Nagy Iván László
Szerzőnk Nagy Iván László

A Sziget pénteki napján a brit rap állócsillaga megmutatta, hogyan lehet jó koncertet csinálni akkor is, ha az ember minimális segítséget kap hozzá a nézőktől. Stormzy másfél órában felölelte egyévtizedes karrierjét, és mindegyik arca működött – igaz, a naplementés idősáv a nagyszínpadon erősen ellene játszott.

„Adjatok nekem egy csepp energiát, és én odaadom nektek az összeset, ami bennem van.”

Amikor ez a mondat elhangzik egy nagyszínpados koncert huszadik percében, akkor az előadó érzi, hogy baj van – a Sziget Fesztivál pénteki, utolsó előtti nagyszínpados fellépője, a 31 éves Stormzy tanácstalansága pedig teljesen érthető volt.

A brit rap, amelynek a dél-londoni zenész gyakorlatilag állócsillaga, fura. Más behatások, más zenei stílusok formálták, mint a nagybetűs amerikai hip-hopot, más a hangzása, más a szlengje, más az akcentusa.

Egy dolog viszont minden alműfaját összeköti garage-től grime-ig, UK raptől drillig: a közönség. A brit rap nagyjából húsz év alatt jutott el a mainstreamig: kalózrádiókon és tiltott rave-eken indult, DVD-n terjesztett rap párbajok győzteseiből lettek az első sztárjai, a YouTube és a közösségi média támasztotta fel a 2010-es évek közepén, a teljes áttörésben pedig kulcsszerepe volt annak, hogy komoly társadalmi és politikai kérdéseket is megfogalmaztak a színpadon.

Stormzy pedig többszörösen támaszkodik a közönségére. Egyfelől azért, mert a diszkográfiája nagy része abszolút indokolja, hogy a rapper csak energy crew-ként hivatkozik a táborára: a koncerteken ujjfegyverek ezrei vannak folyamatosan a magasban, és szinte lehetetlen nem belekeveredni a spontán pogók valamelyikébe – így volt ez a rapper 2018-as szigetes koncertjén, és még inkább azon a 2020-as, még éppen a Covid előtti prágai klubkoncerten, ahová volt szerencsém eljutni.

Másfelől pedig azért, mert az elmúlt kilenc évben, mióta Stormzy a brit rap nemzetközi arcainak egyike, ő maga folyamatosan megújult. A líraibb, főként istenhitéről szóló dalok már a 2017-es Gang Signs and Prayer című albumán is megjelentek, a 2019-es Heavy is the Head-en már az énekhangját is próbálgatta, a 2022-es This is What I Mean-ről pedig azt nyilatkozta, hogy „azt sem bánja, ha senkinek nem tetszik” – ezen a lemezen szólt a legtöbb szám a saját érzéseiről, kapcsolati küzdelmeiről. Az átalakulásban folyamatosan adagolta hozzá a gengszterimidzshez a humán oldalt, és működött – legalábbis a rajongói vele tartottak.

Stormzy a Szigetre is ezt a kettősséget hozta, ez pedig pusztán zenei alapon összefért: a műsor nagyobb részében egyszerre volt mögötte a DJ-je, illetve egy teljes zenekar és kórus, utóbbi pedig rendre el is lopta a show-t.

A rapper éppen akkor robbant be a mainstream kellős közepébe, amikor beütött a koronavírus-járvány, kettétörve a Heavy is The Head turnéját, így a mostani egyszerre volt annak – a még jóval energikusabb koncertsorozatnak – a pótlása és az új zenék próbarepülése. A setlisten nagyjából hármasával váltották egymást a keményebb és a melankolikusabb számok, ami egy klubban, okleveles rajongók között, de valószínűleg még egy éjszakai, sátras színpadon is jobban működött volna, mint a Sziget kora esti idősávjában.

Akár a setlistben, akár az időzítésben, akár csak a Sziget idén alapból is szellősebb érzetében van a titok nyitja, egy dolog biztos:

a közönség cserben hagyta Stormzyt, egy idő után pedig maga a rapper is beletörődött.

Mint minden fellépése, úgy a pénteki műsor is teljes odaadással, az albumokra pont koncertnyitó céllal felkerülő dalokkal indult. A reakció a Big Michael című nyitányra viszont valahogy így sikerült:

Így jutottunk el a cikk elején említett idézethez. Stormzy maga sem számított ennyire unott táborra, aminek még egy gyomrost bevitt az, hogy a koncert második húsz percében pörögtek le a leglassabb számok. A Cigarettes and Cush­-nál nem sütöm el az olcsó szóviccet, de maradjunk annyiban, hogy normális hangerővel is érthetően tudtunk beszélgetni a tömegben.

Az első életjelekig ötven percet kellett várni: épp a koncert előtt egy nappal jelent meg Stormzy és a Chase and Status, a drum and bass keresztapáinak közös száma, a Backbone, ami egy DK-nagygyűlésbe is életet tudna lehelni, így nem csoda, hogy a Szigetet is felébresztette.

Más kérdés, hogy nem maradt fenn az energiaszint az utolsó fél órára: ilyen volt például a Shut Up, Stormzy korszakalkotó slágere (ez ugyanaz a dal, amelynek a prágai előadását már korábban mutattam):

A fellépés végére Stormzy, ha nem is engedte el a színvonalat, de láthatóan elfogadta a közönséget, az utolsó szekcióban azonban újra hátára vette a koncertet a kórusa.

Függetlenül attól, milyen buli volt, Stormzy, ahogy 2018-ban, idén is lejött a koncert végén a nézők közé a lehető legtöbb emberrel pacsizni és fotózkodni. Hozta a kötelezőt – a többi pedig nem rajta múlt.

hvg360 Németh András 2025. február. 14. 18:36

Trump és kinevezettjei most egyértelművé tették Ukrajnáról, amit eddig nem lehetett kimondani

Bár igaz, hogy Donald Trump és az amerikai elnök magas rangú kinevezettjei elébe mennek az ukrajnai rendezéssel kapcsolatos orosz követeléseknek, Ukrajnában úgy vélik, az egyre valószínűbbnek tűnő tűzszüneti tárgyalásokon nem csak Moszkva érdekeit veszik figyelembe. Többek szerint egyébként nincs is végleges amerikai béketerv, inkább arról van szó, hogy a mindkét felet zsaroló washingtoni kormányzat a fejleményekhez igazítja következő lépését.