruforgalom térnyerése az elmúlt évtizedek tapasztalatai szerint nem csökkentette az EU érdeklődését a multilaterális szabályozás és a multilaterális konfliktusmegoldás iránt, sőt az Unió bővülései növelték nemzetközi alkuerejét, a tagállamok számának jelentős növekedése, az érdekek sokszínűvé válása pedig erősítette érzékenységét a nemzetközi kereskedelmi fejlemények iránt. Az EU szerepvállalása a kereskedelmi konfliktusokban, azok rendezésében ezért a jövőben nem fog csökkenni.

Az EU kereskedelmi kapcsolataiban hagyományosan kiemelkedő jelentőséggel bírnak az USA-hoz fűződő transzatlanti kapcsolatok. Az e téren meglehetős rendszerességgel felbukkanó konfliktusok megvitatásának évtizedek óta kialakultak a kétoldalú, valamint a GATT, később a WTO adta keretei. A WTO-ban folytatott, az EU részvételével zajló kereskedelmi viták csaknem fele az EU-USA viszonyt érintik. Ezek sokszor hosszú évek óta húzódó vitás ügyeket takarnak (hormonkezelt marhahús, GMO növények, versenypolitikai viták, acélkorlátozások stb.) amelyek többségében az EU a panaszos fél, csak kisebb mértékben a bepanaszolt. Ezek a kereskedelmi „mini háborúk” ugyan a kölcsönös forgalom elhanyagolható részét érintik, mégis látványos konfliktusokká képesek duzzadni. Várhatóan a jövőben sem lesznek elkerülhetőek, hiszen megmaradhatnak az „örökzöld” témák (GMO növények, agrárliberalizáció a WTO-ban), de ma még nem előre látható új konfliktusok is kialakulhatnak, amelyek kezelésére a kialakult keretek alkalmasnak tekinthetőek.

Az EU nemzetközi kereskedelmi konfliktuskezelésének új, a jövőben egyre fontosabb terepévé válik az EU-Kína viszony. Ez Kína gazdasági szerepének drasztikus növekedésével, átalakuló világgazdasági aktivitásával és a WTO-ban vállalt kötelezettségei fokozottabb számonkérésének igényével függ össze. E relációban a konfliktuskezelés keretei jóval kevésbé stabilak és bejáratottak, mint például a transzatlanti viszonyban, és ez egyaránt igaz az EU-kínai és a WTO keretekre. Nem zárható ki a kereskedelmi konfliktusok kiéleződése elsősorban olyan területeken, mint a versenyfeltételeket torzító kínai szabályozással szembeni fellépés (nem vámjellegű akadályok, közbeszerzések), szellemi tulajdonvédelem, a környezeti, szociális, munkavédelmi előírások szigorúbb betartatása. Ez EU-kínai gazdasági kapcsolatok nagyságrendje és Kína felértékelődő világgazdasági szerepe a jövőben a kereskedelmi viták kiéleződésével párhuzamosan várhatóan arra fogja kényszeríteni mindkét felet, hogy kölcsönösen elfogadható módon, az együttműködő magatartás erősítésével nézzenek szembe a konfliktusokkal.

Az EU jövőbeni kereskedelempolitikájához szorosan kapcsolódik a WTO jelenleg tartó tárgyalási fordulójának kimenetele. Az EU sokszor kifejtette szándékát a forduló mielőbbi lezárására, de a gyakorlatban fő partnereivel egyetemben a megszokott, rövid távú és egyoldalú érdekek által motivált alkufolyamatba keveredett, ami távol vitte a fordulót az eredeti fejlesztési ambícióktól. A forduló gyors lezárására szinte nincs esély, de ez nem feltétlen tragédia, főleg, ha a tárgyalások a WTO tekintélyének és szavahihetőségének megtartásával egy távolabbi időpontban a WTO-tagállamok többsége számára kielégítő eredménnyel zárulhat. Ennek az esélyei talán még nem tűntek el.

Itthon Bábel Vilmos 2024. november. 28. 17:21

A Tiszának rengeteg pénzre van szüksége

Magyar Péteréknek milliárdok kellenének a 2026-os kampányra, ha tartani akarják a lépést riválisaikkal. A szükséges pénzt csak adományokból tudják összeszedni, az államtól nem fognak kapni. A magyar elit nagy része az államtól függ, és nem fog oldalt váltani, ha nem biztosak abban, hogy nemsokára másnál lesz a kasszakulcs. Magyarék feladata: jó befektetésnek kell látszani. Szombaton jön ki a párt friss átláthatósági jelentése, és kiderül, hogy az elmúlt hónapokban ez mennyire sikerült nekik.