„Amikor a többiek gitározni tanultak, hogy a jövő beatlesei legyenek, tudtam, hogy ez is kimarad az életemből” – mondja a gyermekparalízisen átesett, 64 éves, budapesti születésű filmrendező. Hazudna, ha azt állítaná, hogy nincs benne keserűség, amiért nem a vörös szőnyeggel kecsegtető utat választotta és nem tudta magát megmutatni játékfilmesként, de jobban bántja, hogy tucatnyi fontos dokumentumfilmje egyelőre csak nyersanyag, mert nincs aki segítene neki feldolgozni őket.
Szabad voltam, és bizalmam volt abban rendszerben, amelyben a szakma ítélte meg a forrásokat a filmekre. Annak ellenére, hogy volt olyan év, amikor nem kaptam támogatást. Évek alatt a dokumentumfilmezésre ráment a lakásom
- mondta a HVG hetilapnak Csillag Ádám, a rendszerváltás filmjének tartott Dunaszaurusz rendezője, aki 2010 óta egyszemélyes forgatócsoportként rögzíti az Orbán-rendszer elleni megmozdulásokat, a ligetvédők egyik tüntetésén őt is előállította a rendőrség.
Amikor 2010-ben leállt a filmfinanszírozás, tudta, hogy az állam egy fillért sem fog adni arra, amivel kritizálják. „Meghunyászkodni nem akartam. Valódi nyomorban, egy szál kamerával a jövőnek forgattam. Operatőri tapasztalatom nem volt, sohasem gondoltam, hogy fél kézzel filmezni fogok” – tette hozzá. Nincs olyan ellenzéki megmozdulás, ahol nem dolgozik, de a filmrendező azt próbálja dokumentálni, amit a kormánymédia a sötétben hagy.
Öregszem, egyre nehezebb, de amíg bírom, nincs más választásom.
A kérdésre, hogy szokott-e félni, Csillag Ádám felidézett egy történetet: egyszer megtámadta egy szélsőjobboldali ember. „A rendőrség nem akarta kivizsgálni az ügyet. Az állam sokkal veszélyesebb, mint egy magából kivetkőzött náci.”
A filmrendezővel készült teljes interjút elolvashatja a HVG hetilapban!