A Színházi Kritikusok Céhe igyekszik képbe hozni a román színházi világ meghatározó alakját a Színház- és Filmművészeti Egyetemen induló zsidó színházi képzés hátteréről.
Nyílt levelet írt a Színházi Kritikusok Céhe Maia Morgensternnek, a bukaresti Állami Zsidó Színház igazgatójának, akit az egyik osztályvezetőnek kértek fel a Színház- és Filmművészeti Egyetem idei tanévtől induló zsidó színházi képzésén. Morgenstern a román színházi élet meghatározó alakja, többször fellépett a budapesti Zsidó Nyári Fesztiválon, román, jiddis, francia, olasz, angol nyelven játszik, Mel Gibson Passió című filmjében megkapta Mária szerepét.
A Színházi Kritikusok Céhének nyílt levele azzal a szándékkal született meg, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetemen induló zsidó színházi képzés hátterét, valamint a magyar színházi élet, ezen belül pedig a független műhelyek helyzetét megvilágítsa. A levélben emlékeztetnek arra, hogy Magyarországon működik zsidó színház, független intézményként, állandó támogatás nélkül, és sok más független színházhoz hasonlóan a Gólem Színház is az ellehetetlenülés határára sodródott a magyar kultúrpolitikai akarat kiéheztetése miatt.
A levélben felidézik azt is, hogy a most alakuló szak mögött két olyan intézmény sorakozott fel, amely az elnyomó magyar kormány kivételes támogatását élvezi: a drámai körülmények között privatizált, majd alapítvánnyá változtatott SZFE, valamint az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség, amelynek a vezetője – jegyzik meg – nem emelte fel a szavát a kormány antiszemita plakátkampányának idején, amelyet Soros György ellen indított.
„Végezetül pedig az egyetem fő korifeusa, Vidnyánszky Attila olyan, 30-as éveket idéző felhanggal bírálta az egyetem doktoriskolájának vezetőjét, amely magyarságát és hazafiasságát kérdőjelezte meg, ezzel burkoltan zsidó származasára utalva” – írják.
A Színházi Kritikusok Céhe egyértelművé teszi: „Ebben a kontextusban, miközben a magyar kultúrpolitika szisztematikusan felszámolja valamennyi kisebbsége reprezentációs tereit, a meglévő független műhelyeket, megbélyegez és üldöz kisebbségi identitásokat, miközben burkolt antiszemita kampányt folytat, egyenesen cinikusnak véljük egy ilyen szak elindítását. Úgy gondoljuk, ön akkor járna jól, ha néhány napot Budapesten töltene, felkeresné régi ismerőseit és barátait, a magyar színházi szakma közegét, amely önt tiszteli és becsüli, és megismerné azt a helyzetet, amelyben önt oktatónak hívták el. Bizonyára önállóan és körültekintően tud dönteni ezután.”
Az SZFE-n indítani szándékozott zsidó színházi képzésből már kiszállt Szinetár Miklós. A Kossuth-díjas rendező először rábólintott a felkérésre, de végül úgy döntött, visszalép, mert mint írta, „olyan légkör alakult ki az induló osztály körül, aminek a kezelésére alkalmatlannak érzem magam”.
Az egyetlen működő hazai zsidó színházat, a Gólem Színházat meg sem keresték az egyetemről a képzés kapcsán.
Az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség által kezdeményezett képzésbe héber nyelvtudástól és vallási hovatartozástól függetlenül várják a jelentkezőket. A képzésben részt vesz a Milton Friedman Egyetem, valamint partnerként szerepel a Nemzeti Színház is. Maia Morgenstern mellett osztályvezető lesz Réczei Tamás rendező, dramaturg, a Firgun Zsidó Kulturális Alapítvány elnöke.