Nem sokan számítottak arra, hogy a Zöld könyv lesz a legjobb film, mégis beelőzte a nagy esélyesnek tartott Romát. Olivia Colman lett a legjobb színésznő, Rami Malek a legjobb színészként hozta a papírformát. A Bohém rapszódia, a Fekete Párduc és a Roma nyerte a legtöbb díjat.
Az legjobb film díját elnyerő Zöld könyv hangulatának a megragadásához kénytelenek vagyunk angol szavakat használni, Peter Farrelly rendező filmje ugyanis egy igazi feelgood road movie, amelyben Viggo Mortensen és Mahershala Ali keresztül-kasul utazza Amerikát, és közben leszállít egy tanmesét rasszizmusról, sztereotípiákról, és arról, hogy a szeretet legyőzi a különbözőségeket. Az akadémia pedig ráharapott. A Zöld könyv a Csuklyások, a Fekete Párduc, a Bohém rapszódia, A kedvenc, a Csillag születik, az Alelnök és a nagy esélyesnek tartott Roma elől hozta el a legjobb filmnek járó díjat.
A meglepetés azért is volt nagy, mert a Zöld könyv fogadtatása nem volt egyöntetűen pozitív – bár a díjszezonban elkényeztették, három Golden Globe-ot például már hazavitt idén. A főszereplő Viggo Mortensen például az egyik vetítés után „négerezett” egyet, a film alapjául szolgáló igaz történet érintettjei pedig kikérték maguknak a film cselekményét, szerintük a Zöld könyv teli van ferdítésekkel, hazugságokkal. Erről a díjról tehát nagy eséllyel még sokat beszélünk majd.
Egy papírforma, egy meglepetés
Nem volt senki, aki megállíthatta volna Rami Maleket a legjobb férfi szereplő versenyében, pedig erős mezőnyben indult, hiszen itt volt Christian Bale, aki Dick Cheney-ként alkotott maradandót, és Bradley Cooper is a Csillag születikkel. Azt nehéz vitatni, hogy Malek zseniálisan imitálta Freddie Mercuryt a Bohém Rapszódiában, be is gyűjtötte érte a BAFTA-t, a Golden Globe-ot és a színészszakszervezet elismerését, a SAG-díjat. És ha azt mondjuk, hogy csak miatta érdemes megnézni a filmet, akkor indokolt is a díjeső. De csak miatta.
A beszédében Malek köszönetet mondott a szüleinek, a filmes csapatnak, a filmbeli (és ma már igazi) partnerének, Lucy Boytonnak, a Queennek, viszont körültekintően nem említette a rendező, a szexuális zaklatással vádolt Bryan Singer nevét. Malek beszélt arról is, hogy a Bohém rapszódia elképesztő közönségsikere jelzi, hogy a nézőket érdeklik a kisebbségi történetek, hiszen itt egy film egy meleg, bevándorló férfiról. Mondjuk, nem mindegy, hogy ez a férfi épp Freddie Mercury.
Olivia Colmannek jutott a szerep, hogy megtörje A kedvenc pechszériáját, amelyik tíz jelölést gyűjtött be, de csak egyet tudott díjra váltani, és egészen a legjobb színésznőig kellett várni rá.
Az Anna királynő alakításáért díjazott Colman azt is tökéletesen eljátszotta, hogy nem számított a díjra, a beszédében pedig elismerte, hogy ez az egész meglehetősen stresszes. Abból a szempontból ez vitathatatlan, hogy a kategória esélyesének Glenn Close számított. (Lady Gaga, Yalitza Aparicio és Melissa McCarthy volt még versenyben.)
Muchas gracias
Mi is nagyban fogadtunk volna rá, az akadémia pedig velünk játszott: a Roma lett a legjobb idegen nyelvű film. Alfonso Cuarón rendezőnek Angela Bassett és Javier Bardem adta át a díjat, utóbbi spanyolul tette mindezt, a szövegét feliratozták, amit nehéz nem úgy értelmezni, mint egy fricskát Donald Trumpnak. Mint ahogy eszünkbe juthatott az is, hogy a Roma egyik szereplőjének mexikóiként mekkora próbatétel volt bejutni az Egyesült Államokba.
Alfonso Cuarón a legjobb rendezőnek járó díjat is elhozta, a a legjobb cinematográfiával pedig triplázott a Roma. Igaz, a legjobb film kategóriában is a legnagyobb esélyesnek számított, hogy mégis miért nem kapta meg az Oscart, abban talán szerepe lehet annak, hogy az akadémia még nem állt készen arra, hogy egy Netflix-filmet díjazzon. Ha ugyanis az elsősorban online forgalmazásra készült film győzött volna, véget ért volna az arról szóló hollywoodi vita is, hogy mi a mozi. Cuarón azért így sem panaszkodhat, igazán jól bánt vele az akadémia, és a legjobb rendezőként elhozta az este egyik legnagyobb presztízsű díját.
A mexikóiak egyébként nagyot mentek az elmúlt években, Cuarón nyert korábban a Gravitációval is, Alejandro Inárritu a Birdmanért és A visszatérőért kapott díjat, Guillermo del Torro pedig A víz érintéséért.
#OscarsSoWhite – már nem annyira
Denzel Washington után Mahershala Ali lett a második fekete színész, akit többszörösen kitüntetett az akadémia. A Zöld könyv férfi mellékszereplőjeként kapott Oscart, a díjat pedig a nagymamájának ajánlotta, aki mindig azt mondta neki, ha valami elsőre nem sikerül, próbálja újra.
A legjobb női mellékszereplő díját a BAFTA-győztes Rachel Weiszt megelőzve Regina King nyerte az If Beale Street Could Talk című filmért.
Nekik is köszönhető, hogy az idei Oscar már kevésbé volt olyan fehér, mint a korábbiak. A sokszínűségért indított #OscarsSoWhite kampány, ha nem is átütő erővel, de éreztette a hatását, Ali, King és Spike Lee díjai pedig az afro-amerikai filmes teljesítményeket állították a reflektorfénybe.
Spike Lee annyira örült az első Oscarjának, hogy szó szerint Samuel L. Jackson nyakába ugrott, aki szintén nem kevésbé volt boldog.
May we all have a friends that love and support us as much as Sam Jackson and Spike Lee love each other. #Oscars pic.twitter.com/SkPN9jdApj
— Roth Cornet (@RothCornet) February 25, 2019
Igaz, a Csuklyásokért nem a legjobb rendező, hanem a legjobb adaptált forgatókönyv díját kapta meg, de ez így is nagy pillanat volt. Spike Lee általában nem fogja vissza magát, ha ki kell osztani Amerikát, és a köszönőbeszédében is ezt tette. Emlékeztetett arra, hogy négyszáz éve vitték Amerikába az első rabszolgákat, és arra is, hogy 2020-ban elnökválasztás lesz, itt az ideje hát a mozgósításnak, és annak, hogy válasszanak a szeretet és a gyűlölet között. A közönség felállva tapsolt.
Könnyek minden mennyiségben
Mint minden évben, idén is felidézték azokat az arcokat, akik már nincsenek velünk az előző Oscar óta. És még jó, hogy a felvezetőben megemlítették, hogy minden elhunyt nem került bele a montázsba, mert történetesen kihagyták a januárban elhunyt Andy Vajnát. Feltűnt viszont Stan Lee, Burt Reynolds, Milos Forman, Bernardo Bertolucci, Bruno Ganz és Albert Finney.
És mi lesz a kép, amelyre valószínűleg mindenki emékezni fog erről az Oscarról? Lady Gaga és Bradley Cooper arca érzelgősen közel egymáshoz.
Lady Gaga and Bradley Cooper give an emotional performance of "Shallow," from their film "A Star Is Born." #Oscars https://t.co/FDRI1Luojq pic.twitter.com/kTbnsSP3rz
— The View (@TheView) February 25, 2019
Kevesen kételkedtek abban, hogy a Shallow a Csillag születikből megnyeri a legjobb betétdal díját. És bár biztosra mehetett, Lady Gaga könnyek között vette át a díjat, hogy nyomatékot adjon a mondanivalójának, miszerint sikeresnek lenni nagyon nehéz.
Nem csoda, hogy aztán le is kellett segíteni a színpadról a nagy meghatottság közepette. A nyolc Oscarra jelölt Csillag születiknek egyébként ezt az egy díjat sikerült elhoznia.
Az Oscar-gálát élőben közvetítettük, a tudósításunkat itt olvashatja vissza.
És itt a győztesek listája:
- Legjobb film: Zöld könyv
- Legjobb rendező: Alfonso Cuaron (Roma)
- Legjobb férfi főszereplő: Rami Malek (Bohém rapszódia)
- Legjobb női főszereplő: Olivia Colman (A kedvenc)
- Legjobb férfi mellékszereplő: Mahershala Ali (Zöld könyv)
- Legjobb női mellékszereplő: Regina King (If Beale Street Could Talk)
- Legjobb eredeti forgatókönyv: Zöld könyv (Nick Vallelonga, Brian Currie, Peter Farrelly)
- Legjobb adaptált forgatókönyv: BlackKklansman – Csuklyások (Charlie Wachtel & David Rabinowitz and Kevin Willmott & Spike Lee)
- Legjobb operatőr: Roma
- Legjobb vágás: Bohém Rapszódia (John Ottman)
- Legjobb látványtervezés/díszlet: Fekete párduc
- Legjobb jelmeztervezés: Fekete Párduc
- Legjobb hangtervezés: Bohém rapszódia
- Legjobb hangkeverés: Bohém rapszódia
- Legjobb vizuális effektusok: Az első ember
- Legjobb smink: Alelnök
- Legjobb eredeti filmzene: Ludwig Goransson (Fekete Párduc)
- Legjobb eredeti betétdal: Shallow” (Csillag születik – Lady Gaga, Mark Ronson, Anthony Rossomando, Andrew Wyatt és Benjamin Rice)
- Legjobb animációs film: Pókember – Irány a Pókverzum
- Legjobb animációs rövidfilm: Bao (Domee Shi)
- Legjobb rövidfilm: Skin
- Legjobb dokumentumfilm: Free Solo
- Legjobb rövid dokumentumfilm: Period. End of Sentence.
- Legjobb idegen nyelvű film: Roma (Mexikó)