Kult hvg.hu 2021. április. 23. 09:06

Hatalmas elismerés Párizsból egy magyar festménynek

A párizsi Musée National d’Art Moderne – Center Pompidou gyűjteményébe került Keserü Ilona 1990-es Rekonstrukció című képe, ez a lehető legmagasabb nemzetközi elismerésnek számít a képzőművészet világában.

A párizsi múzeumnak Keserü Ilona életművéből ez az első szerzeménye, amelyet a Centre Pompidou Baráti Kör Alapítvány Nemzetközi Csoportjának részeként működő Közép-Európa Akvizíciós Bizottság tagjai vásároltak meg az intézmény számára.

Somlói Zsolt, a Centre Pompidou Baráti Kör Alapítvány elnökségi tagja a hírt kommentálva elmondta: „A hazai magángyűjtők elkötelezettségének köszönhetően a Közép-Európa Bizottságban erős a magyar művészet képviselete. A 2017-ben létrejött testület alapítása óta több magyar művész alkotásainak megvásárlását finanszírozta, például Nemes Csaba (Előre látható következmények, 2012), Hajas Tibor (Képkorbácsolás I-III, 1979) és Nádler István (Kék – Fekete, 1968) alkotásaiét, utóbbi Spengler Katalinnal közös további támogatásunkkal került a múzeum kollekciójába. Kiemelt célom a jövőben is a kortárs magyar képzőművészet reprezentációjának erősítése a legjelentősebb nemzetközi múzeumi gyűjteményekben.”

Az 1933-ban Pécsen született Keserü Ilona az 1960-as évek közepén induló neoavantgárd művészgeneráció egyik legkiemelkedőbb képviselője, az Iparterv-csoport tagja. Mintegy hetven évet felölelő életpályája során számos díjjal ismerték el munkásságát, 2000-ben Kossuth-díjat kapott, 2014-ben a Nemzet Művésze lett.

Keserü Ilona Rekonstrukció című műve egy az 1960-as évek elején készült, majd nem sokkal később átfestett kép egylendületből készült variációja, az eredeti festményről fennmaradt fekete-fehér reprodukció tanúsága szerint. Keserü pályája elején többször előfordult, hogy ha éppen nem állt rendelkezésre üres festővászon, egy kész képét átfestette, akkor is, ha nagyon jónak találta az alap festményt.

A kép fő motívuma a természeti jelenségek által (szél, víz növények) előidézett, vagy akár a véráramlás inspirálta, függőlegesre állított, mozgó-áramló, ritmikus hullámvonal, mely Keserü művészetének egy kedvelt, vissza-visszatérő alapeleme. A festmény rajzolt hatású vonalhullámai fehér alapon intenzív színek, kékek, bíborok és lilák, amelyek kapcsolatot teremtenek mind az ezt a motívumot használó más festményekkel, mind a hasonló monokromatikus tus- és diópác rajzokkal.

Keserü művészetére jellemző, hogy képeihez, motívumaihoz vissza-visszanyúl, inspirálódik belőlük, újragondolja őket.

Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.