A német fotóriporter készítette el a 9/11-es terrortámadás egyik leghíresebb képét is.
88 éves korában meghalt Thomas Hoepker világhírű német fotográfus – írja a The Guardian. Halálhírét a Magnum Photos erősítette meg, amely 1964-ben kezdte el publikálni Hoepker fotóit, és amelyhez a fotóriporter 1989-ben csatlakozott, egy időben elnöke is volt.
Thomas Hoepker Münchenben született, 14 éves korában kezdett el fotózni. Az egyetemet, ahol művészetet és történelmet tanult, nem fejezte be. A fotózást sosem tanulta intézményes körülmények között. 1960-ban a Münchner Illustrierte magazinnál kezdett dolgozni fotóriporterként, 1964-ben csatlakozott a Stern szerkesztőségéhez. A lap tudósítójaként feleségével először Kelet-Berlinben éltek, majd 1976-ban New Yorkba költöztek.
A munkája Európán kívül Ázsiába, Dél-Amerikába, azután pedig az Egyesült Államokba szólította. Itt ismerkedett meg Muhammad Alival, akivel később barátságot alakított ki, a bokszolót sokszor fotózta.
Hoepker egyik leghíresebb és legellentmondásosabb képe 2001. szeptember 11-én készült. Az ikertornyok elleni támadást dokumentáló fotón csak a háttérben látható a kigyulladt World Trade Center, az előtérben látszólag New York-i fiatalok lazítanak az East Village mellett.
A csak 2006-ban publikált képről Frank Rich kritikus és rovatvezető a The New York Timesban azt írta, hogy a fotó aggasztó allegóriája annak, hogy Amerika nem tanult semmit a tragédiából. „A Hoepker fotóján látható fiatalok nem feltétlenül érzéketlenek” – írta. – „Ők csak amerikaiak.”
Rich véleményét sokan vitatták, Walter Sipser, a képen szereplő egyik férfi pedig később azt mondta, hogy ő és a barátnője valójában „a sokk és a hitetlenség mélységes állapotában voltak”, és hogy Hoepker a képen az érzéseiket és a viselkedésüket félreértelmezhető módon ábrázolta.
Sad to hear of the passing of @MagnumPhotos legend Thomas Hoepker. He made two of the most unforgettable photos of the World Trade Center… RIP pic.twitter.com/iI07UB3BkR
— Patrick Witty (@patrickwitty) July 11, 2024
Hoepker azt mondta 2006-ban a fényképről, hogy az éppen a terrortámadás napjának kétértelmű és zavaros borzalmát volt hivatott bizonyítani. „Azon az öt évvel ezelőtti napon valódi horror érkezett New Yorkba, fényes és színes, mint egy Hitchcock-film. És az egyetlen felhő a kék égen egy új korszak baljós első füstjelzése volt.”