A sikeres EU-tagság nemzetközi tényezői
Az integrációs modell kérdései, alkotmányozás, szervezeti és döntéshozatali problémák.
A teljes dokumentumok |
Letölthetők itt illetve itt. |
2007 januárjától a német elnökség újraélesztette az alkotmányozási folyamatot, az Alkotmányszerződés által elért jelentős eredmények megőrzése céljából. Ami a közeljövőt illeti, gyakorlatilag négyféle forgatókönyv képzelhető el az alkotmányozással – és ezen keresztül az EU jövőjével kapcsolatban. Az optimista forgatókönyv értelmében az elnökség által elindított folyamat az újabb tárgyalások, megállapodás és ratifikációk után sikerrel zárul, és 2009 végétől korszerűbb jogi-intézményi keretek között működhet az Unió. A második forgatókönyv alapján felcserélődik a sorrend: az újraindított alkotmányozás kezdeti kudarcát az EU jelenlegi keretek közötti dinamizálódása követi. E „kettős stratégia” lényege, hogy a következő években az Unió a tagállamokkal közösen egyre több téren szolgáltat közjót az EU-polgárok felé, ami erősíti az integráció iránti lojalitást. Ezek után már kedvezőbb légkörben, és jobb eséllyel válik elfogadhatóvá az új alkotmányos jellegű alapdokumentum. A harmadik lehetséges kimenetel a reformok stagnálása. Ez is alkotmányozási kudarcot takar, ám nem követi azt az integráció megerősödése. Ez esetben hosszabb időre is lekerülhetnek a napirendről a belső reformok (különösen, ha a 2008-09-es költségvetési felülvizsgálat sem hoz lényegi változást). A legnegatívabb szcenárió értelmében az újraélesztett alkotmányozás kudarcát az integrációs politikai területeken megnyilvánuló egyre gyakoribb széthúzás követi, és az EU megindul a széttöredeződés útján. Mivel az egyes politikaterületeken más-más tagországok értenek egyet, így kialakul/felerősödik a változó geometriájú megerősített együttműködés, aminek előképét már ma is tapasztaljuk (ld. euróövezet, schengeni övezet).
Magyarország érdeke alapvetően az európai integráció hatékony működése és a szomszédos országok belépése. Hazánk számára ugyanakkor nem öncél az alkotmányozás, ezért – bár érdekünk az első forgatókönyv megvalósulása –, annak kudarca esetén mindenképpen kerülni kell a helyzet dramatizálását. Ez esetben a második forgatókönyv megvalósulásáért érdemes fellépni. Ha a következő néhány évben sikerülne csökkenteni az EU „teljesítmény-deficitjét”, illetve ha emiatt az EU további európai országokat vonzana, akkor ismét – mint eszköz, és nem mint cél – fel fog merülni az újbóli alkotmányozás. Ezt a kimenetelt mindenképpen érdemes támogatnunk. Ami a pesszimistább forgatókönyveket illeti, nekünk egyik sem érdekünk, de esetleges bekövetkezésükkor is marad lehetőség a nyomásgyakorlásra az integráció erősítése érdekében. Szem előtt kell tartani, hogy a magyar mozgástér jelentősen kitágul 2011-ben, amikor majd ránk esik a soros elnökség. Akármelyik említett tendencia erősödik fel, Magyarországnak – a 2010-11-es csoportos elnökség keretei között Spanyolországgal és Belgiummal közösen – fontos szerepe lehet az EU fejlődésének alakításában, a kiegyensúlyozott reformok és az egységre törekvés jegyében.