Hamvay Péter
Szerzőnk Hamvay Péter

Távozik Kriza Zsigmond a Millenáris éléről, pedig nem miatta, hanem Áder János miatt csúszik a Nemzeti Táncszínház elhelyezése.

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter tisztogatási hulláma egy régi jó elvtársat, Kriza Zsigmondot söpri el épp a Millenáris élkéről. Lapunk információját Kriza távozást munkáltatója, a Miniszterelnökség is megerősítette.

Arra a kérdésünkre, hogy ki lesz az utódja, nem kaptunk választ, pedig fontos lenne: a Millenárison kell ugyanis elhelyezni a Nemzeti Táncszínházat, melynek Orbán Viktor új, várbeli hivatala miatt kellett kiköltözni 2014-ben az egykori Várszínházból, ahol táncestek helyett a kormányüléseket tartják majd.

A költözés sietős volt, ám az új helyszín kialakítása nem annyira. Az egyszerű kormányzati bénázás mellett a fő ok az volt, hogy Áder János köztársasági elnök, az általa celebrált, idén november 29-30 között rendezett budapesti Víz Világtalálkozó helyszínéül a Millenárist nézte ki, és amíg a rendezvény le nem ment, nem lehetett elkezdeni a szükséges átalakításokat. A kivitelezési tender is csak sokadik nekifutásra ütötték nyélbe.

De vissza Krizához! Hogy április elsejei kinevezése óta eltelt kilenc hónap alatt mit csinált a jogász végzettségű igazi fideszes fregoli embert, azt nem tudni, hiszen ez idő alatt  egyetlen érdemi szót sem szólt a sajtónak. Ami nem jelentett éles váltást az intézmény élén, mert elődje, Orbán Viktor egykori iskolatársa, Incze Zsolt -  akinek nevéhez a Millenáris teljes legatyásítása, az állami támogatás leveszítése, a kulturális funkciók száműzése köthető  -  se sok szót pazarolt a közvélemény tájékoztatása.

A Miniszterelnökség akkori közleménye szerint Krizát azért nevezték ki az első Orbán-kormány emblematikus intézménye élére, mert „a  kabinet elsősorban kulturális helyszínként szeretné újrapozícionálni” azt, így „olyan ügyvezetőre volt szükség, akinek komoly tapasztalatai vannak egy kulturális intézmény működtetésében”.

Kirúgását most azzal indokolta a hvg.hu-nek, hogy a „Kriza igazgató úr üzemeltetési feladatokra kapott megbízást, azonban a Millenáris kapcsán született fejlesztési döntések – a Nemzeti Táncszínház elhelyezése, a régi ipari minisztérium helyén épülő park, és a Millenáris rekonstrukciója -   olyan vezetőt kívánnak, aki fejlesztési tapasztalattal rendelkezik.”

A magyarázat azért sántít, mert ezek a döntések, legalábbis az első kettő, jóval Kriza érkezése előtt születtek, ezért valószínűleg miniszterelnökségi forrásainknak van igaza, akik szerint Lázár János miniszter egyre szorosabbra húzza a gyeplőt, és minden pozícióit kizárólag saját embereivel akar feltölteni. A Miniszterelnökség válasza azonban egy pozitívummal kecsegtet, azt ígérik, hogy 2017-ben elindul a „átfogó megújítása”, akármit is jelentsen is ez.

Kriza valójában azért került a Millenáris élére áprilisban, mert kifúrta a Magyar Cirkusz és Varieté éléről (ahol 2011 óta szolgált) a még jobb kormányzati kapcsolatokkal rendelkező Fekete Péter cirkuszügyi miniszteri biztos. Kriza egyébként a cirkusz világában – amivel valószínűleg gyermekkorában találkozott utoljára – emlékezeteset alkotott. Kinevezése után menesztette a Fővárosi Nagycirkusz szinte teljes vezetését, helyette számos olyat bízott meg, akiknek korábban, hozzá hasonlóan semmi közük nem volt a műfajhoz.

Kezdetben – Bóta Gábor kritikus szerint – „csökkent a színvonal, dúlt a magyarkodás”. Ám elérte, hogy a cirkusz is részesüljön a tao felajánlásokból, és a közszolgálati média hadrendbe állításával növekedett a nézőszám, „végül az előadások is jobbak lettek” – mondja a kritikus.

Közéleti karrierje akkor indult, amikor 2008-ban a szocialisták színházi törvényét még Vidnyánszky Attilánál is vérmesebben kritizálta a Mozaik Művészegyesület alelnökeként. A Mozaik volt az új fideszes színházi elit keltetője, alelnök, illetve elnök volt Vasvári Csaba és Szűcs Gábor. (A két jóbarát az Echo Tv-nél,  illetve a székesfehérvári Vörösmarty Szinháznál  volt vezető, Vasvári ma a Magyar Teátrumi Társaság alelnöke, Szűcs pedig a POSZT művészeti vezetője.) Nem csoda, hogy a debreceni városháza még ugyanebben az évben ügyvédi szakvéleményt rendel Krizától a törvénytervezetről – jegyzi meg a  Magyar Narancs, A reneszánsz káder címet viselő  2013-as portréjában.

De az igazi hála 2010 után érkezett el, részt vehetett az új színházi törvény kidolgozásban, és a MÜPA felügyelőbizottságába delegálták, 2011-ben  a Magyar Művészeti Közalapítvány  átalakításával kapcsolatos teendők koordinálását végző miniszteri biztossá nevezik ki, innen került a cirkuszba.