Nem csak egyszerű másolatról van szó.
Értékes felfedezést tettek brit restaurátorok, mikor egy régi Botticelli-hamisítványt tisztítottak. A utánzatról ugyanis kiderült, hogy valójában a reneszánsz mester stúdiójában készült Firenzében.
A festményről eddig azt hitték, hogy Sandro Botticelli 1487-es műve, a Gránátalmás Madonna későbbi másolata.
Az English Heritage angol örökségvédelmi szervezet szakértői azt követően vizsgálták felül a korábbi álláspontjukat, hogy eltávolították a festményt fedő lakkréteget. Az alapos vizsgálatok kiderítették, hogy a festmény konkrétan Botticelli 15. századi firenzei műhelyében készült.
Rachel Turnbull, az English Heritage vezető restaurátora szerint:
Ha a stílust nézzük, ez a festmény túl hasonló ahhoz, hogy másolat legyen, a megfelelő korból származott, technikailag stimmelt, és nyárfára festették, amit gyakran használtak akkoriban.
A röntgenvizsgálat ráadásul azt is felfedte, hogy a festmény alatt egy rajz található, és kivehetőek a változtatások is a végleges kompozícióhoz képest, ami nem jellemző a másolatokra.
Az eredetinek tartott festmény egyébként valamivel nagyobb, és a firenzei Uffizi képtárban található.
Botticelli műhelyében, a korabeli firenzei festők szokása szerint, elkészültek a népszerű művek másolatai, variációi is, amiket valamivel olcsóbban lehetett megvenni, mondja Paul Joannides, a Cambridge-i Egyetem művészettörténet professzora. A legújabb vizsgálatok már lehetővé teszik azt is, hogy az ehhez hasonló művek valódiságát pontosan meghatározzák.
A restaurált Gránátalmás Madonnát április 1-től lehet megnézni a londoni Ranger’s House-ban.
(BBC)
(A cikkben az Uffiziben látható Botticelli-festmény szerepel.)