Csak kicsivel érnek el jobb eredményt a jobbnak tartott gimnáziumba bejutott gyerekek annál, mintha egy kevésbé jó iskolát választottak volna.
Épp most zajlanak a középiskolai felvételik, a napokban derül ki például, hogy melyik gimikbe hívják be – az írásbelik és az általános iskolai hozott pontok alapján – szóbelizni a gyerekeket. A Defacto blog szerzői arra hívják fel a figyelmet, hogy egyáltalán nem fontos, hogy a legjobbnak vélt gimibe sikerül-e bejutnia a gyerekeknek.
A gimnáziumok rangsorát az határozza meg, hogy a diákok átlagosan milyen eredményeket érnek el a kompetenciafelméréseken, illetve az érettségin. A középiskolai felvételi előtt állók számára viszont nem az kérdés, hogy a magasabban rangsorolt gimikben milyenek a gyerekek, hanem az, hogy ők maguk jobban teljesítenének-e, ha oda járnának. A két kérdés márpedig nem ugyanaz, ugyanis a magasabb helyre rangsorolt középiskolába járók szinte biztosan jobb eredményeket érnének el, akárhova járnának – írja a blog.
Az elmúlt néhány évben több kutatás is vizsgálta, mennyit adnak a jobb középiskolák az oda bekerült tanulóknak. A magyar felvételi rendszerhez hasonló romániai iskolarendszerben hasonlították össze a Columbia egyetem kutatói azokat a tanulókat, akik éppen a ponthatár felett teljesítettek és így felvették őket, azokkal, akik éppen alatta teljesítettek, és így nem jutottak be. Ezek a tanulók igen hasonlóak, és így jelentős részben a szerencsén múlik, hogy melyikük kerül a éppen ponthatár alá vagy fölé – mintha csak sorsolnák őket.
Ebből az derült ki (nem meglepő módon), hogy a magasabb felvételi pontszámú tanulók négy év múlva jobb érettségi eredményt értek el átlagosan. Viszont a jobb középiskola nem sok pluszt ad az éppen bekerülteknek.
Nem tudjuk, hogy itthon mi a helyzet – teszik hozzá a blog szerzői. Azt azonban tudjuk, hogy javítja a gyerek eredményeit, ha szülőként bevonódunk a gyermek iskolai tevékenységeibe, különösen, ha magában a tanulásban segítjük.
Azaz nem kell aggódni, hogy a lehető legjobban rangsorolt helyre jut-e be a gyerek. Inkább támogassuk, akárhol is tanul.